سه دليل رکود صنعت مبلمان

0

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان با اشاره به رکود واحدهاي توليدي گفت: نرخ بالاي تعرفه واردات مواد اوليه، کاهش قدرت خريد مردم و تأثير ماليات بر ارزش افزوده در قيمت تمام شده کالا از جمله موانع در مسير توسعه صنعت مبل است.

محمد دقيقي با اشاره به مشکلات متعدد در صنعت مبلمان گفت: برخي از کارگاه‌ها به دليل مشکلات متعدد مجبور هستند با چوب‌هايي با کيفيت پايين‌تر از چوب راش يا چوب گردو محصولات خود را توليد کنند.

وي افزود:اگر تا يک ماه ديگر بحث تحريم‌ها برطرف شود، شايد مشکلات حل شود. روند کاهش قيمت ارز بايد بسيار آرام باشد، در غير اين صورت امکان کاهش قيمت‌ها و بهبود شرايط وجود ندارد.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان با بيان اينکه علت رکود واحدهاي توليدي مبل نبودقدرت خريد است اظهار داشت: مردم تمايل به خريد مبل دارند اما در حال حاضر پول براي خريد ندارند.

وي بيان کرد:مشتريان در نمايشگاه‌هاي مبل حاضر مي‌شوند تا اطلاعاتي را درباره خريد محصول خود کسب کنند. امادر مغازه ها مشاهده مي‌کنيم که تعداد مشتريان کمتر است، علت اصلي اين موضوع نداشتن سرمايه است.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان با بيان اينکه 50 درصد جامعه زيرخط فقر هستند گفت: تا20سال پيش مبلمان ايران سرآمد منطقه بود. ترکيه و ساير کشورها صنعت مبلمان خوبي نداشتند و زماني که نمايشگاه برگزار مي‌شد تا آنها مي‌خواستند چندين دست مبل بفروشند ما تمام مبلمانمان که در نمايشگاه عرضه کرده بوديم به فروش مي‌رسيد.اما اکنون اين ماجرا برعکس است و مبل ايران عقب مانده است.

وي ادامه داد: يکي از عواملي که آنها توانستند پيشرفت‌کنند توجه به تکنولوژي پيشرفت کردند. موفقيت زيادي در مبلمان صادراتي نداريم. نمي‌دانم چرا اين صنعت سودآور نيست، نجاران قديمي ديگر حوصله و وقت گذاري سابق را ندارند. فرزندان نجاران ديگر به سمت حرفه پدر نمي‌روند. در گذشته و حدود سال 50 ، نجاران وقت بسياري براي نجاري مي گذاشتند اما ديگر اينچنين نيست. در حال حاضر نجاران کپي‌کاري مي‌کنند.

دقيقي با بيان اينکه در حال حاضر اکثر جوانان به دنبال کسب مدرک هستند گفت: کمتر جواني پيدا مي شود که مهارت لازم را داشته باشد. جوانان تصور مي‌کنند که مدرک نداشته باشندنمي‌توانند در بازار کار فعاليت کنند.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان افزود: فرزندان نجار تمايل به تحمل مشکلات شغل پدر ندارند و زماني که به سمت نجاري نمي روند، نجارهاي قديمي کهن سال مي شوند و توان فعاليت در اين زمينه را ندارند.

دقيقي در بيان موانع در مسير پيشرفت صنعت مبل گفت: مهمترين مانع در مسير توليد از جمله توليد مبل رکود اقتصادي است. در کنار اين مسئله مباحث سياسي نيز توسعه تأثيرگذار است. حس بد بيني بين کشورهاي همسايه با کشور ما وجود دارد. اميدواريم با اجراي برجام مشکلات حل شود.

وي با بيان اينکه علاوه بر مشکلات خارجي در داخل کشور نيز در فروش دچار مشکل هستيم گفت:اينکه کشوري وابسته به نفت و ذخايرزيرزميني نباشد بسيار مطلوب است، اما بايد توجه داشته باشيم که توليد کننده ضرر نکند. در حال حاضر يکي از مشکلات واحدهاي توليدي 9درصد ماليات بر ارزش افزوده است. توليد کننده پول ماليات بر ارزش افزوده را مصرف کننده پرداخت مي‌کند. توليد کنندگان پول ماليات بر ارزش افزوده را از مشتري دريافت مي‌کنند، اين درحالي است که براي کشوري که دچار مشکلات اقتصادي و تحريم است، ماليات برارزش افزوده بسيار نابه جا است.

دقيقي ادامه داد: از ديگر مشکلات اين است که وزارت اقتصاد اعلام کرده است که توليد کنندگان بايد براي ارائه گزارش هاي خود شماره کارت ملي خريدار را هم ارائه ندهند، همين موضوع باعث واکنش برخي از خريداران مي‌شود. در چنين شرايطي مشتري مي‌گويد در مملکتي که همه سعي مي کنند از زير بار ماليات ناحق کنار روند، شما مي‌خواهيد ما ماليات پرداخت کنيم. پس ما خريداري نمي‌کنيم.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان افزود: هر سه ماه يکبار بايد به وزارت اقتصاد ليست کامل اعلام کنيم که چه ميزان محصول به فروش رسانده‌ايم، به چه کسي فروخته‌ايم و چه کالايي خريداري کرده‌ايم؛ بايد تمام موارد شامل شماره کارت ملي،آدرس و… به دليل ماليات بر ارزش افزوده و ماليات فروش کامل باشد.

وي گفت: نرخ وارداتي که در گمرک از توليد کننده دريافت مي‌شود بسيار زياد است. زماني که توليد کننده هزينه واردات پرداخت مي‌کند آن را بر قيمت تمام شده مي‌افزايد و به دست مشتري مي‌رسد. در حال حاضر 30درصد کل مواد اوليه و چوب تعرفه واردات مواد است که بايد از سوي توليد کننده پرداخت شود.
مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان ادامه داد: زماني که ما فروش خوبي نداشته باشيم، نمي‌توانيم ماليات پرداخت کنيم و به همين ترتيب دولت مضرر و خزانه اش خالي مي‌شود.

دقيقي با بيان اين‌که طراحي بيشتر مبلمان‌هاي توليدي در ايران کپي‌برداري هستند، افزود: برنامه ريزي و فرهنگ‌سازي مناسب در اين زمينه نشده است و در اين زمينه از مراکز دانشگاهي و پژوهشي نيز دعوت کرديم تا در اين زمينه فعال‌باشند.

وي تاکيد کرد: کشور‌هاي در حال توسعه مثل ترکيه، مالزي و يا چين از منابع کوچک و متوسط خود حمايت هدفمند و مستقيم و با سوبسيد مي‌کنند که در نمايشگاه‌هاي خارجي حضور يابند که با اين کار توليد‌کننده براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي ترغيب مي‌شود و اين در حالي است که ما نمي‌توانيم توقع هيچ حمايتي از دولت داشته باشيم؛ بنابراين بايد سياست‌گذاري‌ها دراين زمينه اصلاح شود.

دقيقي درباره دستمزد کارگران نجار گفت: ميزان پرداخت دستمزد به اين کارگران متفاوت است. کارگران از نظر حقوقي يکسان نيستند. کارگر با تجربه و متخصص سه برابر کارگر ساده دستمزد دريافت مي کند. اگر فردي در ماه يک ميليون تومان درآمد کسب کند کارگر متخصص 3ميليون تومان دريافت مي‌کند.

وي با گلايه از عملکرد بانک توسعه تعاون افزود: بانک توسعه تعاون هيچ همکاري با تعاوني‌ها ندارد. انتظار مي‌رود که بانک توسعه تعاون همکاري با تعاوني ها داشته باشد، تعاونگران زحمت زيادي کشيدند تا صندوق تعاون را تبديل به بانک کنند. اما اکنون از تعاوني ها حمايتي نمي شود. دولت هيچ گونه حمايتي از تعاوني ها نمي‌کند. وضعيت بخش تعاون بدتر از چيزي است که مشاهده مي کنيد.

مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي صاحبان حرفه درودگران و مبل سازان بيان کرد: کمترين نرخ سود بانکي 24 درصد است.کارخانجات توليدي روند نزولي دارند. قدرت توليد را ندارند.

دقيقي با بيان اينکه 70 درصد فروش مبلمان در بازار کالاي خارجي است افزود: تنها 30 درصد از مبلماني که در کشور به فروش مي‌رسد توليد داخل است. قيمت ارزان يکي از دلايل مصرف کالاي خارجي است.

Leave A Reply