نمایشگاه بین المللی دموتکس هانوفر آلمان؛ فرصت یا تهدید

0

نمایشگاه بین المللی دموتکس هانوفرآلمان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های فرش و کفپوش به طور عام می باشد. حضور در این نمایشگاه فرصتی است برای ارزیابی بازار و تحلیل رقبا و شناخت کالاهای جانشین، همچنین آشنائی با طرح‌های روز آنها.
به طور کلی باید گفت: حضور در نمايشگاه بين المللي پيش نيازهای خاص خود را دارد و نمایشگاه دموتکس هم از این قاعده مستثنی نیست. این رویداد همیشه مورد توجه بوده و هست، لذا حضور در این نمایشگاه نیازمند برنامه ریزی دقیق، اطلاع رسانی به مشتریان و توجه به بازار هدف هر محصول می باشد.

تاریخچه نمایشگاه دموتکس (DOMOTEX)
نخستین دوره نمایشگاه دموتکس از ۹ تا ۱۲ ژانویه ۱۹۸۹ در هانوفر آلمان برگزار شد. این نمایشگاه مساحتی افزون‌بر۹۰ هزار مترمربع داشت که در ۷ سالن برپا شد. در دوره اول ۵۷۸ شركت كننده با محصولاتی از قبیل فرش دست باف، فرش ماشینی و انواع کف‌پوش ها از ۲۹ کشور در این نمایشگاه حضور داشتند. در این سال ۳ غرفه اصلی به نام ایران به ثبت رسید که عبارت بودند از: شرکت سهامی فرش ایران، سازمان صنایع دستی ایران و یک شرکت خصوصی. البته در مجموع ۱۴۶ غرفه اختصاص به فرش دست باف داشت و درحقیقت این کالا چشم و چراغ نمایشگاه به شمار می‌رفت. همچنین اتحادیه بازرگانان ایرانی فرش دست باف در آلمان(BVOL) و اتحادیه واردکنندگان فرش دستباف در آلمان هر یک غرفه مستقلی را در دموتکس به خود اختصاص داده بودند.
نمایشگاه دموتکس 2016
نمایشگاه دموتکس2016 هانوفر از 16 تا 19 ژانویه (26 الی 29 دی ماه1394) برگزار گردید. این نمایشگاه در 12 سالن با بیش از 1441 شرکت کننده از 59 کشور و بالغ بر 45000 بازدید کننده از 100 ملیت مختلف برگزار گردید. سالن‌های 14 تا 17 این نمایشگاه به فرش دست باف اختصاص داشت و بر اساس آمار منتشر شده از سوی شرکت برگزار کننده، کشورهای زیر بیشترین تعداد غرفه های بخش فرش دست باف را به خود اختصاص داده بودند:
–    هند 57 غرفه مستقل و 172 شرکت در قالب شورای توسعه صادرات فرش
–    ترکیه 4 غرفه مستقل و 36 شرکت در در قالب انجمن منسوجات استانبول
–    ایران 14  غرفه
–    پاکستان 1 غرفه مستقل و 11 شرکت در قالب اداره توسعه تجارت پاکستان
–    چین 12 غرفه
ذکر این نکته قابل توجه است که برخی شرکت های بزرگ ایرانی با هویت بین المللی خود در نمایشگاه حضور داشتند و در آمار نمایشگاه جزو آمار ایران محسوب نمی شوند.
دیدگاه کلی
در نگاه اول و ورود به سالن14 و مشاهده وضعیت غرفه آرائی و چیدمان فرشها، یادآور نمایشگاه فرش دست باف تهران است که نه نمایشگاه و بلکه مدتی است به فروشگاه موقت فرش دست باف تبدیل شده است. این ذهنیت برای بازدیدکننده عام تداعی می شود که در اینجا هم بحث فروش مطرح است و در ادامه بر این تصور صحه‌گذاری می‌شود و دقیقا همین طور است و  بویژه سالن 14 را می توان نسخه هانوفری نمایشگاه فرش دست باف تهران دانست.
ذینفعان فرش دست باف کشور حضور چشمگیری از نظر تعداد غرفه به سایر رقبای اصلی مانند هند و ترکیه ندارند و تعداد غرفه های آنها حدودا معادل چین و پاکستان می باشد. در دموتکس هانوفر مشابه نمایشگاه‌های فرش دست باف داخل کشور بیشتر بحث فروش مطرح است، با این تفاوت که نباید منتظر خانه دار و مشتری نهائی بود، بلکه فروش به تاجرها و مغازه دارها مطرح است. بر اساس آمار و اطلاعات غیر رسمی عمدتا روز قبل از برپائی نمایشگاه تاجرها و خریداران عمده فرش به نمایشگاه مراجعه می‌کنند و فرش‌های مورد نظر خود را خریداری می‌کنند و یا سفارشات خود را برای خرید فرش به تولیدکنندگان ارائه می دهند و قرارداد خرید منعقد می‌کنند. از این منظر می توان گفت نمایشگاه دموتکس هانوفر محلی برای ملاقات و جلسات سالیانه تولیدکنندگان و خریداران عمده فرش دست باف می باشد.
دیدگاه تولید کننده؛  فرصت یا تهدید
یک تولیدکننده با حضور در این نمایشگاه با طرح‌های روز سایر رقبا و سلایق مشتریان خارجی  بویژه اروپائیان آشنا می‌شود و می تواند از این فرصت بخوبی استفاده کرده و طرح و نقشه خود را بروز کند، از طرفی تولید کننده ایرانی می بایست متوجه تهدید رقبای خارجی نیز باشد.
به طور خلاصه موارد ذیل فرش ایرانی و به تبع آن تولید کننده ایرانی را در نمایشگاه دموتکس به طور خاص و فروش به طور عام را به چالش کشیده است:
–    در حال حاضر در اروپا فرش‌های درشت باف با تعداد رنگ محدود و نقشه های ساده بسیار مورد توجه  قرار گرفته اند.
–    امروزه نسل جدید مشتری نهائی اروپائی(به اصطلاح خانه دار)، به فرش دست باف به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می‌کنند و با عمر مفید کمتر از سه سال و نه کالای سرمایه ای که روز به روز بر ارزش آن افزوده می‌شود. در واقع با توجه به تغییر دکوراسیون داخلی منازل،  کف پوش به طور عام و فرش دست‌باف به طور خاص نیز از تغییرات و حذف شدن در دکوراسیون جدید منزل در امان نخواهد بود و فرش و کف پوش جدید و هماهنگ با دکور جدید منزل خریداری می شود.  این موضوع از سه منظر قابل توجه است:
1-    مشتری نهائی با نگاه مصرفی به فرش خریداری شده
2-    هرساله بازار مصرف جدیدی با توجه به تغییر مد روز در دکوراسیون منازل برای فرش دست‌باف ایجاد می شود.
3-    دکوراتورهای منازل نقش تعیین کننده ای در فروش فرش دارند و تا حد زیادی می‌توانند سلیقه و نظر خود را به مخاطب القاء نمایند.
–    سایر رقبای خارجی با تکیه بر تولید متمرکز و گارگاهی، در تولید فرش به حد قابل قبولی از سفارش‌پذیری رسیده اند و توانسته اند در کمترین زمان ممکن طرح و نقشه خود را مطابق سلیقه روز بازار هدف تغیر داده و از همه مهمتر فرش دست باف را در حداقل زمان ممکن به مشتری تحویل دهند.
دیدگاه و یا خواسته مشتری نهائی
اما مهمترین سوال در هر کار تولیدی و یا خدماتی این است: خواسته های یک مشتری نهائی و توقعات آن از یک کالا و یا خدمات چیست؟
 خواسته یک مشتری نهائی فرش دست باف در اروپا؛ خلاصه می‌شود در تحویل به موقع، قیمت و کیفیت مناسب، تطبیق با دکوراسیون منزل و ارائه خدمات پس از فروش نظیر تعمیرات، شست و شو، لکه گیری و رفو.

Leave A Reply