رايزني هاي پکن براي جلب مشارکت کشورها در احياي جاده ابريشم آغاز شد

0

 «شي جين پينگ» رئيس جمهور چين از امروز سفري چهار روزه را به سه کشور قزاقستان، بلاروس و روسيه آغاز مي کند تا علاوه بر ديدار و گفت وگو با همتايان خود، از فرصت پيش آمده براي دعوت آنان جهت مشارکت در طرح احياي جاده ابريشم استفاده نمايد.
ايده «پروژه جاده ابريشم» از سوي چين، اواخر آبان ماه سال گذشته توسط «شي جين پينگ» رئيس جمهور اين کشور در اجلاس سران شرکت هاي تجاري آسيا در پکن عنوان شد و او گفت که کشورش بالغ بر 40 ميليارد دلار براي احياي مجدد آن هزينه مي کند.
چين با توجه به روابط دوستانه و سازنده اي که با سه کشور ياد شده دارد، تلاش مي کند با توجه به فرصت مناسب پيش آمده، زمينه هاي لازم را براي همکاري هاي چندجانبه و منطقه اي با پيش کشيدن طرح احياي جاده ابريشم فراهم سازد.
به گزارش منابع رسمي چين، سفر «شي» با بازديد يک روزه از قزاقستان آغاز مي شود و اين سفر براي قزاق ها از آن جهت داراي اهميت است که معتقدند حضور رئيس جمهور چين در «آستانه»، مي تواند در واقع به نوعي حمايت سياسي پکن از انتخاب مجدد «نورسلطان نظربايف» به عنوان رئيس جمهور باشد.
قزاقستان از جمله جمهوريهاي سابق شوروي محسوب مي شود که از نظر حجم سرمايه گذاري هاي چين، مقام نخست را در ميان اين کشورها دارد.
به عنوان مثال در سفر نوروزي امسال کريم ماسيمف، نخست وزير قزاقستان به چين، 33 قرارداد همکاري به ارزش بيش از 23 ميليارد دلار و 600 ميليون ميان دو کشور امضا شد تا به باور کارشناسان قراردادهاي امضا شده، دوران تازه اي در تاريخ همکاريهاي دو کشور را رقم بزند.
عمده قراردادهاي امضا شده در بخش هاي توسعه شهرسازي، معدن، صنايع زيست شيمي، انرژي، خودروسازي، گمرک، مديريت مرزباني و همکاريهاي فرهنگي بود.
سفر امروز رئيس جمهور چين به قزاقستان شايد امضاي قرارداد يا تفاهم نامه هاي جديدي را به همراه نداشته باشد اما «شي جين پينگ» تلاش دارد از فرصت پيش آمده در ترغيب اين کشور براي مشارکت در طرح احياي جاده ابريشم که به يک «يک کمربند – يک جاده» مشهور است، نهايت استفاده را نمايد.
براساس گزارش ها، مقصد بعدي رئيس جمهور چين پس از حضور يک روزه در «آستانه»، مسکو خواهد بود که مدت زمان اين سفر سه روز (18 الي 20 ارديبهشت) اعلام شده است.
او سپس به دعوت «آلکساندر لوکاشنکو» رييس جمهور بلاروس، ديدار دو روزه (21 و 22 ارديبهشت) خود به اين کشور را با سفر به «مينسک» آغاز مي کند.
سفر «شي جين پينگ» به جمهوري هاي سابق شوروي، طولاني ترين آشنايي وي با شرکاي چين در اتحاديه اقتصادي اوراسيا محسوب مي شود و حادثه مهم و کليدي اين سفر بازديد او از مسکو است.
رهبر چين ميهمان ويژه مسکو در مراسم گراميداشت هفتادمين سالگرد پيروزي در جنگ جهاني دوم است که علاوه بر او، ميهمانان ديگري از کشورهاي مختلف نيز حضور خواهند داشت.
همچنين گفته شده در جريان سفر رئيس جمهور چين و ديدار او با «ولاديمير پوتين»، قرار است دهها سند همکاري به امضا برسد که امضاي توافقنامه همکاري در حوزه انرژي، هوافضا، صنعت، حمل و نقل و صدور اعلاميه هاي مشترک در خصوص تعميق مشارکت راهبردي مسکو و پکن از آن جمله است.
ضمن آنکه در مذاکرات رهبران چين و روسيه چشم انداز همکاري در چارچوب ساخت کمربند اقتصادي راه ابريشمي و اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز بررسي خواهد شد.
اهميت سفر شي جين پينگ به روسيه از آن جهت است که دو کشور به عنوان دو دوست و شريک ديرينه همکاريهاي گسترده اي در بخش هاي مختلف اقتصادي و حتي نظامي دارند.
روسيه و چين شرکاي عمده تسليحاتي هستند و روسيه در يک دهه اخير بيش از 15 ميليارد دلار انواع تسليحات به چين فروخته است.
توافق 400 ميليارد دلاري براي تامين گاز چين که سال گذشته ميان مسکو و پکن امضا شد را مي توان نماد تمايل مسکو براي نزديک شدن به چين دانست.
اين توافق پس از چند دهه گفت و گوي بي ثمر ميان دو کشور انجام شد و «ولاديمير پوتين» رييس جمهوري روسيه، آن را «آغاز عصري نوين« ناميد؛ هرچند روس ها ناچار شدند گاز خود را به بهايي کمتر از آنچه مي خواستند، بفروشند.
اگرچه اختلاف هايي ميان چين و روسيه وجود دارد، اما هر دو کشور، مخالف نظام کنوني غرب به رهبري آمريکا هستند و اين سفر مي تواند ديدگاههاي دو کشور را بار ديگر به يکديگر نزديکتر سازد.
در روسيه، تلاش براي نزديکي به چين را «محور پوتين» مي نامند.

Leave A Reply