توسعه کشت گياهان دارويي در برنامه ششم

0

جغرافیای ایران از لحاظ تنوع بومی بیشترین مزیت را برای توسعه کشت گیاهان دارویی دارد که از بازار منطقه ای و جهانی خوبی هم برای صادرات بهره مند است.
خانم مجدزاده از مدیران معاونت باغداری وزارت جهادکشاورزی در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهار داشت: در برنامه ششم قرار است هر استانی متناسب با شرایط اقلیمی خود برنامه ای برای کشت گیاهان دارویی اجرا کند و البته توجه به محدودیت منابع آب هم جدی است.
وی افزود: رویکرد ما در توسعه کشت گیاهان دارویی، تجاری سازی آن است و گیاهانی بیشتر کشت می شود که ارزش دارویی و موادموثر زیادی دارد و به راحتی در صنعت داروسازی خریدار دارد.
مجدزاده گفت: بازارهای منطقه ای و اطراف کشور ما و همچنین بازارهای جهانی از مشتریان اصلی این گیاهان دارویی هستند و باتوجه به اینکه رویکرد برنامه های سلامت محور در همه جوامع به سمت استفاده از داروهای گیاهی است در ایران هم باید استفاده از این داروها ترویج شود.
وی افزود: باتوجه به محدودیت منابع آب باید مدیران استانی متناسب با شرایط منطقه ای خود برای توسعه کشت گیاهان دارویی اقدام کنند و همزمان تجاری سازی و تجارت این گیاهان نیز مدنظر برنامه ریزان باشد.
خانم مجدزاده گفت : ایران با بیش از 8000 گونه گیاهی از نظر تعداد و تنوع گیاهی ، غنی است و ظرفیت بالایی برای تولید گیاهان دارویی در جهان دارد.
ارزش اقتصادی منابع طبیعی بسیار بالاست و درحال حاضر منابع ژنتیکی وسیع و گسترده ای داریم و از حدود 8000 گونه گیاهی در ایران ، حدود 2000 گونه گیاهی آن به طور انحصاری در کشورمان است که ظرفیت دارویی خوبی را در اختیار کشورمان قرار می دهد.

بنابراین گزارش کشت گیاهان دارویی در احیای عرصه های طبیعی و مصرف‌ بهینه آب موثر است و توسعه ان برای حفظ عرصه های طبیعی ضروری است و علاوه بر تامین نیاز کارخانه ها و صنایع ، فشار بر عرصه های طبیعی کمتر می شود.
رویشگاه اصلی گیاهان دارویی شامل عرصه های طبیعی جنگلی ، مرتعی و بیابانی است و این عرصه ها مدت زیادی عرصه تولید گیاهان دارویی مختلفی در کشور بوده اما در پی بهره برداری های بی رویه و تغییرات اقلیمی، بخشی از این گونه ها در حال نابودی است.
با توجه به محل تولید و رشد اصلی گیاهان دارویی در شرایط خشک و نیمه خشک ، اغلب گیاهان دارویی مقاوم به کم آبی است و به آب زیادی نیاز ندارد.
مزیت گیاهان دارویی مصرف کمتر آب است ، بر خلاف بسیاری از گیاهان زراعی دیگر مثل صیفی ها و چغندر که نیاز آبی زیادی دارد و حتی کشت یونجه که آب زیادی مصرف می کند.

Leave A Reply