همراه با: علي لشگري

گفتگو: مهدي ايلانلو

1- جناب آقاي لشكري جنابعالي از مديران باتجربه صنعت و چهره اي شناخته شده و قابل احترام در صنعت كفش مي باشيد كه در حوزه فرهنگ نيز قلم تاثيرگذاري داريد، لطفا مختصري از فعاليت هاي خود را براي خوانندگان اين مجله نوپا بيان نماييد؟
اينجانب علي لشگري متولد عید غدیر سال 1333 در یکی از محلات قدیم تهران واقع درخیابان ری کوچه دردار مي باشم. دیپلم ریاضی در سال 52 و کارشناسی رشته مديريت اقتصادي را در بهمن سال 1356 به اتمام رساندم و دوره دو ساله رشته مديريت اجرايي را نيز در سالهاي 67 تا 69 در سازمان مديريت صنعتي سپري نمودم. و عضو خانه مدیران در سال 78 از زمان شروع تا کنون هستم.
كار را بصورت جدي هم‌زمان با درس خواندن و دانشجو بودن از سال 53 شروع کردم و به مدت ده سال در دبيرستانهاي مختلف به تدريس رياضي مشغول بودم. سال 60 مدیر داخلی تعاونی عینک سازان تهران شدم و سال 62 سرنوشت، ما را به سمت کفش کشاند! در سال‌های 62 الي 65 مدیر کل فروش گروه صنعتی کفش وین شدم و از کفش وین مامور شدم در وزارت صنایع برای طرح باز سازی نظام تشکیلاتی آن وزارت. از سال 65 تا 69 به عضويت هیات مدیره شرکت پخش جمشید وابسته به گروه صنعتی بلا درآمدم و مدیريت بازرگانی آنجا را نيز به عهده گرفتم و سپس بعد از نه ماه رفتن به شرکت نیتکو از شرکت های سازمان صنایع ملی ایران و برگشت مجدد به کفش بلا از مهر ماه سال 70 سه دوره مديرعامل پخش جمشید با 343 فروشگاه بودم. از سال 76 با کارهای دولتی و مدیریت عمومی خداحافظی کردم شدم مدیر شرکت های خصوصی !. همکاری با شرکت تولیدی کفش البرز در زمینه مسائل بازرگانی، فروش و توزیع کفش و همکاری با شرکت تولیدی کفش ایرانا و ایجاد شرکت پخش امین از دستاورهای این سالها تا 82 بود. از سال 82 تا 89 در شرکت تولیدی پلاستیک شاهین (سهامی عام) بعنوان مدير بازرگاني و قائم مقام مدیر عامل و عضو هیات مدیره موظف فعاليت كردم. از خرداد 89 تا کنون به عنوان مشاور مدیریت در تعدادی از شرکت های تولیدی مشغول فعالیت هستم . هم زمان با تلاش برای معیشت! در زمینه فعالیت های تشکلی با تعدادی از دوستان در سال 71 بنیان جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران را گذاشتیم. هفت دوره عضو هیات مدیره جامعه هستم و در دوره ششم و هفتم از سال 90 تا کنون به عنوان عضو هیات مدیره، وقت بیشتری را به عنوان رییس هیات مدیره برای این تشکل می گذارم. همچنين از سال 73 تا كنون بعنوان مدير مسئول نشريه صنعت كفش انجام وظيفه می کنم. دبیر کميسیون صادارت انجمن ملی در دو سال گذشته و عضویت در هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران و نماینده جامعه در هیات نمایندگان اتاق ایران در حال حاضر از سری فعالیت های حوزه مسولیت اجتماعی بنده است.
2- جناب آقاي لشكري، جامعه صنعت كفش يكي از تشكل هاي فعال، قوي و منسجم مي باشد كه همواره با ارائه پیشنهادات و راهکارهای مناسب به مسئولین و سازمان ها و دستگاه های ذیربط در جهت رشد صنعت کفش کشور تلاش نموده است، لطفا بفرماييد اين تشكل چه زماني و چگونه شكل گرفته است؟
در مهرماه سال ۷۱ به درخواست اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنایع از کلیه تولید کنندگان و دست اندرکاران صنعت کفش ، اعم از شرکت های دولتی و خصوصی، دعوت شد تا ضمن گردهمایی در محل وزارت صنایع ، پیامدهای حاصل از یک نرخی شدن ارز و آزاد شدن ورود کفش در صنعت را مورد ارزیابی و بررزسی قرار دهند و نسبت به تعیین خط مشی لازم، با آن وزارتخانه همکاری کنند.
در این گردهمایی پس از رای گیری، مهندس سیروس عباس نژاد، به عنوان سرگروه و رابط بین کارخانجات و وزارتخانه انتخاب شد. در همان جلسه از طرف مهندس دهقانی، کارشناس اداره کل نساجی و پوشاک وزارت صنایع، پیشنهاد شد که انجمنی مشابه آنچه در گروه نساجی وجود دارد، تحت عنوان "انجمن صنعتگران و متخصصین کفش" تشکیل گردد تا با استفاده از تجارب موجود نسبت به تامین اهدافی نظیر تاسیس هنرستان، دانشکده کفش، انتشار نشریه، انتقال تکنولوژی، کانالیزه کردن سیستمهای موردنظر و افزایش سهم صادرات اقداماتی صورت گیرد.
جهت پیگیری و به نتیجه رساندن این پیشنهاد گردهمایی هایی در گروه صنعتی بلّا و شرکت کفش شادانپور و گروه صنعتی ملی به منظور تبیین اهمیت موضوع و انتخاب اعضای هیئت مؤسس و تهیه اساسنامه پیشنهادی تشکیل گردید.
در گردهمایی سوم رای گیری بعمل آمد و یازده نفر بعنوان هیئت مؤسس انتخاب شدند و به این ترتیب جامعه ای تحت عنوان "جامعه متخصصین و تولید کنندگان کفش ایران" موجودیت یافت. از جمله هدفهای اولیه هیئت مؤسس، تهیه اساسنامه و ارائه آن به وزارت کشور بود. پس از تایید اساسنامه از طرف وزارت کشور به منظور برگزاری اولین مجمع عمومی از طریق جراید کثیرالانتشار از کلیه تولید کنندگان و متخصصین کفش کشور که علاقه مند به شرکت در این مجمع، یا کاندیدای عضویت در هیئت مدیره و بازرسین بودند، دعوت به عمل آمد. هیئت موسس در نخستین اقدام خود، با اداره سوم سیاسی وزارت کشور تماس گرفت، اهداف جامعه را تشریح کرد و از آن وزارتخانه تقاضای تاسیس جامعه را نمود که پذیرفته شد.
گردهمایی چهارم در بهمن ماه ۷۱، با حضور نماینده اداره سوم سیاسی در گروه صنعتی ملی برگزار شد. در اولین مجمع که در تاریخ ۷۲/۱/۳۱ در محل شرکت کفش وین، با حضور مدیرکل اداره نساجی و پوشاک وزارت صنایع و نماینده وزارت کشور تشکیل گردید، پس از تصویب اساسنامه از طرف اعضای حاضر در مجمع به منظور انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسین ، از میان کاندیداها رای گیری بعمل آمد.
در گردهمایی پنجم مورخه ۷۲/۱/۳۱ در محل شرکت کفش وین با حضور نماینده وزارت کشور، اعضای هیئت مدیره و بازرسین انتخاب و اساسنامه جامعه نیز به تصویب مجمع رسید و پس از آن در تاریخ ۲۴/۹/ ۷۲ تحت شماره ۱۶۷/۲-۴۲/ الف مجوز فعالیت تا تاریخ ۷۵/۹/۲۴ از طرف وزارت کشور صادر گردید. تقریبا 23 سال حضور فعال و دائمی جامعه در صنعت کفش باعث شد که در دوره جدید مذاکراتی را با اتاق ایران دفتر امور تشکل ها بوجود بیاوریم و خدا را شکر در شهریور سال 93 اتاق ایران در مجمع عمومی عادی سالیانه با الحاق جامعه به اتاق ایران موافقت نمودند. الان جامعه هم زیر نظر وزارت کشور هست و هم زیر نظر اتاق ایران .

3- از چه زماني با مدل توسعه خوشه هاي كسب و كار آشنا شديد؟
اولین بار در تبریز در مراسم افتتاح همایش کفش تبریز فکر کنم سال 87 بود. آقای میرزائی عامل توسعه خوشه کفش تبریز که به حق در این مسیر زحمات زیادی را کشیدند و بخشی از تحولات تشکلی و مدیریتی کفش تبریز را باید از تلاش های فکری آقای میرزائی بدانیم و درست همان نقشی که آقای ربیعی و امیر ولی در خوشه کفش قم داشتند که بهترین خوشه کفش کشور شد. الان در اصفهان آقای سید محمد سید مقدادی همراه با حاج اکبر آقای زاهدی کارهای خوب و ریشه داری را شروع کرده‌اند و خوشه کفش مشهد نيز قدم های خوبی را برداشته شده و کفش مشهد را در مسیر تحول قرار داد و دوستان مشهدی با علاقمندی این تحولات را دنبال می کنند. فقط باید مراقبت کرد که کارهای جدی و زیر بنائی و ماندگار صورت بگیرد و از کارهای در اولویت دست چندم دوری کرد. امید وارم در هیدج زنجان هم این کار مطالعاتی در مورد خوشه به خوبی پیش برود و از شعار دوری شود و انجام کارهای کوچک ولی ماندگار که جنبه صدقات جاریه هم داشته باشد نيز ارزشمند خواهد بود.
4- پياده سازي مدل توسعه خوشه در صنعت كفش تا كنون جه دستاوردهايي به همراه داشته است؟
دقیقا مطالعه و پژوهشی را در این مورد ندیدم. ولی به عنوان یک مدیر توسعه گرا اعتقاد دارم که بعد از ایجاد خوشه ها در تبریز و قم و مشهد و اصفهان ادبیات دوستان کفشی ما در این مناطق در زمینه های مختلف تغییر کرد . مفهوم کار گروهی و تشکل گرائی ؛ انتقال دانش ؛ اعتماد سازی ؛ حضور در نمایشگاهها ی داخلی و خارجی ؛ مفهوم مذاکرات ؛ تشکیل برند مشترک , مفهوم منافع گروهی و منطقه ای ؛ نقش آموزش و یادگیری در ارتقا صنعت ؛ ووو همه این ها باعث بروز تحولاتی در صنعت کفش به خصوص مناطقی که قبلا کمتر از این حرف ها زده می شد مانند همین برند پیگما شما در قم که نمونه موفق یک کار گروهی است بر آمده از خوشه کفش قم
البته نمی دانم سیاست شهرک های صنعتی در این مورد را. ولی اگر من جای آنها بودم گروهی را مامور می کردم و دستاورد های خوشه های کفش را در تحولات صنعت کفش منطقه و ایران مورد ارزیابی قرار می دادم و تبدیل می کردم به ذخایر تاریخی صنعت برای توسعه و انشاا شما در نشریه خودتان یک بخش مطالعات اقتصادی و پژوهی ایجاد بفرمائید و با هم در قالب یک پروژه مشترک انجام دهیم .!
5- مجله خوشه هاي صنعتي اولين مجله اي است كه به صورت تخصصي در زمينه دانش خوشه هاي صنعتي شروع به فعاليت كرده است و اين شماره اولين شماره آن است. با توجه به اينكه جنابعالي سابقه طولاني در صنعت و سپس نشريه صنعت كفش داشته‌ايد لطفا بفرماييد اين مجله چگونه مي تواند خلاء‌هاي موجود در توسعه دانش مدل توسعه خوشه هاي كسب و كار را پر كند و در مسير صحيح حركت نمايد؟
در مرحله اول تبریک می کویم به شما و آقای مهندس آشتیانی برای انتشار این نشریه تخصصی. کار شما سخت است؛ به دلیل اینکه با رشته های مختلف و شهرک های صنعتی مختلف در کشور روبرو هستید و مدیریت این ماتریس کار ساده ای نیست. به خصوص که برای زنده بودن نشریه باید دائم با شهرک ها ارتباط مستمر داشته باشید و در عین حال هم باید اطلاعات خودتان و خبرنگاران را در مورد همه صنایع به روز نگهدارید. مهم این است که در شورای سیاسگذاری بر چه موضوعاتی توافق کرده اید که به آن بپردازید. محدودیت های خودتان در زمینه نیروی انسانی و منابع مالی و تدارکاتی را چگونه بهینه کنید که در مسیر اهداف خودتان باشید. سنگ بنای کار خودتان را حرفه ای بگذارید . از افرادی استفاده کنید که علاقمند به کارشان باشند و تلاش کنید از نظر مالی مدیریت خوبی را داشته باشید . هم در زمینه درآمد و هم در زمینه خرج کردن . و هم رابطه مالی درست با نیروهای خودتان و بستانکاران . ارتباطات نقش کلیدی را در ادامه فعالیت شما بازی می کند . این ارتباطات باید سازمان یافته باشد و هدفمند. و در شهرک های صنعتی کشور بر اساس درجه اهمیت تقسیم بندی کنید و نوع ارتباطات را طبقه بندی کنید. توزیع نشریه موضوع بسیار با اهمیتی است . به خصوص توزیع هدفمند که بدانید نشریه شما بدست مخاطب شما رسیده باشد . فرد مستقلی را برای این کار انتخاب کنید . خیلی در این مورد به پیمان سپاری اعتقاد ندارم . جنس این کار عشق و علاقه است . و باید مطمین باشید که نشریه بدست مخاطب رسیده است . طبیعی است در ابتدا باید توصیفی بنویسید و لی دقت کنید عادت نشود . نگاه راهبردی در تولید مطالب داشته باشید. مطالبی که دیگران در سایت ها و نشریات و روزنامه ها قبلا درج شده برای مخاطب شما جذاب نیست و نقش صفحه پر کن برای شما دارد . دقت کنید که اسیر این موضوع نشوید. و بیشتر مطالبی را بنویسید که جذاب باشد . البته باید خودتان از حوزه کاری خودتان تحلیل داشته باشید .و هدف گذاری های خودتان را براساس هدف های بدست آمده تنظیم کنید . پای کار باشید . اگر قرار است نشریه منتشر کنید قواعد این بازی با بیاموزید . مراقب شلختگی ذهنی باشید که در جامعه ما مسری شده !. مراقب باشید گرفتار این بیماری ذهنی نشوید . انتخاب آدم ها و نیروها مهم است . دایم کار خودتان را ارزیابی کنید . و توکل به خدا داشته باشید . انشاا خداوند به توفیقات شما بیفزاید .
6- جنابعالي بعنوان رئيس هيأت مديره جامعه صنعت كفش ايران شرايط صنعت كفش كشور را در شرايط فعلي چگونه ارزيابي مي‌نماييد و چه آينده اي براي آن در سال هاي پيش رو متصور مي باشيد؟
در نشریه خرداد امسال فکر کنم نشریه 210 صنعت کفش در سخن دوم بر اساس مطالعاتی که سال گذشته بصورت مشترک جامعه و مرکز مطالعات و بررسی های اقتصادی اتاق تهران انجام شد پروژه مطالعاتی بر اساس نگرش آینده نگری صنعت کفش ایران در افق 1404 انجام شد و به عنوان یکی از پژوهش های برتر اتاق تهران در سال 93 انتخاب گردید و در سایت صنعت کفش در بخش انتشارات هم قابل مشاهده است سعی کردیم بین چالش های امروز صنعت کفش با سناریو های افق 1404 پیوندی را برقرار کنیم . و مشخص کنیم کجا هستیم و بر اساس این مطالعه آینده پژوهی قرار است کجا برویم . در آنجامشخص شد که با توجه به دور بودن صنعت کفش از رقابت های جهانی ما در سالهای گذشته و اخیر فقط توانستیم در همین جائی که هستیم باشیم . و اگر هم قرار باشد هیج تحولی در خودمان در ارتباط با جهان بیرون انجام ندهیم در آینده محکوم هستیم که نفت بفروشیم و کفش بخریم . و در این صورت اگر در دهه هشتاد بازار داخلی و سلیقه های سنین بین 15 تا 29 سال در اختیار واردات و قاچاق قرار گرفت در دهه آینده همان برند ها با آرایش جدید و شناسنامه دار برای فتح الباقی بازار سنین 30 تا 40 هم برنامه های خودشان را عملیاتی می کنند. و به قول این تحقیق در سناریو آل استار کد خدا قرار خواهیم گرفت و خواهیم شد مصرف کننده کفش های دیگران . واگر تلاش های درستی در مسیر تحول صنعت همراه با رقابت پذیری با جهان بیرون انجام دهیم این امید واری وجود دارد که علاوه بر تامین نیازهای مردم خودمان به صادر کننده کفش های ایرانی تبدیل شویم و سناریو گیوه بابا نوئل را دنبال کنیم . البته امید واریم بعد از این دوران برزخ اقتصادی مابین توافق هسته ای وین و امضای توافق و تجربیاتی که مدیریت اقتصادی کشور از دوران وفور ارز دارند مراقبت بیشتری نمایند که این گشایش در مسیر تقویت واردات محصول نهائی قرار نگیرد بلکه در مسیر انتقال تکنولوژی و دانش فنی و مدیریتی و سرمایه گذاری های مشترک خارجی برای تولیدات صادرات محور قرار بگیرد .و در داخل هم موضوع مهم تغییر نگرش مسئولین به جایگاه تولید در اشتغال و رفاه اقتصادی مردم و افزایش قدرت خرید آنها باشد انشاا
7- يكي از اقدامات ارزشمند جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران انتشار نشريه صنعت كفش مي باشد كه از نشريه هاي قديمي، با محتوا در بخش صنعت مي باشد و جنابعالي سالها است به عنوان مدير مسئول اين نشريه وزين فعاليت مي نماييد؛ مي خواهيم نظر شما را در خصوص رمز ماندگاري يك نشريه جويا شويم؟
توکل به خدا و لطف خداوند و همت یاران و اندیشه های بلند بنیان گذاران نشریه در شروع کار مثل آقای سروش فر که خداوند ایشان را سلامت بدارد و آقای بتوئی اولین دبیر کل جامعه و مهندس عباس نژاد و جایگاه "جامعه" به عنوان یک تشکل فراگیر کشوری و به خصوص اعضای محترم هیات مدیره آن در دوره های مختلف از شروع تا کنون و نقشی بسیار ویژه و ارزشمندو خاص اولین سردبیر نشریه ما زنده یاد مرحوم فرهمند در شکل دادن ساختارهای این نشریه همطراز با نشریات حرفه ای و همکاران زحمتکش و پر تلاش تحریریه و سازمان آکهی و توزیع در دهه اول را نباید فراموش کرد و یادی نکرد . به خصوص آقای امیر خان وطن دوست در سمت دستیار آقای فرهمند و مدت کوتاهی آقای شجاع در سازمان آکهی و آقای افشین شادی مهر که تا قبل از سال هشتاد مستقل شدند و خدارا شکر برای خودشان نشریه داری را شروع کردند.در دهه دوم شرایط فرق داشت . نقش حاجاقا موسوی دبیر کل وقت جامعه که هفت سال مسولیت اداره جامعه را بر عهده داشتد و سایه ایشان بر سرنشریه نیز بود همراه با زحمات و مدیریت دوست خوبم جناب آقای فرجاه و کادر ماندگار نشریه در سازمان آکهی خانم عوض زاده و سردبیر خانم خلیلی و دبیر خانه و توزیع و ارتباط با مشتریان نشریه خانم کریمیان و مدیریت بازرگانی و مالی و سایت همراه با دقت و انظباط مالی آقای دکتر رزاقی همراه با طیف زیادی از همکاران جوان و خوش فکر و پر تلاش و امروزی و حرفه ای از خبر نگاران ؛ مترجمان ؛ نویسندگان ؛ ویراستاران ؛ گرافیک و صفحه آرائی ؛ طراح روی جلد ؛ سایت را نباید در انتشار منظم و به روز نشریه فراموش کرد . البته در شرایط جدید انتظارات مخاطبان از نشریات تخصصی با دو دهه قبل خیلی فرق کرده و ما دائمادر اتاق های فکر همراه با مشاوران و دوستان خوبی که داریم همراه با دریافت نظرات خوانندگان و اصحاب صنعت و هیات مدیره محترم ؛ مشغول پایش تحولات رسانه ای و دریافت انتظارات در حال تغییر مخاطبان برای به روز شدن هستیم و بهبود مستمر در نشریه ما دائمی است . و در عین حال بنده به عنوان مدیر مسئول بیشترین نقش را در نقد نشریه خودمان با دوستان دارم !و با تقسیم کاری که صورت گرفته است خیلی نشریه به بنده وابسته نیست و خدا را شکر هر کدام از یاران ما خودشان در کار خودشان کاربلد هستند و با تجربه . به عبارتی پروژه جانشین پروری در نشریه صنعت کفش کلید خورده است . از آروزهای خودم این استکه علاقمند هستم که روزی این نشریه در سطح بین المللی و منطقه ای منتشر شود. همه این ها این بود که به خصوص در دهه دوم و در حال حاضر ثبات مدیران و همکاران کلیدی در بخش های مختلف نقش زیادی در انتشار یک نشریه تخصصی بصورت ماهانه دارد . و این را باید پاس داشت و از خداوند شاکر بود.
8- مطمئنا توافق هسته ای وین و ضرورت پرداختن به تحولات پساتحریم در صنایع ایران به خصوص آینده صنعت کفش از دغدغه هاي جنابعالي و جامعه متخصصين كفش مي باشد؛ پيشنهادات شما براي رويارويي با آثار اين توافق چيست؟
به نظر می رسد با توجه به اتفاقاتی که در حوزه نرخ ارز و تقویت ریال در برابر دلار بوجود خواهد آمد؛ واحد های تولید کفش کشور وتشکل های مرتبط با آنها باید برای حفظ اشتغال و کاهش نرخ بيكاري و تقویت تولیدات داخلی با هرگونه تسامح مسئولینا قتصادی و بازرگانی برای کوتاه آمدن و دادن امتیاز به برند های شناسنامه دار خارجی به بهانه تجارت جهانی و ارتباطات بین المللی برخورد نمایند و مسئولین اقتصادی کشور را نسبت به عواقب تصمیمات غیر کارشناسی و یک طرفه آگاه سازند و از مسئولین بخواهند تا زمانی که شرایط مساوی برای رقابت بین تولیدات داخلی با مشابه خارجی در داخل بوجود نیامده به شدت با واردات و قاچاق کفش های خارجی ناشی از دلار ارزان مقابله نمایند و به مسئولین هشدار داده شود که در صورت کوتاهی در این مورد تولید کنندگان و وارد کنندگان کفش‌های خارجی با استفاده از شرایط جدید بوجود آمده و با آرایش منظم تر و رسمی تر و با تابلو و شناسنامه برای فتح الباقی بازار مصرف سنین 15 تا 29 سال که در دهه هشتاد باعث زمین گیر شدن تولیدات داخلی گردیده اند می‌توانند با این تسامح با تمرکز بر فتح بازارهای مصرف سنین بین 30 تا 40 سال برنامه ریزی عملیاتی خود را اجرا نمایند.
- در سالهای گذشته دولت ها با سوبسید به دلار و به بهانه کنترل قیمت ها راه را برای واردات و قاچاق بازگذاشتند و تولید داخلی و اشتغال را با چالش های زیادی روبرو کردند . پیشنهاد می گردد که در شرایط جدیدبا توجه به حضور مشاوران اقتصادی کاربلد در تیم اقتصادی دولت ؛ برای تحقق "رشد بالای غیر تورمی پایدار و اشتغال زا " سیاست افزایش تولید و صادرات و اشتغال پایدار جایگزین سیاست سوبسید به دلار و واردات و قاچاق گردد. تا در میان مدت و دراز مدت مصرف کنندگان ایرانی ضمن اشتعال فرزندان خود ؛ شاهد دستیابی به تورم یک رقمی و افزایش قدرت خرید خود نیز باشند.
- پیشنهاد می شود از فرصت بدست آمده برای تقویت زیر ساخت های مورد نیاز در صنعت کفش در جهت تربیت نیروی انسانی آموزش دیده و ماهر در حوزه های مختلف مانند طراحی و مدلسازی و ...و حمایت از رشته کارشناسی مهندسی تولید کفش و به روز شدن ونوسازی ماشین آلات و تجهیزات واحدهای کوچک و متوسط و خرید قالب و مشارکت در ایجاد شهرک های صنعتی " تخصصی کفش وتقویت و حمایت از بازار برندهای کوچک و بزرگ همراه با بازار کالااستفاده شود .
- پیشنهادمی شود در شرایط جدید اقتصادی اصحاب صنعت کفش در جهت افزایش بهره وری در سطوح مختلف سازمانی و کاهش قیمت تمام شده و جبران افزایش هزینه ها از روش افزایش تیراژ به جای افزایش قیمت استفاده نمایند . و شیب افزایش قیمت خرده فروشی کفش را به پائین تر از متوسط تورم کل برسانند.
- پیشنهاد می شود اهتمام جدی برای تحقق الزامات هفت گانه استراتژی سند راهبردی توسعه صنعت کفش ایران در بین مسئولین بوجود آید و با همکاری تشکل ها و همه ذینفعان طول زنجیره ارزش از جمله دولت و دفتر صنایع نساجی و اتاق های ایران و اصناف و تعاون ، الزامات را برای این کار بزرگ و ملی بسیج نما ییم . و در ادامه "مطالعات مشترک با اتاق تهران" تا تعیین استراتژی های مورد نظر برای تحقق سناریو های پیشرو دنبال شود.
برای جلوگیری از خطر اجرای سیاست توسعه واردات که منجر به افزایش نرخ بيكاري می شود ؛ دید گاه حمایت از تولیدات داخلی که در 24 بند فرمایشات مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاستهای کلی "اقتصاد مقاومتی " ) بهمن 1392 ( و 23 بند ابلاغ سیاست های کلی تولید ملی ؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی(بهمن 1391) و سیاست
های کلی برنامه ششم توسعه اقتصادی ) تیرماه 94 ( طرح گردید؛ به مورد اجرا در آید .
- پیشنهاد می شود سریعا تمهیدات لازم برای تشویق صادر کنندگان کفش ایران به کشورهای همسایه که در ده سال گذشته آمار قابل قبولی داشته اند فراهم شود. این اتقاق به افزایش رشد تولید کفش داخل و کمک به عدم وابستگی ارزی در صنعت کفش منجر خواهد شد.
- پیشنهاد عاجل می شود رفع خود تحریمی های داخلی در سیستم بانکی ، گمرک ،مالیات بر ارزش افزوده ، بیمه ؛ هم زمان با رفع تحریم های بین المللی در دستور کار مسئولین ارشد اقتصادی ، بازرگانی و صنعتی کشور قرار گیرد.
- در جهت حفظ و توسعه اشتغال در صنعت کفش با همکاری وزارت کار و تعاون و امور اجتماعی نسبت به ساماندهی مشاغل غیر رسمی خانگی فعال به رسمی و شناسنامه دار در بخش رویه سازی کفش که از سهم قابل توجه ای در اشتغال این صنعت برخوردار هستند در قالب مشاغل خانگی اقدام شود و ضمن تع یین نرخ بیمه آنها معادل
مشاغل خانگی ؛ فرصت اشتغال جدید وتبدیل قابل توجهی از اشتغال عیر رسمی محاسبه گردد .
- باید تشکل های صنعتی در توانمند سازی خود در جهت کمک های کارشناسی به تصمیم گیران صنعتی و اقتصادی کشور تجدید ساختار نمایند.

QR Code

نقشه کشوری خوشه ها