ایران رتبه اول صادرات به عراق را کسب کرد

0

 وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که در سال 1397 برای اولین بار رتبه اول صادرات به عراق را کسب کردیم، گفت: برای حفظ این جایگاه باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم؛ زیرا رقبای ترکیه و چین با فاصله کمی پس از ایران قرار دارند.
 به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، رضا رحمانی روز شنبه در جريان بازدید از دو واحد تولیدی قوطی سازی زمزم و فرش زاگرس کرمانشاه افزود: استان کرمانشاه موقعیت و فرصت‌های صادراتی کم نظیری دارد و در سال‌های گذشته هم بیشترین صادرات به عراق از این استان بوده است.
 او با تأکید بر این‌که امسال باید صادرات به عراق را جدی‌تر بگیریم، اضافه كرد: واحد قوطی سازی زمزم با بیش از 600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مراحل نهایی ساخت است و به زودی افتتاح می‌شود. واحد فرش ماشینی زاگرس هم با فنآوری روز دنیا و تولید محصولاتی دارای بازار صادراتی در کشورهای همسایه و سایر کشورهاست.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داد که مشکلات این واحدهای تولیدی را پیگیری و رفع کند.
 رحماني با تأکید بر اهمیت تأمین نقدینگی برای واحدهای تولیدی نيز گفت: این موضوع امسال جزء اولویت‌ها قرار گرفته و رئیس جمهوری هم دستورات لازم را درباره آن به بانک مرکزی داده که سرمایه در گردش لازم برای حفظ وضعیت موجود واحدهای تولیدی تأمین شود.
 وي افزود: ما هم به‌عنوان متولی این بخش پیگیر خواهیم بود و تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی امسال در برنامه‌های اساسی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات به کشورهای همسایه، تولید داخلی، معادن، فنآوری و حضور دانش در تولیدات را به‌عنوان اولویت‌های اين وزارتخانه عنوان كرد و اظهار داشت: تأمین لجستیک تجاری و اصلاح نظام تنظیم و نظارت بر بازار صادرات هم از دیگر اولویت‌های ماست.
 به گفته رحماني، رونق تولید مستلزم فروش است و فروش داخلی یا خارجی هم می‌تواند واحدهای تولیدی ما را فعال کند، به‌طوری که اکنون بخشی از ظرفیت واحدهای تولیدی مازاد بر مصرف داخلی است که فعال شدن آن‌ها مستلزم فعال شدن بازارهای صادراتی، به‌ویژه در کشورهای همسایه است.
 واحد صنعتي فرش زاگرس کرمانشاه با پنج خط تولیدی سالانه 600 هزار مترمربع فرش تولید و به کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای دیگر از جمله آلمان صادر می‌کند. برای راه‌اندازی این کارخانه 50 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.
 طرح قوطی سازی زمزم نیز با زیربنای 22 هزار مترمربع و اعتبار هزار میلیارد تومان در سال 1396 کلنگ زنی شد که قرار است با چهار خط تولید و استفاده از فنآوری‌های نوین دنیا، برای 140 نفر اشتغالزایی کند.
 استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با دو بخش کرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می‌دهد.
 هم اکنون بیش از یک هزار واحد تولیدی با 30 هزار نفر اشتغالزایی در استان کرمانشاه فعال است.
 در جريان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به استان ايلام، محسن صالحي‌نيا ـ معاون وزير و مديرعامل سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران ـ نيز وي را همراهي مي‌كرد.

Leave A Reply