ضرورت توجه به نقش خوشه های صنعتی درهم افزایی و رونق تولید

0

دست اندرکاران صنایع استان مرکزی توجه به نقش خوشه های صنعتی در هم افزایی و رونق تولید را ضروری می دانند و آن را عاملی برای توسعه شاخص های اقتصادی کشور ارزیابی می کنند.

 

مجموعه ای از شرکت ها و واحدهای صنعتی فعال در یک رشته صنعتی و متمرکز در یک منطقه جغرافیایی که با فرصت ها و تهدیدهای مشترک روبرو هستند، خوشه صنعتی گفته می شود.

واحدهای یک خوشه صنعتی با همکاری و پشتیبانی سازمان ها، تشکل ها و نهادهای تخصصی مرتبط، شبکه ای ایجاد کرده اند که قادر به هم افزایی قابلیت های مجموعه و در نتیجه افزایش توان اعضای خوشه برای مقابله با مشکلات و مسائل مشترک هستند.

نزدیک به دو دهه است که تصمیم سازان اقتصادی کشورهای توسعه یافته، با تغییر نگرش و اصلاح فرآیند مناسبات بازار کسب و کار، توجه به ظرفیت های خوشه های صنعتی را در دستور کار قرار داده اند.

از خوشه های صنعتی به عنوان الگوهای موفق ساماندهی صنایع کوچک و متوسط یادمی شود که با برجسته کردن مزیتهای اقتصادی، انعطاف پذیری و تنوع تولید را نیز بهبود می بخشند.

بر اساس آمارهای موجود بیش از 90 درصد از مجموع بنگاهای اقتصادی و تولیدی استان مرکزی در زمره صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند که با توسعه نسبی خوشه های صنعتی، می توانند در تولید ناخالص ملی سهیم باشند.

استمرار خوشه های صنعتی در حوزه صنایع ریلی، سنگ، ایزوگام، تجهیزات نفت و گاز، پروفیل آلومینیوم، تریکو، قطعات خودرو و گل و گیاهان تزیینی دراستان مرکزی می تواند سهم ارزش افزوده این استان را در توسعه مناسبات اقتصادی کشور افزایش دهد.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی معتقد است: توسعه فراگیرخوشه های صنعتی استان با حمایت از صنایع کوچک و متوسط و بازنگری در مناسبات اقتصادی و صنعتی این واحدهای نوپا با صنایع بزرگ میسر است.

حامد یحیی افزود: لازمه دست یابی به اقتصاد مبتنی بر توسعه پایدار در استان مرکزی تنها با برجسته کردن نقش خوشه های صنعتی در تولید ناخالص ملی محقق می شود و در این مسیر چاره ای جز حمایت و ایجاد مشوق سرمایه گذاری برای صنایع کوچک و متوسط نیست.

وی ادامه داد: حیات اقتصادی خوشه های صنعتی استان مرکزی به عواملی بستگی دارد که از جمله آن می توان به بازتعریف و اصلاح روشهای تولید، شناسایی بازار هدف ، استفاده از صنایع تبدیلی و تولید کالای صادرات محور اشاره کرد.

یحیی اظهار کرد: بومی کردن فناوری، ایجاد فرصت های طلایی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، افزایش فرآیند رقابت پذیری کالا و خدمات و از همه مهمتر تولید کالاهای مرغوب برای حضور در بازارهای داخلی و بین المللی از جمله مزیتهای اقصادی توسعه خوشه های صنعتی در استان مرکزی است.

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی بیان کرد: در شرایط کنونی که صنعت استان مرکزی در حال عبور از رکود نسبی در حوزه تولید و کسب و کار است، توجه به زیرساختهای توسعه خوشه های صنعتی استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: تنها سه خوشه سنگ، ادوات ریلی و ایزوگام و عایق های رطوبتی از مجموع 9 خوشه صنعتی استان مرکزی توسعه متناسب با ظرفیتهای استان را تجربه کرده اند که این امر آنچنان که باید و شاید ، نتوانسته نقش پررنگ چهارمین قطب صنعت کشور در تولید ناخالص ملی و ارزش افروده اقتصادی را نمایان کند.

وی اضافه کرد: هم اینک بیش از دو هزار و 464 واحد تولیدی کوچک و بزرگ در شهرکهای صنعتی استان مرکزی حیات اقتصادی دارند که با توجه به افزایش ضریب نفوذ صنایع کوچک و متوسط در این شهرکها، توسعه و تثبیت خوشه های صنعتی می تواند راهکاری ارزشمند برای برون رفت از رکود واحدهای صنعتی باشد.

او اضافه کرد: هم اینک خوشه عایق های رطوبتی دلیجان به عنوان یکی از مزیتهای تولید اقتصادی توانسته با ایجاد همگرایی و مشارکت در بین فعالان این عرصه 60 درصد از مجموع تولیدات ایزوگام کشور را به خود اختصاص دهد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز گفت: بازتوانی و رونق تولید و کسب و کار در استان با ساماندهی خوشه های صنعتی میسر می شود.

علیرضا زاوشی ادامه داد: توسعه متوازن برخی خوشه های صنعتی در استان به ویژه در حوزه های ریلی، نفت و گاز و پترشیمی و قطعه سازی در سطح ملی مطرح است، به گونه ای که بسیاری از ادوات صادراتی در حوزه تولیدات خوشه صنعتی ریلی و تجهیزات پارس جنوبی مربوط به توانمندی های استان مرکزی است.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین چالش های پیش روی حوزه صنعت و معدن استان مرکزی، نبود خوشه های صنعتی متناسب با ظرفیتهای مختلف در این حوزه است که این مهم توجه بیشتر تصمیم سازان و فعالان عرصه اقتصادی را می طلبد.

زاوشی بیان کرد: تکمیل نبودن زنجیره تولید در استان مرکزی همواره یکی از مهم ترین دغدغه مسوولان و فعالان عرصه کسب و کار است و خوشه های صنعتی با ظرفیتهای بالقوه خود ضمن تکمیل این زنجیره، توان تولید ناخالص ملی در استان را نیز افزایش می دهند.

وی ادامه داد: استقرار 35 درصدی صنایع بزرگ کشور در استان مرکزی مزیت ارزشمندی برای بهره گیری از ظرفیت های خوشه های صنعتی است ولی به نظر می رسد، این خوشه ها در برخی از حوزه ها عملکرد مناسبی نداشته اند.

زاوشی افزود: خوشه صنعتی تجهیزات انرژی استان مرکزی ضمن بومی کردن تولیدات این بخش سهم قابل توجهی در توسعه و تکمیل پروژه های کلان کشور به ویژه در پارس جنوبی و ساخت پالایشگاههای مختلف بر عهده داشته است.

او اظهار کرد: بیش از 80 درصد فناوری تولید در خوشه تجهیزات انرژی، نفت و گاز و صنعت ریلی، در استان مرکزی بومی شده است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان مرکزی گفت: اشتغالزایی در خوشه عایق رطوبتی دلیجان به مرز 20 هزار نفر رسیده و صادرات تولیدات این خوشه صنعتی سالانه دو میلیون و ۱۷۰هزار دلار ارز آوری دارد.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی نیز گفت: مطالعات اولیه تاسیس سه خوشه جدید در استان مرکزی در به منظور توسعه رونق کسب و کار پایان یافته است.

احمدد پریدری بیان کرد: خوشه کابینت رباط میل، مبل سمقاور کمیجان و عسل محلات به زودی با استقرار برنامه های بلند مدت راه اندازی و مجموع خوشه هی صنعتی استان مرکزی به 12 می رسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بیش از دو هزار و 500 واحد صنعتی استان مرکزی در حوزه صنایع کوچک و متوسط قرار گرفته اند، توسعه و تثبیت خوشه های صنعتی با محوریت این صنایع به منصه ظهور می رسند.

به گفته پریدری، هم اینک طرح توسعه سه خوشه سنگ، صنایع ریلی و عایق های رطوبتی استان مرکزی به پایان رسیده و برنامه مدون سال اول این خوشه ها اجرایی شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مرکزی اضافه کرد: توسعه بازار صادراتی، افزایش توان ارایه خدمات فنی و مهندسی و تشکیل کنسرسیوم های تخصصی مرتبط با صنعت از جمله اهدافی است که با تشکیل خوشه های صنعتی دراستان مرکزی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: ارتقای کیفی محصولات تولیدی و برند سازی کالاو خدمات از دیگر محورهای مورد تاکید در خوشه های صنعتی استان مرکزی است.

رییس خانه صنعت و معدن استان مرکزی نیز معتقد است : خوشه های صنعتی استان باید برنامه ریزی بلند مدت خود را بر پایه نیاز سنجی بازار و هدفگذاری برای توسعه صادرات تدوین کنند .

منوچهر توسطی افزود: یکی از راهکارهای تدوین برنامه منسجم و تاثیرگذار ارتباط صنایع و خوشه های صنعتی با مراکز علمی و دانشگاهی است که این امر در استان تا حدودی با انجام رسیده اما متولی خاصی ندارد .

وی اضافه کرد: یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در چهارمین قطب صنعت کشور بارورکردن خوشه های صنعتی است و با توجه به ظرفیتهای بالقوه استان در بخشهای مختلف نیازمند شناسایی دیگر خوشه ها هستیم.

توسطی اظهار کرد: دولت تدبیر و امید بارقه هایی از امید را درجامعه ایجاد کرده اما صنعت و بخش خصوصی همچنان منتظر بازخوردهای سیاست های کلان دولت در حوزه صنعت و کسب و کار هستند.

وی ادامه داد: بی شک بهره گیری از خدمات خوشه های صنعتی در استان مرکزی با تدوین یک استراتژی ساختاری مبتنی بر کالاهای صادرات محور، ضمن ایجاد اشتغال پایدار به افزایش نرخ ارزش افزوده نیز کمک خواهد کرد.

Leave A Reply