برگزاری اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی

0

این روزها در فضای مجازی و آنلاین افراد جامعه در معرض انبوهی از خبرها و پیام ها قرار دارند که حتی مرزهای زندگی خصوصی آنان را درنوردیده و به معنای واقعی دهکده ی جهانی مارشال مک لوهان، اندیشمند کانادایی ارتباطات را محقق ساخته است.
دراین رهگذر این تکنولوژی فراگیر به تمامی حوزه ها ورود کرده و شکل و ماهیت بسیاری از فعالیت ها را نیز دگرگون کرده است تا جائیکه امروزه بسیاری از نشست ها و اجلاس و همایش ها نیز از شکل حضور فیزیکی افراد در یک مکان تبدیل به نشست هایی در فضای مجازی شده است.
بر مبنای همین رویکرد سه شنبه گذشته شاهد برگزاری اولین کنفرانس تخصصی تبلیغات دیجیتالی بودیم.
محمود محمدیان دکترای بازاریابی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی می گوید: شرایط و مقتضیات کنونی ایجاب می کند که به موضوع تبلیغات در فضای مجازی هم پرداخته شود، چرا که با وجود بالا بودن ضریب نفوذ اینترنت در ایران، نوعی بهم ریختگی و عدم توازن در این حوزه به چشم می خورد.
او اضافه می کند: وقتی از تبلیغات در فضای مجازی صحبت به میان می آید، این طور تصور می شود کسانی می توانند اظهار نظر کنند که در حوزه ی آی تی فعال بوده و تخصص داشته باشند درحالیکه به نظر من فضای مجازی مانند فضای واقعی نیازمند دانش تبلیغات است، در حالی که کمتر به این موضوع توجه می شود و ما شاهد هستیم تبلیغاتی که در فضای مجازی وجود دارد با ضعف ها و ایرادات زیادی مواجه است.
در واقع این کنفرانس می تواند کمک کند تا در فضای مجازی نیز مانند فضای واقعی کمپین های موفق و اثر گذاری شکل گیرد و برندهای بزرگ کمپین های خوب و متمایزی را در این حوزه داشته باشند.
شهرزاد اسفرجانی یکی از سخنرانان این کنفرانس است. او، نو شدن دائم را رمز بقا و ماندن در دنیای در حال تحول می داند و می گوید: امروزه ورود به دنیای دیجیتال از قبل اهمیت بیشتری پیدا کرده است چرا که رویدادهای بسیاری، جهان را تحت تاثیر قرار داده و تحولاتی در حوزه های مختلف مارکتینگ و فروش ایجاد کرده است که مهمترین رویکردهای آن را می توان بر رفتار مخاطبان با رسانه ها، قدرت و ترکیب رسانه ها و اثر بخشی و شاخص تاثیر اندازه گیری این اثر بخشی عنوان کرد.

اسفرجانی معتقد است، دوران اثر گذاری رسانه های سنتی انبوه به پایان رسیده است و این درحالی است که رسانه های دیجیتال پر از محتوای مطلوب و جذاب، مخاطبان را به سوی خود می کشند.
با این تفاوت بزرگ که مخاطب با خواست خود وارد فضایی مثل تلگرام می شود و در شرایطی که آمارها از پایین آمدن باور پذیری تبلیغات گران و بی اثر در بین مخاطبان حکایت دارد، اگر تبلیغات درست عمل کند می توانیم شاهد برداشته شدن گام های مثبتی در حوزه ی تبلیغات دیجیتال باشیم.
او پیشنهاد می کند الگوی جدید ارتباطات با هسته ی مرکزی محتوا و رهبری کلامی بر اساس نیاز مخاطب تدوین شود که به تمامی موضوعات مارکتینگ، فروش و روابط عمومی دیجیتال بتواند شکل دهد.
با توجه به این اصل که محتوای ارتباطات، هسته ی اصلی و مرکزی همه فعالیت هاست لذا در حال حاضر وظیفه ی مدیریت ارشد سازمان ها انتخاب و تشخیص نوع و ابزار دیجیتال و پیام است که از طرف سازمان ارسال می شود.
در واقع طراحان برند باید بتوانند سکوی مناسب ارتباطی را انتخاب کنند و برای این اقدام در مرحله ی اول باید تعریف دقیقی از حلقه ی مخاطبان داشته و سکوی ارتباطی که بین مخاطب و سازمان وجود دارد، ارائه شود.
و اینکه بتوانند انتقال ارزش کرده و ارزش آفرینی کنند و برای هر گروه مخاطب یک بسته ی محتوایی خاص تهیه شود و در مسیر مناسب قرار گیرد.
البته در این مسیر باید و نبایدهایی وجود دارد که مثلاً: نباید به شکل کاذب و بی فایده آمار لایک را بالا ببریم و یا اینکه در صفحه فکاهی تبلیغ یک برند وزین را جای دهیم.
او به موضوع بازگشت سرمایه اشاره کرده و می گوید: امروزه مفهوم بازگشت سرمایه عوض شده است یعنی بازگشت سرمایه به شرط توجه بینش مصرف کننده میسر است. باتوجه به این موضوع می توان محتوایی را تولید کرد که مخاطب به آن علاقه داشته و با آن ارتباط برقرار کند.

Leave A Reply