تشريح استراتژي ايران براي سرمايه‌هاي اروپايي از زبان معاون وزير صنعت

0

معاون وزير صنعت با تشريح استراتژي ايران براي سرمايه‌هاي اروپايي که از اين پس وارد کشور خواهد شد، گفت: مجموعه‌اي از ضوابط و مقررات جديد براي جذب سرمايه‌هاي خارجي در وزارت صنعت در حال تدوين است.

ولي‌الله افخمي‌راد با اشاره به تدوين استراتژي حضور سرمايه‌ها و سرمايه‌گذاران اروپايي در بازار ايران، گفت: هم اکنون شرايطي به لحاظ اقتصادي پيش روي ايران قرار گرفته که تمايل زيادي از جانب کشورهاي توسعه يافته و پيشرفته که در دوران تحريم ارتباطشان با ايران کم شده بود، وجود دارد و آنها مي‌خواهند وارد اقتصاد ايران شوند.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اين استقبال براي حضور در ايران به چندين دليل است؛ مهمتر از همه آنها مي‌خواهند در شرايط بازار اشباع شده دنيا، مبادلات تجاري خود را افزايش دهند، با ايران به عنوان يک بازار بکر، مناسبات اقتصادي جديدي داشته باشند، کالا به کشور ما بدهند و کالا بگيرند و از سوي ديگر، در ايران سرمايه‌گذاري براي کار بلندمدت داشته باشند.

وي تصريح کرد: موقعيت ايران به گونه اي است که اگر خارجي‌ها و به خصوص اروپايي‌ها بتوانند در ايران اقدام به سرمايه گذاري براي توليد کالا کنند، يک تجارت طولاني و تضمين‌شده را مي توانند با ايران داشته باشند. در اين شرايط، دولت بستر را براي فعاليت آنها به لحاظ تضمين ها و حمايت از سرمايه گذاري فراهم خواهد کرد.

افخمي‌راد عنوان کرد: ايران از ورود تمامي سرمايه‌گذاران خارجي استقبال مي‌کند؛ به خصوص از کشورهايي که در گذشته با آنها مراودات تجاري داشته است و در جريان تحريم‌ها نيز به ايران کمک مي‌کردند و همکار ما بوده‌اند، اما در مرحله بعد، علاقه مند به حضور سرمايه‌گذاراني هستيم که به تازگي مي‌خواهند تجارت خود را در ايران آغاز کنند. ما از حضور اين کشورها، براي سرمايه گذاري در ايران استقبال مي‌کنيم و استراتژي داريم.

وي اظهار داشت: يک بخش از اين استراتژي، مربوط به سرمايه گذاري‌هاي توليدي است که در ايام تحريم در ايران صورت گرفته و تجار و صنعتگران ايراني اقدام به راه اندازي برخي واحدهاي توليدي کرده‌اند، بنابراين اگر قرار باشد مشوقي براي ورود سرمايه‌هاي خارجي بدهيم، آن دسته از سرمايه‌هايي در اولويت خواهند بود که زمينه توليدي آنها در کشور وجود داشته است و خارجي‌ها بتوانند در آن سرمايه گذاري کنند و به تکنولوژي روز مجهز شوند.

به گفته معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، قوانين بالادستي اين چنين حکم مي‌کند که در مرحله اول، با کمک ايراني‌هايي که در اين رشته ‌اي توليدي کار کرده‌اند، سرمايه گذاري‌هايي را توسط خارجي‌ها انجام دهيم و در اولويت بعد، رشته‌هايي قرار مي‌گيرند که تا به حال زمينه سرمايه گذاري براي بخش خصوصي در آنها فراهم نبوده است، بنابراين سرمايه‌گذاران خارجي مي‌توانند در رشته مورد نظر خود اقدام به سرمايه‌گذاري کنند.

رئيس کل سازمان توسعه تجارت ايران خاطرنشان کرد: مجموعه اي از اين ضوابط و مقررات در سازمان توسعه تجارت در حال تدوين است که بعد از نهايي شدن آن، بايد مراحل استصوابي خود را طي کند.

Leave A Reply