همراه با: آقاي فراهاني

گفتگو: عادل ربيعي

• جناب آقای فرهانی چند سالی است که شاهد شکل گیری اولین کنسرسیوم صادراتی کفش ایران با نام پیکما در خوشه کفش قم بوده ایم. لطفا در خصوص چگونگی شکل گیری آن توضیحاتی بفرمایید؟

هسته اولیه این کنسرسیوم در سال 89 و با تلاش تعدادی از همکاران بنده در صنعت کفش قم و دفتر توسعه خوشه کفش استان شکل گرفت و پس از انجام فعالیت های مشترک به صورت پایلوت مانند: انتشار کاتالوگ و ایجاد وب سایت مشترک، تور مشهد و تبادل تجربیات با سایر خوشه ها، شرکت مشترک در نمایشگاه کفش تبریز، این گروه با تاسیس شرکتی به نام " پیشگامان کفش منتخب ایران" در ابتدای سال 91 به صورت رسمی اولین کنسرسیوم صادراتی کفش کشور را ایجاد و پس از آن طی یک فرایند مطالعه شده برند مشترک پیکما را برای این کنسرسیوم ثبت کرد.

• هدف اصلی از ایجاد این کنسرسیوم و کار گروهی چه بود؟

توسعه بازار و بازاریابی صادراتی با اتکا به روش های نو که دستیابی به این هدف با تجمیع توان واحدهای کوچک و هم افزایی شکل گرفته در یک کنسرسیوم ممکن بود. همکاری واحدها در این خصوص و در قالب یک کنسرسیوم باعث شد تا علاوه بر افزایش توان مالی گروه، توان تولید نیز بالا رود و کنسرسیوم یک سبد کالایی کامل در حوزه پایپوش به بازارهای هدف خود ارائه دهد.

• شما در این کنسرسیوم به یک برند مشترک با نام پیکما رسیدید. ایجاد این برند مشترک چه ضرورتی داشت و چه کمکی به شما می کند؟

از آنجایی که ما نوعی اتحاد و همکاری بین برندهای مختلف را جهت فعالیت مشترک در حوزه بازار داشتیم ایجاد این برند مشترک ضروری بود به ویژه آنکه این گروه هدف بازاریابی در بازارهای جدید صادراتی را داشته و دارد و ایجاد یک برند مشترک به این کار کمک زیادی میکند و منجر به افزایش سهم بازار کنسرسیوم و توسعه یک برند واحد در بازارهای هدف می شود. البته ایجاد این برند مشترک نشان از تفاهم و اعتماد بالای اعضا دارد چرا که بدون وجود سطح بالایی از اعتماد ایجاد برند مشترک ممکن نیست و این امر خود برای مشتریان ما ایجاد اطمینان و اعتماد می کند.

• مهمترین اقدامات و فعالیت های کنسرسیوم در این مدت چه بوده است؟

مطالعه بازار و ایجاد نمایندگی فروش در کشورهای آسیای میانه که منجر به صادرات مشترک توسط پیکما شده است
بازاریابی و حضور در نمایشگاه بین المللی نایروبی-کنیا
ایجاد وب سایت تبیلغاتی به آدرس qomshoes.com
حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی
همچنین در یک سال اخیر توسعه بازار داخلی و ایجاد فروشگاه های زنجیره ای در داخل کشور در کنار برنامه های صادراتی یکی از سیاست های جدید پیکما بوده است که خوشبختانه در این مدت کوتاه این کنسرسیوم موفق به ایجاد دو فروشگاه در استان قم و نیز یک فروشگاه در شهر مشهد شده است.
• مهمترین برنامه های کنسرسیوم برای آینده چیست؟
گسترش فروشگاه های زنجیره ای در داخل کشور و معرفی و تثبیت برند پیکما در کشور
مطالعه بازارهای هدف صادراتی جدید و سعی در ایجاد نمایندگی های فروش در این کشورها

QR Code

نقشه کشوری خوشه ها