روحاني در ديدار با مديران اقتصادي آمريکا

0

رئيس جمهوري با تاکيد بر اينکه تهران براي حضور شرکت هاي آمريکايي منعي ندارد، گفت: اين شرکت ها مي توانند در فضايي رقابتي از شرايط پساتحريم، براي سرمايه گذاري و انتقال فناوري به ايران بهره بگيرند.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين حسن روحاني عصر جمعه به وقت محلي در نشست با مديران شرکت هاي تجاري، اقتصادي و صنعتي آمريکا به مذاکرات گسترده شرکت هاي بزرگ اروپايي و آسيايي با ايران اشاره کرد و افزود: فضاي پساتحريم، شرايط جديد اقتصادي و سياسي را فراهم کرده که شرکت هاي بزرگ تجاري، اقتصادي و صنعتي بايد از آن استفاده کنند.

روحاني با يادآوري برخي موانع احتمالي براي سرمايه گذاري و حضور شرکت هاي آمريکايي در ايران افزود: ترديدي نيست که اين موانع و مخالفت ها پايدار نخواهد ماند.

رئيس جمهوري گفت: دولت يازدهم از آغاز فعاليت خود به اصلاح اقتصاد کلان ايران پرداخته و عملکرد آن به گونه اي بوده که موفق شده با وجود تداوم تحريم ها، تورم را مهار، از دوره رکود عبور کند و اقتصاد وارد دوره رونق و رشد سه درصدي شود.

روحاني به تشريح گام هاي دولت براي مبارزه با فساد اقتصادي پرداخت و اظهار داشت: ما به دنبال تقويت بخش خصوصي و کاستن منظم از سهم بخش دولتي هستيم و معتقديم که بايد فضاي رقابت در کشور گسترش يابد زيرا هر جا انحصار شکل گيرد، فساد ايجاد مي شود. در همين راستا به دنبال تقويت دولت الکترونيک هستيم.

رئيس شوراي عالي اقتصاد همچنين گفت: در بخش صادرات و واردات، اقدامات گمرکي از 26 روز به سه روز کاهش يافته است.

رئيس جمهوري به منابع عظيم انرژي و موقعيت ژئواستراتژيک ايران نيز اشاره کرد و افزود: اين ويژگي ها در کنار امنيت و ثبات در کل منطقه و خطوط ارتباطي ريلي گسترده که چين و آسياي ميانه را به درياي عمان متصل مي کند، موقعيت منحصر به فردي را براي فعاليت اقتصادي ايجاد کرده است.

روحاني در ادامه به تلاش هاي تهران براي ايجاد صلح و ثبات در منطقه اشاره کرد و افزود: با وجود ناامني که در برخي از کشورهاي همسايه وجود دارد، ايران منطقه اي امن است و در حالي که شاهديم اروپا با تنها چند ده هزار پناهجو دچار مشکل شده، ايران پذيراي حدود سه ميليون پناهجوي افغاني بوده و هم اکنون 400 هزار دانش آموز افغانستاني در مدارس ايران تحصيل مي کنند.

** همکاري اقتصادي، راهي براي کاستن فاصله ايران و آمريکا

رئيس جمهوري تصريح کرد: فضاي جديدي در ايران در عرصه هاي فناوري هاي نوين، صنايع هواپيمايي و کشاورزي ايجاد شده است. ما برنامه هاي آينده خود را شفاف با دنيا در ميان مي گذاريم و در اين ميان يکي از راه هاي کاستن از فاصله ميان ايران و آمريکا، همکاري هاي اقتصادي است.

دکتر روحاني در ادامه به تشريح برنامه هاي گسترده در حوزه نفت و گاز، کشاورزي و اقتصادي پرداخت و گفت: ايران پيوسته پايبند و متعهد به عمل به قراردادهايش باطرف هاي مقابل بوده و هست.

رئيس جمهوري افزود: در اين فضا و در آينده، فشارهاي مردم و شرکت ها به دولت آمريکا بيشتر شده و اجازه نمي دهند راه کنوني ادامه يابد.

در اين نشست نمايندگان شرکت هاي بزرگ آمريکايي با تشريح امکانات و توانمندي هايشان، پرسش هاي خود را مطرح و براي حضور در بخش هاي مختلف اقتصادي ايران اعلام آمادگي کردند.

Leave A Reply