خسارت ميلياردي ايران بدليل عدم برند سازي کالاها

0

به گزارش خوشه های کسب و کار و به نقل از کاسب نیوز، نمي توان انکار کرد که امروزه در کشورهاي مختلف جهان، برندهاي مطرح و سرشناس در کالاها و محصولات مختلف، تقريبا حرف اول را مي زنند.

اين برندها تقريبا توانسته اند بيش از نيمي از بازار در عرصه هاي مختلف را از آن خود کنند و کمتر از 50 درصد ديگر را براي محصولات و کالاهاي غير برندي بگذارند.

در اين ميان، بيشتر کالاها و محصولات ايراني به رغم اينکه در داخل کشور برند به حساب مي آيند اما در عرصه بين المللي حرف زيادي براي گفتن ندارند و نمي توانند با ديگر شرکت ها و کارخانه هاي مشابه و رقيب خود رقابت کنند.

اين سخن نه تنها در مورد کالاهاي نيمه مرغوب و غير مرغوب ايران است، بلکه حتي در کالاهايي که جمهوري اسلامي ايران در آن حرف اول را مي زند،‌ ديده مي شود.

براي مثال در زمينه زعفران اگر به بازار اين محصول در عرصه بين الملل نگاه کنيم، زعفران ايراني تقريبا توانسته حرف اول را بزند اما متأسفانه بسياري از شرکت ها هم موفق شده اند با فريب کاري و برند سازي و نيز بسته بندي زيباي محصول غير مرغوب و دسته دوم خود، در برخي بازارها از زعفران ايراني جلو بزنند.

اما در اين ميان آنچه که موجب ناراحتي بيشتر مي شود اين است که برخي از شرکت ها به گونه اي ديگر دست به فريب کاري مي زنند. اين شرکت ها با خريد زعفران درجه يک ايراني به صورت فله اي، و بسته بندي زيبا و چسباندن برند خودشان بر روي آن، زعفران هاي ايراني را بنام خود در بازارهاي جهان به فروش مي رسانند، آنهم به چند برابر قيمتي که فله اي مي خرند.

اين مسأله بدون شک ضعف ايران در عرصه بسته بندي و برند سازي را نشان مي دهد از همين رو کشورمان مجبور مي شود کالاي درجه يک خود را با قيمتي ارزان و به صورت فله اي به برخي شرکت هاي بين المللي بفروشد و آنها تنها با بسته بندي زيبا و با برند جا افتاده‌ي خود، اين محصول را بفروش مي رسانند و سود ميلياردي به جيب مي زنند.

به اميد روزي که مقامات مسئول در جمهوري اسلامي ايران فکري کنند و چاره اي براي اين مشکل بيابند تا جلوي به هدر رفتن اين سود ميلياردي را بگيرند.

Leave A Reply