همایش خوشه گلیم، جاجیم و ماشته لرستان

0

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی لرستان از برگزاری همایش خوشه گلیم ، جاجیم و ماشته لرستان با محوریت معرفی و ارائه گزارش عملکرد خوشه گلیم ، جاجیم و ماشته و همچنین تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی استان با حضور معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت لرستان و  مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و مسئولین  استان خبر داد .
به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی لرستان بختیار رازانی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی لرستان در این همایش اظهار داشت : از 15 سال پیش تاکنون یکی از مدل‌های نوین توسعه صنعتی با عنوان خوشه‌های صنعتی در کشور ما در حال پیاده سازی  است که در گذشته نیز این خوشه‌ها تحت عنوان راسته‌بازارها فعالیت داشته‌اند.
خجسته پور معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری لرستان اظهار داشت :هنرهایی مثل صنایع دستی از جمله هنرهایی هستند که در خدمت اقتصاد جامعه قرار گرفته اند و امروزه به نام صنعت معرفی می شوند و تغییر کارکرد و سبک زندگی نباید باعث فراموشی هنر زیبای صنایع دستی در استان شوند
همچنین صفی خانی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت لرستان در این مراسم بیان کرد : تجلیل از هنرمندان صنایع دستی در واقع تجلیل از هویت قومی و ملی ماست
وی اشاره کرد : توسعه خوشه گلیم جاجیم و ماشته لرستان توسعه اشتغال و رشد وضعیت اقتصادی استان است.
در ادامه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی لرستان افزود: امروزه بزرگ‌ترین چالش اقتصاد کشور ما اشتغال است که ایجاد نخواهد شد جز با تولید و همچنین تولید اگر نتواند مصرف و عرضه کالا را مدیریت کند موفق نمی‌شود.
رازانی با اشاره به اهمیت صنایع کوچک در کشور خاطرنشان کرد:در ایران بیش از ۸۸ هزار بنگاه تولیدی موفق به دریافت پروانه بهره برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت شده اند که بیش از ۹۲درصد آنها صنایع کوچک می باشند که این رقم در لرستان بالغ‌بر1600  بنگاه  دارای پروانه بهره‌برداری است و از این تعداد۹۶درصد صنایع کوچک و متوسط  هستند.
وی علت اهمیت دادن دولت به صنایع کوچک را کاربر بودن این صنایع دانست و گفت: در این صنایع به ازای هر ۲۰۰ الی۳۰۰میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد می‌شود که سبب اهمیت این صنایع برای دولت شده است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان افزود: خوشه‌ها به‌عنوان ظرفیت‌های هر منطقه باید اشتغال، تولید و صادرات کشور را افزایش دهند که درگذشته در راستای خوشه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و با محوریت ظرفیت‌ها و داشته‌های استان در سال ۹۵ ،  ۱۲خوشه را شناسایی، و به توسعه خوشه‌هایی ازجمله گلیم، جاجیم، ماشته و فرش ورود کرده‌ایم و توانستیم نقاط ضعف خوشه سنگ را بازآفرینی کنیم.
رازانی در پایان تاکید کرد:بی شک در استان توسعه خوشه ها می‌تواند اشتغال مفید و پایدار ایجاد کند.
همچنین در این همایش که در سالن آمفی تئاتر اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری لرستان برگزار گردید از پیشکسوتان و دست اندرکاران در این عرصه تقدیر به عمل آمد .

Leave A Reply