تجربه حركت به سمت توسعه در يك جزيره

0

   آروبا يك جزيره كارائيب كوچك به مساحت  193 كيلومتر مربع واقع در 30 كيلومتري شمال ونزوئلا است كه  در ژانويه 1986 توانست سرنوشت ديگري براي خود رقم زند و خود را از فدراسيون آنتيل هلند جدا كند. اين استقلال سبب غلبه بر امور داخلي شد و عليرغم اينكه هلند كنترل سياسي بر حمايت و روابط ديپلماتيك اروبا را در اختيار داشت، اما مسائل تجاري و اقتصادي توسط دولت ملي اداره مي شد.
   آروبا داراي يك اقتصاد كوچك و سرگشاده و داراي منابع طبيعي است و به شدت وابسته به وارداتي چون مواد غذايي و توليدات آن است. اصلي‌ترين صنعت آن گردشگري، خدمات مالي برون مرزي و حمل و نقل (عمدتا كشتيراني) است. تا همين اواخر، اقتصاد آن به يك پالايشگاه بزرگ نفتي متكي بود اما در سال 2012 بسته شد. از سال 1990 گردشگري بسرعت شروع به رشد كرد و در نتيجه صنايع مرتبط با گردشگري بخصوص ساخت و ساز رونق گرفت و موجب رشد اقتصادي و كاهش نرخ بيكاري شد. بالاي 80% اقتصاد آروبا بطور مستقيم يا غير مستقيم، به گردشگري و ساخت آن بعنوان دومين كشور وابسته به گردشگري در جهان بستگي دارد. بحران مالي جهاني در سال 2009 و خاموش شدن ناگهاني پالايشگاه نفت آروبا در سال 2010 و 2012 منجر به انقباض اقتصادي شد اما در سال 2013 دوباره به رشد خود ادامه داد و در سال 2014  با شكوفايي مداوم گردشگري و سرمايه گذاري در آن، مورد حمايت قرار گرفت.
بزرگترين چالش اين جزيره بهبود عملكرد فرار اقتصادي و تحريك رشد اشتغال است. سياست‌هاي اقتصادي بطور همزمان به تحريك رشد گردشگري و افزايش سرمايه گذاري در اين بخش و تنوع اقتصادي براي دستيابي به رشد پايدار و كاهش خطرات ناشي از وابستگي آروبا در گردشگري، متمركز شده است. دولت  با بهره گيري از موقعيت آروبا و منابع خورشيدي و بادي فراوان آن، بدنبال ايجاد وابستگي آروبا به انرژي‌هاي تجديد پذير و تبديل آن به يك دروازه بين آمريكاي جنوبي، ايالات متحده آمريكا و اروپا براي تجارت و سرمايه گذاري و ايجاد آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي مي باشد.
در سالهاي اخير آروبا اقدام به سرمايه گذاري 300 ميليون دلار براي ايجاد يك مزرعه بادي با 20 توربين 30 مگاواتي جهت تأمين 20% نياز برق جزيره نمود. توربين‌هاي قديمي جاي خود را به مدل‌هاي كارآمدتر داد و پارك پانل هاي خورشيدي ايجاد گرديد.
   بين سالهاي 2006 تا 2013 آروبا با كاهش واردات سنگين سوخت نفت از 3000 بشكه به 1700 بشكه در روز،‌50 ميليون دلار صرفه جويي نمود و ساخت و ساز پارك دوم بادي در سال 2016 حاكي از آن است كه انرژي هاي تجديد پذير نيمي از انرژي مورد نياز جزيره را فراهم مي كند. در آوريل 2014 دولت توافق نامه همكاري با شركت روشنايي بين المللي،‌ رويال فيليپس امضا نمود كه مجهز شدن ساختمان‌هاي عمومي به  LED براي تحقق بخشيدن به منافع بهره وري انرژي، بخشي از اين توافق نامه است. شركت فيليپس در اين راستا اقدام به طراحي راه حل مناسب براي زندگي در فضاي باز، براي به حداكثر رساندن بهره‌وري انرژي و بهبود سطح روشنايي به استانداردهاي بين المللي در آروبا نمود.
شركت فيليپس تخمين زد روشنايي پايدار مي تواند منجر به صرفه جويي 50-80 درصد انرژي اوليه و كاهش سالانه  3000-4000 تن انتشار گاز CO2 گردد.
مقامات براي نشان دادن تعهد خود به توسعه گردشگري پايدار، اقدام به عقد توافق نامه با شركت هواپيمايي KLM براي اثبات زيست پذيري سوخت هاي هوايي نمودند. به مدت شش ماه، از مي سال 2014، 20 پرواز شركت KLM بين آمستردام و آروبا و جزيره هاي همسايه بونير، سوخت  خود را از سوخت‌هاي زيست پذير تأمين كردند. شركت هواپيمايي اعلام كرد كه پروازها نشان‌دهنده يك گام مهم به سوي اثبات امكان پذير بودن حمل و نقل هوايي پايدار است.

Leave A Reply