طراحی و برندسازی؛ حلقه گمشده در طلا و جواهر

این آیین با حضور غلامرضا سلیمانی عضو هیات‌مدیره و معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، شاهپور قنبری مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، سید حجت شفاهی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تهران، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و علیرضا فیروزی معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد. کارشناسان معتقدند با توجه به ظرفیت‌سنجی انجام‌شده در حوزه طلا و جواهر، ایران ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیارد دلاری را دارد اما هنوز برای تدوین استانداردهای لازم و برندسازی اقدام نشده تا حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده در صنعت طلا و جواهرسازی رعایت شود. همچنان‌که طراحی طلا و جواهرات در ایران هنوز به عنوان رشته مستقل دانشگاهی تدریس نمی‌شود و متاسفانه نبود این امر در قیاس با دیگر کشورها باعث شده نتوانیم از سیل بی‌شمار استعداد بالقوه افراد به‌ویژه جوانان در این صنعت بهره بگیریم. به طور کلی، این هنر یکی از گرایش‌های رشته طراحی صنعتی است. علاقه‌مندان به این حرفه باید روند تحصیل خود را به گونه‌ای هدایت کنند تا بتوانند در زمینه طراحی جواهرات مهارت‌های لازم را کسب کنند اما به طور قطع این امر کامل نخواهد بود چراکه طراحی صنعتی در دانشگاه‌های ما به صورت کلی تدریس می‌شود. اهمیت بخش طراحی به عنوان یکی از حلقه‌های گمشده صنعت طلای کشور و نبود مراکز تخصصی آموزش طراحی در استان‌ها از سوی کارشناسان مطرح است به‌ویژه در استان‌هایی مانند یزد، زنجان و خراسان رضوی که ساخت طلا و جواهر در آنها هنری دیرینه است.
شناسایی ۷ خوشه صنعتی طلا و جواهر
غلامرضا سلیمانی، عضو هیات‌مدیره و معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به اجرای برنامه توسعه خوشه‌ای کسب‌وکارهای کوچک در کشور گفت: ۷ خوشه طلا در کشور شناسایی شده که ۴ مورد آن در ۴ استان از جمله تهران، اصفهان، یزد و آذربایجان شرقی اجرا شده است. وی با اشاره به رسالت سازمان صنایع کوچک، اظهار کرد: سازمان صنایع کوچک وارث حدود ۳ میلیون کسب‌وکار است که براساس مزیت‌های نسبی شکل نگرفته و بر همین اساس، لازم است توسعه خوشه‌های کسب‌وکار در کشور را در دستور کار قرار دهیم. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: در مدل توسعه خوشه‌ای که در صنایع دنیا هم مورد توجه است کل زنجیره ارزش را ملاحظه می‌کنیم و حلقه‌های گمشده آن را شناسایی می‌کنیم. وی افزود: در ایران زنجیره تولید در بیشتر کسب‌وکارها متوازن نیست و لازم است حوزه‌های خدمات و نرم‌افزاری در کسب‌وکارها تقویت شود.سلیمانی گفت: یکی از دلایل اصلی بیکاری فارغ‌التحصیلان بی‌توجهی به خدمات‌دهی حرفه‌ای متناسب با رشته‌های دانشگاهی است. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: با توجه به نیاز به رفع این مشکلات در کشور برنامه توسعه خوشه‌ای شکل گرفته است. بر همین اساس، ۴۰۶ تجمع کسب‌وکار که به دلایل مختلف در کنار هم قرار گرفته‌اند، شناسایی شده است. سلیمانی گفت: سازمان صنایع کوچک به کمک فعالان صنایع به عنوان تسهیلگر برنامه توسعه خوشه‌ای کسب‌وکارهای کوچک را ادامه می‌دهد. سلیمانی ادامه داد: آنچه در این برنامه شکل می‌دهیم تدوین سند توسعه برمبنای بررسی‌های میدانی است.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه کل حمایت دولت از توسعه شهرک‌های صنعتی کمتر از ۷ درصد است، گفت: سازمان صنایع کوچک یک سازمان درآمد-هزینه‌ای است و براساس رسالت خود شناسایی حلقه‌های گمشده زنجیره ارزش افزوده کسب‌وکارهای کوچک را در دستور کار قرار داده است. سلیمانی افزود: در برنامه توسعه خوشه‌ای ۱۲۲ خوشه شکل گرفته و ۳۵ مرکز آموزش و طراحی در رشته صنعت‌های مختلف در استان‌های کشور ایجاد شده است.
شناسایی حلقه‌های گمشده
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، طراحی و برندینگ را حلقه‌های گمشده صنعت طلا و جواهر عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌سنجی که در حوزه طلا و جواهر شده است، این صنعت در ایران ظرفیت صادرات سالانه ۲ میلیارد دلاری را دارد. سلیمانی افزود: ۷ خوشه طلا در کشور شناسایی کردیم که در ۴ خوشه برنامه توسعه خوشه‌ای اجرا شده است. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه عوامل تحمیل‌شده از اقتصاد کلان را یکی از گلوگاه‌های سیاست‌گذاری در صنایع کوچک عنوان کرد و گفت: با نرخ سود تسهیلات فعلی رقابت در صنعت طلا و جواهر با توجه به ارزش افزوده پایین آن امکان‌پذیر نیست. سلیمانی با تاکید بر لزوم نظارت اتحادیه طلا و جواهر بر کیفیت تولید محصولات اظهار کرد: اتحادیه طلا و جواهر با تاکید بر حفظ حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده باید برای برندسازی و ارتقای کیفیت تولیدات ضوابط مورد نیاز را تدوین کند.
اعتمادآفرینی در صنعت طلا و جواهر
شاهپور قنبری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز در این آیین‌با اشاره به فعالیت شرکت شهرک‌های صنعتی در ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی، اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی براساس رسالت خود و اسناد بالادستی به نوعی متولی اصلی توسعه کسب‌وکارهای کوچک در کشور است. قنبری با بیان اینکه در سال‌های گذشته ضرورت حمایت از صنایع کوچک در کشور احساس شده است، اظهار کرد: شرایط ویژه صنایع کوچک در مقابله با تنش‌های اقتصادی کشور باعث آسیب‌پذیری این بخش شده است. از این رو، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی برای ارائه راهکاری به منظور حل مشکل آسیب‌پذیری این صنایع برنامه‌ریزی کرده است.مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران شبکه‌سازی را مهم‌ترین راهکار رفع آسیب‌پذیری صنایع کوچک دانست و گفت: برای ساماندهی صنایع کوچک به دنبال کنار هم قرار دادن کسب‌وکارهای همگن با قابلیت توسعه خوشه‌ای هستیم. قنبری افزود: این اقدام باعث اعتمادآفرینی، کاهش نرخ تمام‌شده و استفاده از تجربه‌های این صنعت است و سرمایه‌های اجتماعی را در صنایع کوچک ارتقای می‌دهد.
عملیاتی شدن ۹ خوشه صنعتی در تهران
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با بیان اینکه در تهران ۲۰ کسب‌وکار شناسایی شده است، گفت: از این میان ۹ مورد برای توسعه خوشه‌ای وارد فاز عملیاتی شده است. وی افزود: یکی از بهترین خوشه‌های استان تهران در حوزه طلا و جواهر است. قنبری فقدان مرکزی برای تنوع‌بخشی به تولیدات طلا و جواهرات را یکی از موانع تولید و صادرات طلا و جواهر در کشور عنوان کرد و گفت: با پیگیری‌هایی که شد، سازوکار همکاری صنعت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای با ایجاد مرکز طراحی تولید طلا و جواهر فراهم شده است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران با اشاره به برنامه توسه خوشه‌ای کشور، اظهار کرد: تعداد بنگاه‌های فعال کشور تا پیش از اجرا طرح توشعه خوشه صنعتی حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی بود اما در پایان سال ۹۵ به ۴ هزار و ۲۵۰ واحد صنفی ذی‌نفع در طرح توشعه خوشه صنعتی طلا و جواهر استان تهران افزایش یافته است. قنبری گفت: درحال‌حاضر در خوشه طلا و جواهر ۳ شبکه فعال عارضه‌یابی در این صنعت را پیگیری می‌کنند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران افزود: اشتغالزایی این بخش قبل از شروع برنامه توسعه خوشه‌ای ۲۰ هزار نفر بوده و اکنون به ۲۲ هزار نفر رسیده است. قنبری ادامه داد: صادرات خوشه‌های طلا و جواهر نیز پس از اجرای برنامه‌ها از ۳۵۰ میلیارد ریال به ۵۰۰ میلیارد ریال رسیده است. وی در پایان اظهار امیدواری کرد که ایجاد این مرکز باعث رشد ذی‌نفعان خوشه‌های طلا و جواهر باشد.
چالش صنعتی شدن طلاسازی
سید حجت شفاهی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تهران نیز در این آیین گفت: ایران جزو ۷ کشور برتر ساخت و تولید طلا و جواهر است اما متاسفانه تولید طلا در ایران به صنعت تبدیل نشده است. شفاهی گفت: اشکال عمده صنعت طلا و جواهر در ایران این است که همواره از دولت توقع ایجاد تحول داشته است. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر تهران اضافه کرد: کسب‌وکار طلا و جواهر در کشور حدود ۴ ماه از سال در حالت نیمه‌تعطیل است که فقط با یافتن بازارهای صادراتی می‌توانیم چرخه تولید را در این ۴ ماه حفظ کنیم.
 شفاهی با بیان اینکه حدود ۳ تا ۴ هزار نفر طراح طلا و جواهر در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ارتباط مناسبی میان طراحان و فعالان صنعت طلا و جواهر در کشور شکل نگرفته است که امیدواریم با فعالیت مرکز جامع طراحی این ارتباط ایجاد شده و توسعه یابد. وی با اشاره به اینکه این مرکز پلی است میان صنعت و دانشگاه، اظهار کرد: در اتحادیه طلا و جواهر به دنبال مدیریت و ساماندهی بخش طراحی هستیم.
تربیت نیروی کارآفرین
علیرضا فیروزی، معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز در این آیین با اشاره به ظرفیت‌های این دانشگاه، اظهار کرد: مهم‌ترین تفاوت دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نوع آموزش و رسالت آن در تربیت نیروی کارآفرین است. فیروزی با بیان اینکه ۷۰ درصد فعالیت دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به صورت عملی و در محیط کار است، اظهار کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشگاه با بازار کار آشنا هستند. معاون اداری مالی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه هر چند سال یک بار شبکه خدمات‌رسانی به جامعه تغییر می‌کند، اظهار کرد: با توجه به این تغییرات دانشگاه فنی و حرفه‌ای مجوز ایجاد رشته‌های جدید را با توجه به وضعیت کشور دارد.

QR Code

نقشه کشوری خوشه ها