خام فروشی بلای جان اقتصاد و اشتغال در ایران

0

دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: تعیین نرخ ارز در ایران بر اساس معیارهای جهانی نبوده بلکه بصورت دستوری و تصنعی است.

سعود دانشمند در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: ثبیت قیمت نرخ ارز به صورت تصنعی هزینه‌های خود را در بلندمدت نشان می‌دهد.

وی اظهارداشت: دولت بزرگترین دارنده و عرضه کننده ارز در کشور است بنابراین نقش زیادی در تعیین نرخ ارز دارد.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران تاکید کرد: تعیین قیمت ارز باید بر اساس مکانیزم بازار وعرضه و تقاضا باشد نه دولت.

وی افزود: با تعیین واقعی ارز تمامی پیش نیازهای ساختار اقتصادی کشور دچار تحولات بنیادین خواهد شد.

دانشمند در ادامه گفت: پس از سال‌ها تراز تجارت ایران مثبت شده به این معنی که میزان صادرات از واردات فزونی گرفته است.
وی اذعان داشت: اگر 20 میلیارد دلار قاچاق کالا به حجم واردات اضافه شود دیگر تراز تجاری کشور مثبت نخواهد بود.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه اقتصاد پویا باید هم صادرات و هم واردات داشته باشد، اظهارداشت: مواد خام در کشور باید به ارزش افزوده تبدیل شود و در چرخه صادرات قرار گیرد چرا که ارزش افزوده توسعه اشتغال، تولید ملی، رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی و رشد سایر شاخص‌های کلان اقتصادی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به اینکه خام فروشی ظلمی نابخشودنی و جفا به نسل‌های آینده است، گفت: مواد خام باید به کالا تبدیل و کالا از کشور صادر شود.

دانشمند با اشاره به اینکه سابقه خام فروشی در کشور بیش از یک قرن است، افزود: خام فروشی سهم اشتغالزایی، تولید ملی و … را به جیب سایر کشورها می‌ریزد.

وی همچنین خام فروشی در صنعت نفت، گاز و دیگر منابع را دردی بزرگ دانست و بیان داشت: درمان این درد نیازمند عزم ملی و تعریف استراتژی مشخص و اساسی است.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: در هر گوشه ازخاک کشورمنابع با ارزشی وجود دارد که درکمتر کشوری پیدا می‌شود بنابراین باید از این معادن برای افزایش درآمد، رونق اقتصادی و افزایش سطح رفاه مردم بیشتر بهره جست.

وی افزود: با عزم ملی و جدی می‌توان از طریق فرآوری محصولات کانی و معدنی علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده هم ایجاد و کالاها را با قیمت بالاتردر دنیا به فروش رساند.

دانشمند با اشاره به اینکه خام‌فروشی معادن ضربه بزرگی به اقتصاد مقاومتی است ، اظهار داشت : جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و … روند پیشرفت تحقق اقتصاد مقاومتی را هموار می‌ کند.

وی همچنین خام فروشی مواد معدنی را هدررفت سرمایه ملی ارزیابی کرد و گفت: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به مواد معدنی وابسته بوده و این بخش یکی از ارکان مهم استقلال اقتصادی کشور محسوب می‌شود بنابراین معادن به عنوان نخستین بخش در زنجیره تأمین سایر صنایع جایگاهی ویژه دارند.

دبیرکل خانه اقتصاد ایران در پاسخ به این پرسش که چرا واردات کالاهای پایه ایی و سرمایه ایی به کشور کاهش پیدا کرده است، افزود: نچرخیدن چرخ صنعت دلیل عمده کاهش واردات در ایران است.
وی ادامه داد: در حال حاضر واحدهای صنعتی به ویژه کوچک و متوسط زیر 50 تا 60 درصد ظرفیت در حال تولید هستند.

Leave A Reply