نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل، آغاز یک حرکت بزرگ در عرصه تولید کشور

0

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید آغاز یک حرکت بزرگ در عرصه تولید و صنعت کشور است.
 به گزارش روابط عمومي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران، رضا رحمانی صبح روز پنج‌شنبه در آيين گشايش نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان و اساتید دانشگاهی کشور بزرگوارانه درخصوص ساخت داخل نکاتی را فرمودند و از همان روز وزارتخانه‌هاي صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقيقات و فنآوري با یک توان جدید حرکت‌هایی را آغاز کردند.
 وی افزود: در گام اول، همایش دانشگاه و صنعت به همت وزارت علوم برگزار شد و در گام بعدی و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، نمایشگاه "فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید" در دستور کار قرار گرفت که امروز شاهد افتتاح آن هستیم.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: همگان باید باور کنیم که "ما می‌توانیم"، خودباوری آن چیزی است که همواره در فرمایشات مؤکد امام راحل و مقام معظم رهبری بوده و هست و ما باید در جهت آن حرکت کنیم.
 رحماني ادامه داد: کشور ما دارای موقعیتی استراتژیک بوده و از منابع طبیعی و انسانی قابل توجهی برخورداریم.
 وي تصریح کرد: اگر صنعت و تولید فعال باشد، آثارش فراگیر خواهد شد؛ راهکار اساسی حل مسائل کشورمان هم همین است.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نمود اقتصاد مقاومتی و شرکت‌های دانش بنیان و حتی بهره‌وری دستگاه‌های دیگر در همین تولید و صنعت و واحدهای صنعتی است.
 رحماني با اشاره به کارکرد مؤثر تولید در عملکرد سایر دستگاه‌های دولتی افزود: اگر تولید رونق بگیرد، اشتغال ایجاد می‌شود و موضوعاتی مانند مالیات و روابط کارگر و کارفرما دارای نمود بیشتری خواهد شد.
 وي اضافه کرد: مردم باید احساس کنند که در جبهه جنگ اقتصادی قرار داریم و درحال مبارزه هستیم.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت يادآور شد: خوشبختانه در شرایط موجود، جوانان متخصص و توانمند پای کار آمدند و ظرفیت‌های خوبی درحال فعال شدن است، كه باید از فرصت وجود همین جوانان و توانمندی‌های آن‌ها در بخش‌های مختلف صنعتی استفاده کنیم.
 رحمانی اعلام کرد: امسال یک روح جدید، انگیزه، شور و اراده جدی و جهادی در بخش تولید و صنعت مشاهده می‌کنیم که باید تقویت شود.
 وی ادامه داد: صنعت برای توسعه واقعی و برای پرواز به دو بال "فنآوری" و "صادرات" نیاز دارد.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به استقرار ۶ هزار واحد فنآور در پارک‌های علم و فنآوری کشور تصریح کرد: این ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن بهره لازم را ببریم.
 رحماني افزود: خوشبختانه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی ۱.۴ درصد کاهش یافته است.
 وي اضافه كرد: واحدهای بزرگ در حوزه‌های فولاد، خودرو و پتروشیمی اگر فعال شوند، قطعاً بر واحدهای کوچک و پایین دست نیز تأثیر خواهند داشت.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضروری است نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق توليد در واحدهای بزرگ تداوم داشته باشد، در واحدهای کوچک از طریق تشکل‌ها ادامه یابد و اطلاع رسانی دقیق انجام شود.
 رحمانی تصریح کرد: با انجمن‌ها و تشکل‌ها شخصاً در این خصوص صحبت کردم و کار را نیز شروع کرده‌اند تا در همین راستا انجمن‌ها، وب سایت‌های معرفی فرصت‌ها، توانمندی‌ها و نیازها را راه اندازی کنند.
 وي تأکید کرد: متناسب با هر نمایشگاه تخصصی، پیوست ساخت داخل تهیه و تنظیم شود.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: در سیاست‌های تجاری و وارداتی‌مان این برنامه را داریم که اگر کالایی به حد کافی ساخت داخل داشتیم، وارداتش را ممنوع می‌کنیم.
 رحماني اعلام کرد: مجموعه‌ای را برای شناسایی کالاهای دارای امکان ساخت داخل به‌عنوان مرکز ساخت داخل راه انداخته‌ایم که به این امورات رسیدگی می‌کنیم.
 وي گفت: ایدرو به رسالت خودش متناسب با شرایط روز برگشته است و در حوزه مرکز ساخت داخل که راه افتاده است، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در صنعت فولاد بالنسبه خودکفاییم، اما برخی حوزه‌های دیگر نیازمندی داریم که باید حل شود.
 رحمانی اضافه کرد: در برخی قسمت‌ها مانند برخی قطعات خودرو، ساخت داخل کاملاً حیاتی است و باید به هر نحو ممکن مشکل را حل کنیم.
 وی اظهار داشت: امیدوارم این نمایشگاه تأثیر خود را داشته باشد و قطعاً مورد رضایت مقام ‌معظم رهبری و حمایت دولت خواهد بود.
 تمام توان خود را برای پویایی صنایع بزرگ به‌عنوان لوکوموتیوهای اقتصاد کشور به‌کار خواهیم بست
وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری نيز در اين همايش گفت: تمام توان خود را برای پویایی صنایع بزرگ به‌عنوان لوکوموتیوهای اقتصاد کشور به‌کار خواهیم بست و با این کار، صنایع پایین دست نیز به مراتب پویاتر خواهند شد.
 منصور غلامی افزود: این نمایشگاه در راستای تعمیق و گسترش همکاری‌های وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی بخش‌های بزرگی از اقتصاد کشور است.
 وی اضافه كرد: باید همه حوزه‌های تولید را در تأمین نیازهای داخل و حضور در بازارهای جهانی سر و سامان دهیم و در این راستا بخش علوم و تحقیقات و فنآوری با افتخار در خدمت صنعت، تولید و شکوفایی اقتصاد کشور است.
 وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری ادامه داد: سرمایه بزرگی به نام "معدن" در کشور داریم که باید از این ظرفیت استفاده کرد.
 غلامی تصریح کرد: این محدودیت‌های ایجاد شده برای کشورمان در واقع فرصت است که باید از این فرصت استفاده کرد.
 وی بیان کرد: در این شرایط خاصی که بر کشور حاکم شده، باید سعی کنیم نقاط ضعف‌مان را بشناسیم و هماهنگی‌های مشترک در این زمینه لازم است.
 وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری بیان کرد: قریب به ۴ میلیون دانشجو داریم که باید به سمت رفع دقیق نیازمندی‌های کشور سوق داده شوند.
 غلامی گفت: مراکز علمی در مراکز استان‌ها و بیشتر شهرهای کشور و بیش از ۱۳ هزار کارگاه و آزمایشگاه آمادگی دارند در تمامی حوزه‌های تحقیقاتی به تولید و صنعت کمک کنند.
 وی افزود: ۶ هزار واحد فنآور در پارک‌های علم و فنآوری مستقر هستند که اکثر آن‌ها بر اساس شناخت و رفع نیازهای تولید و صنعت شکل گرفته‌اند.
 وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری اضافه کرد: بیش از ۵ هزار قرارداد را بین مراکز علمی و صنایع کشور با ۹۵۲ میلیارد تومان درحال اجرا داریم.
 غلامی ادامه داد: با انتقال فنآوری‌های نوین به حوزه صنعت، می‌توانیم اشتغال جدید به‌وجود آوریم.
 وی بيان كرد: تولید تجهیزات پزشکی، ربات‌های صنعتی، پلتفرم خودرو و … در راستای همکاری‌های صنعت و فنآوری و تحقیقات در دستور کار هستند.
 وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری يادآور شد: در دو سال گذشته تلاش دانشگاه‌ها بر آشنایی دانشجوها با نیازهای جامعه و توانمندسازی آن‌ها بوده و طرح افزایش مهارت دانشجویان منطبق با نیازهای جامعه نيز در دست اجرا مي‌باشد.
 غلامی گفت: فرصت‌های مطالعاتی جدید برای دانشجویان دکترا در راستای همکاری‌های وزارت علوم و وزارت صمت در دست اجراست و تشویق اعضای هیأت علمی در این راستا انجام می‌شود.
 وی تصریح کرد: پایش قراردادهای ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها برای حصول ضعف‌ها و انجام حمایت‌ها را در دست اقدام داریم.
 وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری افزود: مشارکت جدی مراکز علمی و فنآوری در رفع نیازهای کشور در حوزه رونق تولید و ساخت داخل را در برنامه کاری خود داریم و امکان فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی را در این راستا پیگیری خواهیم کرد.
 غلامی با اشاره به اين‌كه پایان نامه‌های دانشجویی ظرفیت خوبی برای ورود به صنعت و تجارت و تولید است، اضافه کرد: آمادگی استقرار مراکز توسعه صنایع و R&Dها را در مراکز علمی و فنآوری داریم که در جهت بهبود کسب و کار ضرورت دارد.
 ۲۰۰۰ نیاز صنعتی و معدنی در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید جمع سپاری شده است
رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران گفت: دو هزار نیاز صنعتی و معدنی در نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید جمع سپاری شده است.
 محمد باقر عالی افزود: این ‌نمایشگاه كه یکی از مهمترین نوآوری‌های صنعتی و علمی کشور در نیم قرن اخیر است، با مشارکت بیش از ۲۱۰ مرکز علمی و پژوهشی، سازمان، تشکل و شرکت‌های دانش بنیان برگزار می‌شود.
 وی اضافه کرد: این نمایشگاه در ۷ گروه مختلف پاسخگوی بیش از ۲۰۰۰ نیاز جمع سپاری شده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران ادامه داد: پنل‌های مختلف و نشست‌های B2B در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.
 در پایان اين همايش، تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی امضاء شد.
 همچنین وزراي صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فنآوری از نخستین نمایشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بازدید كردند.

Leave A Reply