عوارض صادراتی سالامبور در سال 1393افزایش می‌یابد

0

   

گروه خبر: شست شبکه کشوری خوشه‌های چرم، کفش و محصولات چرمی به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران برگزار شد

نشست شبکه کشوری خوشه‌های چرم، کفش و محصولات چرمی به میزبانی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در اسفند سال 1392 برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرک‌های صنعتی تهران، در این نشست دو روزه که با حضور معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونان صنایع کوچک، عوامل توسعه خوشه و رؤسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی صنایع چرم، کفش و محصولات چرمی از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خراسان رضوی و قم در مرکز آموزش علمی ـ کاربردی چرم تهران برگزار شد، آخرین وضعیت خوشه‌های کسب و کار چرم، کفش و محصولات چرمی مورد بررسی قرار گرفت.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز در این نشست با اشاره به شناسایی 390 خوشه صنعتی و آغاز به کار 80 برنامه توسعه خوشه‌ای در کشور، اظهار کرد: هم‌اکنون حدود 600 نفر عامل توسعه، مشاور و ناظر فنی تربیت شده، برنامه توسعه خوشه‌ای را بر اساس مدل بومی شده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) هدایت می‌نمایند.

غلامرضا سلیمانی گفت: الگوی توسعه خوشه‌ای بیش از یک دهه است که با فرهنگ‌سازی در سطح دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، به توسعه صنعت و کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور کمک نموده است.

وی افزود: با فرهنگ‌سازی و پیگیری‌های انجام شده، برنامه توسعه خوشه‌ای در قوانین بالادستی کشور، از جمله مواد 80، 104، 150 و 194 و آیین‌نامه اجرایی ماده 80 قانون برنامه پنجم توسعه و همچنین بند 9 سیاست‌های کلی بخش صنعت ابلاغی مقام معظم رهبری از جایگاه مناسبی برخوردار شده ‌است.

عضو هیأت مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به تهیه نقشه کشوری خوشه‌های صنعتی، تصریح کرد: با امضای تفاهم‌نامه و تبادل اطلاعات و تجربیات با دستگاه‌های اجرایی، تجمعات خارج از حوزه کاری این سازمان، همچون صنایع دستی و صنایع تبدیلی کشاورزی نیز هدایت و ساماندهی شده‌اند.

وی یادآور شد: در فاز دوم برنامه توسعه خوشه‌ای با تثبیت سیاست‌ها، ثبت الگوها و تجارب و در کنار هم قرار دادن خوشه‌های همسان، سند ملی خوشه‌های صنعتی تدوین می‌شود تا به اثربخشی بیشتر این الگوی توسعه کسب و کار در کشور کمک نماید.

سلیمانی گفت: با توجه به گستردگی و تعداد فراوان کسب و کارهای کوچک و متوسط در کشور، نسبت به شناخت رشته صنعت‌ها و احصاء مسائل و مشکلات آنان اقدام و پس از آن، منابع و امکانات به سمت کسب و کارهای کوچک و متوسط هدایت خواهد شد.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: افت شدید صنعت دامداری و وضعیت نامناسب زنجیره ارزش صنعت پنجاه ساله چرم و محصولات چرمی در طی سال‌های گذشته، تدوین سند ملی چرم در کشور را ناگزیر می‌سازد.

سلیمانی با اشاره به این‌که تا کنون تنها به صادرات سالامبور و مواد اولیه پرداخته و هنوز در حلقه‌های پرارزش صنعت چرم نتوانسته‌ایم جایگاه خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه توسعه خوشه‌ای که بر هم‌گرایی، هم‌افزایی و فعالیت شبکه‌ای ذینفعان تأکید دارد، آینده صنعت چرم که 90 درصد آن در چهار استان کشور استقرار دارد، روشن است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران در آغاز این نشست اظهار کرد: دستیابی به توسعه پایدار در فضای رقابتی کنونی در گرو شتاب بخشیدن به فرآیند توسعه از مرحله آموزش و تربیت نیروی کار ماهر و انتقال تجربه و مهارت‌های لازم به نسل‌های بعدی، ارتقاء قدرت رقابت، افزایش بهره‌وری عوامل تولید و بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی است.

حمیدرضا مظاهری با اشاره به این‌که تولید چرم، شغل نیست، بلکه پیشه‌ای دارای تاریخ و هویت فرهنگی جاافتاده در یک ملت است، گفت: صیانت از پیشه و پیشینه تولید چرم و محصولات چرمی در کشور و تثبیت جایگاه آن در عرصه اقتصادی و تکمیل زنجیره تولید از مواد خام تا محصولات نهایی و فاصله گرفتن از خام فروشی نیازمند اقدامات علمی و عملی است که تشکیل این نهادها و نشست‌ها نویدبخش تحقق آن است.

وی از فعالان هوشمند و خلاق صنعت چرم کشور خواست که با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود، به رشد و توسعه این صنعت بیش از پیش کمک نمایند

 

Leave A Reply