ایجاد شهرک تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی شیراز

0

این خبری است که علی صداقت‌پور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در گفت‌وگو با صمت مطرح می‌کند. با اینکه از این خبر می‌توان برداشت کرد که صنایع‌دستی به‌صورت صنعتی قرار است تولید شوند، اما اینطور نیست. شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس قرار است به زودی شهرک تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی را راه‌اندازی کند و در این شهرک تولیدکنندگان به همان شیوه‌ای که محصولات خود را تولید می‌کردند، به کار خود ادامه می‌دهند. از جمله مزایای این شهرک صنعتی تخصصی این است که تولیدکنندگان دیگر دغدغه‌ای برای فروش محصولات خود نخواهند داشت. قرار است در این شهرک صنعتی نمایشگاه دائمی برای فروش صنایع دستی و واحد آموزشی برای علاقه‌مندان به صنایع‌دستی این استان راه‌اندازی شود.
در ادامه با علی صداقت‌پور، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس و متولی احداث این شهرک صنعتی تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی برای بررسی بیشتر وضعیت کنونی این شهرک به گفت‌وگو نشستیم.

قرار است به‌زودی شهرک تخصصی گردشگری و صنایع دستی احداث شود. درباره این شهرک صنعتی توضیح دهید.
این شهرک صنعتی ویژه صنایع‌دستی و گردشگری است که بر اساس برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس در شهر شیراز احداث می‌شود. به دلیل اینکه شیراز سابقه گردشگری خوبی دارد و همچنین در حوزه تولید صنایع‌دستی نیز توانمندی زیادی در این استان وجود دارد، احداث این شهرک صنعتی از توجیه اقتصادی برخوردار است.
برای احداث این شهرک صنعتی در شهر مشکل قانونی وجود ندارد؟

قانونی برای احداث شهرک‌های صنعتی وجود دارد که بر اساس آن شهرک‌های صنعتی باید در فاصله ۵۰ کیلومتری از شعاع شهر احداث شوند. این قانون برای شهرک‌هایی است که آلایندگی دارند. شهرک صنعتی گردشگری و صنایع‌دستی به‌دلیل اینکه هیچ آلایندگی ندارد می‌تواند داخل شهرها هم احداث شود. به همین دلیل تصمیمی که گرفته شد در جهت احداث این شهرک صنعتی در داخل شهر شیراز بود.
محصولات تولیدی در این شهرک به فروش هم می‌رسند؟

داخل این شهرک نمایشگاه دائمی برگزار خواهد شد. یکی از اهداف احداث این شهرک، جذب گردشگر و افزایش میزان رونق اقتصادی در فروش محصولات صنایع‌دستی است. به همین دلیل وجود یک نمایشگاه دائمی برای فروش این محصولات و جذب گردشگر خارجی الزامی است و در برنامه شرکت شهرک‌های صنعتی هم قرار دارد.
برای طراحی این شهرک صنعتی چه برنامه‌ای در پیش دارید؟ 

این شهرک باید به لحاظ زیبایی‌شناسی طراحی خوبی داشته باشد تا بتواند ازجمله جاذبه‌های توریستی شهر شیراز و استان فارس به شمار رود. همچنین یکی از خلأهایی که در شیراز وجود دارد این است که تمرکز صنایع‌دستی در این شهر وجود ندارد. یکی دیگر از مزایای این شهرک صنعتی تمرکز انواع و اقسام محصولات صنایع‌دستی استان است.
زمین این شهرک چه مساحتی دارد؟

در حال حاضر ۴ هکتار زمین برای فاز نخست این شهرک در نظر گرفته شده است. زمینی که اکنون در نظر گرفته شده مسطح و نزدیک ورودی صدرا است. پیش‌بینی ما برای واحدهای تولیدی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ مترمربع است.
با توجه به اینکه قیمت زمین در شهر شیراز بسیار بیشتر از خارج شهر است آیا سرمایه‌گذاری در این شهرک برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی دارد؟

براساس هماهنگی‌هایی که با سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استان داشتیم اکنون ۶۰ متقاضی برای ورود به این شهرک صنعتی وجود دارند. واحدهای تولیدی صنایع‌دستی اکنون در شهر وجود دارند و همزمان کار تولید و فروش را پیش می‌برند، بنابراین تفاوتی در کار تولیدکنندگان ایجاد نمی‌شود. تولیدکنندگان اکنون هم در شهر به کار تولید مشغول هستند و برای آنها در قیمت زمین تفاوتی به وجود نمی‌آید.
آیا ظرفیت بازار رقابتی در محصولات صنایع‌دستی استان فارس و شهر شیراز وجود دارد؟

خیلی از متقاضیان در حال حاضر تمایل دارند تولید و فروش آنها در مرکزی رقابتی باشد. به این معنی که یک محصول را چند واحد تولید کنند و مشتری بین آنها انتخاب کند. این کار باعث فروش بیشتر محصولات صنایع‌دستی می‌شود و مشتری برای انتخاب کالای مورد نظر چند گزینه پیش روی خود دارد. به دلیل اینکه تولیدکنندگان صنایع‌دستی چنین خواسته‌ای دارند، طبیعی است که پس از احداث این شهرک از آن استقبال کنند.

احداث این شهرک صنعتی از چه زمانی مطرح شد؟
۸سال پیش مصوبه احداث این شهرک صنعتی صادر شد اما به‌دلیل نبود زمین مناسب برای احداث این شهرک، اجرای پروژه به تعویق افتاد. امسال این زمین شناسایی شد و توانستیم برای اجرای آن اقدام کنیم.

آیا شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس برنامه‌ای برای بحث آموزش در این شهرک دارد؟
اکنون در شرکت شهرک‌های صنعتی استان فارس یک واحد آموزش وجود دارد که هم به کارکنان این شهرک و هم به صنعتگران در حوزه‌های متفاوت و بر اساس نیاز آنها آموزش می‌دهد. در این شهرک صنعتی هم قصد اجرای چنین واحدی را داریم تا در صورتی که کسی متقاضی آموزش دیدن بود، بتوانیم تولید صنایع‌دستی را آموزش بدهیم.
زمانی که این شهرک صنعتی احداث شد با مراکز مرتبط قرارداد می‌بندیم تا در حوزه آموزش تولید صنایع‌دستی به‌صورت کارشناسی بتوانیم فعالیت این شهرک را ادامه دهیم.

 

Leave A Reply