عامل توسعه:ابوالفضل روزي طلب

خرمای استان بوشهر طی سالهای گذشته همواره یکی از اقلام صادراتی در محصولات خشکباری ایران و استان بوده است بطوریکه بدلیل گستردگی وجود نخیلات و صنایع بسته بندی خرما در سطح استان بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی و معیشتی جامعه بنوعی با کسب و کار خرما و به تبع آن صادرات خرما از ارتباط تنگاتنگی برخوردار بوده است. بهمین خاطر صادرات محصول خرما از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و از این جهت حفظ بازارهای صادراتی موجود و همچنین ارتقا آنها و همینطور کشف و توسعه بازارهای جدید صادراتی همواره از دغدغه های مسئولین و تولیدکنندگان بوده است. نخستین پاوین خرمای کشور در ترکیه در راستای چنین هدفی طرح‌ریزی و اجرا شد.
تعريف مشكل و نحوه مداخله عامل توسعه
حفظ وجهه و موقعیت صادراتی خرمای استان از اهمیت بالایی برخوردار است. اما با توجه به تلاش های صورت گرفته بدلایل مختلف، طی سالهای گذشته سهم ایران از بازارهای خرما در سطح بین الملل کاسته شده است بطوریکه حضور رقبا در سطح بین‌الملل به یک چالش جدی در این عرصه برای ادامه صادرات خرما تبدیل شده است. هرچند فعالان خرمای استان طی سالهای گذشته اقدام به حضور در نمایشگاههای بین‌المللی مختلفی نموده‌اند ولی بدلیل اینکه نسبت به رقبا از توان کمتری در نحوه ارائه خدمات برخوردار بوده‌اند امکان اینکه بتوانند بر رقبا فائق آیند وجود نداشته است. طی سال گذشته بر اساس تفاهمی که در سفر اعضای اتاق بازرگانی بوشهر و شرکت نمایشگاه بین المللی استان بوشهر به ترکیه صورت گرفت تفاهماتی برای برگزاری نمایشگاهی از توانمندی های استان بوشهر در ترکیه در محل نمایشگاه سن ان ار صورت گرفت. به دنبال انعقاد این تفاهم نامه، اقداماتی برای برگزاری این نمایشگاه به شکل پاوین جمهوری اسلامی صورت گرفت. لازم بذکر است که برای اجرای پاوین جمهوری اسلامی هماهنگی هایی در سطح ملی نیاز بود. بخشی از این هماهنگی ها با تلاش های موثر شرکت نمایشگاههای بین المللی استان بوشهر انجام شد. بخش دیگری از این تلاشها با محوریت سایر سازمان های مسئول انجام گرديد و نهایتا شرکت نمایشگاه بین المللی استان بوشهر به عنوان یک نهاد پشتیبان، هزینه های راه اندازی پاوین جمهوری اسلامی ایران در ترکیه را پرداخت نمود و کار وارد فاز عملیاتی شد. در این مرحله با رایزنی هایی که توسط عامل توسعه با ذینفعان بخش خصوصی صورت گرفت فعالان صنعت خرمای استان برای حضور در نمایشگاه دعوت و توجیه شده و طی چندین جلسه ای که با حضور ذینفعان و شرکت نمایشگاههای بین المللی استان بوشهر صورت گرفت هماهنگی های لازم برای حضور در این نمایشگاه صورت گرفت تا به عنوان اولین حضور گروهی اعضای خوشه خرمای استان بوشهر این مهم به انجام رسد.
مشخصات برنامه اجرا شده براي حل مشكل
تعداد واحدهای مشارکت کننده( ذینفع) در برنامه، واحدهای ارائه دهنده خدمات تخصصي کسب و کار، نهادها و سازمانهای پشتیبانی کننده از برنامه، میزان منابع مالی پیش بینی شده و محقق شده در راستای اجرای برنامه و مدت زمان اجرای برنامه به شرح جدول ذيل ارائه شده است.

مشخصات برنامه برگزاري نخستين پاويون خرماي كشور در خوشه خرماي بوشهر

تعداد واحدهاي فعال و يا مشاركت كننده در برنامه حل مشكل

6 واحد بسته بندی و فرآوری خرما

BDSهاي مشاركت كننده در برنامه

شرکت نمایشگاه های بین المللی بوشهر

نهادها و سازمانهاي پشتيبان مشاركت كننده در برنامه

شركت نماشگاه بین الملی بوشهر، سازمان صنعت،معدن و تجارت، شرکت شهرک های صنعتی، اتاق بازرگانی و صنايع و معادن و كشاورزي

ميزان منابع مالي پيش بيني شده براي اجراي برنامه رفع مشكل(ريال)

000/000/000/2 ریال

ميزان منابع مالي محقق شده در راستاي اجراي برنامه رفع مشكل(ريال)

مبلغ 000/000/500/1 از اعتبار مورد نیاز توسط نمایشگاه بین المللی بوشهر تامین گردید.

مبلغ باقیمانده از محل کمک های خوشه صنعتی خرما و خود ذینفعان تامین شد.

تاريخ شروع اجراي برنامه براي رفع مشكل

هفتم تا دهم فروردین 93

طول مدت زمان اجراي برنامه براي رفع مشكل

4روز

شرح فر‌آيندها و فعاليت¬هاي انجام شده توسط بازيگران
طی مذاکراتی که با فعالان بخش خصوصی صورت گرفت و بخصوص پس از سفر نخست وزیر ترکیه به ایران که منجر به انعقاد تفاهم نامه ای با ایران برای حذف مالیات مضاعف بر اقلام کالاهای صادراتی دو کشور شد زمینه مناسبی برای حضور شرکت های ایرانی و محصولات آنها در بازار ترکیه فراهم شد. از این‌رو با حمایت و پیگیری‌های شرکت نمایشگاهی بوشهر و هماهنگی‌های صورت گرفته در سطح خوشه برای نخستین بار پاوین ایران در نماشگاه استانبول با محوریت خرما و همینطور کارگروهی با شرکت 11 واحد بسته‌بندی و فرآوری از استان بوشهر و سایر استان های خرماخیز این موفقیت بدست آمد.
چگونگي و فرايند جلب مشاركت و اعتماد واحدهاي فعال براي مشاركت در برنامه(فرايند تشكيل و توسعه شبكه مربوطه)
برای جلب مشارکت فعالان در این حوزه در سه بخش واحدهای بسته بندی، کشاورزان و نهادهای پشتیبان جلسات توجیهی برگزار گردید و در حضور استاندار بوشهر در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی نیز این موضوع بیان شد.
چگونگي و فرايند جلب مشاركت و اعتما  BDSP براي مشاركت در برنامه(فرايند ايجاد و توسعه BDSP مربوطه)
با توجه به نقش فعال و محوری شرکت نمایشگاهی به عنوان یک ارائه دهنده خدمات کسب و کار  و همچنین برگزاری جلسات توجیهی با ذینفعان علی رغم سختی های کار نخست در سطح بین الملل این کار با خوبی و موفقیت انجام شد.
چگونگي و فرايند جلب مشاركت و اعتماد  نهادهاي پشتيبان براي حمايت از  برنامه(فرايند جلب حمايت نهادهاي پشتيبان)
جلب مشارکت نهادهای پشتیبان برای حمایت از برنامه ها در دو بخش انجام گردید:
1.    بخش دولتی عمدتا توسط شرکت نمایشگاه بین‌المللی صورت گرفت.
2.    جلب مشارکت بخش خصوصی نیز با تلاش های تیم توسعه صورت گرفت.
چگونگي و فرآيند و منابع تأمين مالي برنامه به اجرا درآمده براي رفع مشكل
برای تامین منابع مالی بخشی از هزینه ها از طریق شرکت شهرک های صنعتی از محل بودجه ملی خوشه‌ها و بخشی نیز از واحدهای بسته بندی فعال تامین شد.
بخشی از هزینه های مربوط به برگزاری نمایشگاه شامل راه اندازی و تجهیزات مربوطه نیز از شرکت نمایشگاهی تامین شد
دستاوردهاي حاصل از اجراي برنامه براي رفع مشكل
با توجه به اینکه این پروژه برای نخستین بار در این سطح برگزار شد با این وجود دستاوردهای قابل ملاحظه در جهت اتصالBDSp  ها و  ذینفعان خوشه و همچنین ارتقا سطح اعتماد به کار گروهی بوجود آمد.
1.     با موافقت مسئولین مقرر شد که برای سالهای آتی این نمایشگاه در سطح بالاتر با همکاری همه دستگاهها انجام شود.
2.    شرکت نمایشگاههای بین المللی بوشهر برای برگزاری نمایشگاه در سال جاری و  سالهای آتی اعلام آمادگی نمود.
3.    تفاهماتی برای اخذ کمک‌های مالی(کمک به مبلغ حداقل 2 میلیارد ریال از محل معاونت برنامه‌ریزی استانداری بوشهر) برای برگزاری نمایشگاه در سایر کشورها برای خرمای استان بوشهر در سال جاری و سال‌های آتی بدست آمد.
پيشنهادات و آموخته¬ها
با توجه به برگزاری موفق نخستین پاوین ملی خرمای کشور توسط استان بوشهر پیشنهاد می‌شود جهت افزایش همگرایی در سطح ملی سایر حضور های نمایشگاهی برای صنعت خرما نیز از این به بعد به شکل ملی و گروهی صورت گیرد.
QR Code

نقشه کشوری خوشه ها