ظرفيت صادرات ۲ ميليارد دلار سنگ تزئيني داريم

0

رييس انجمن سنگ ايران با تأکيد براينکه بايد سهم صادرات سنگ هاي تزئيني را به دو ميليارد دلار برسانيم، گفت: اگر عوارض واردات سنگ‌هاي تزئيني صفر شود تمام سنگبري‌هاي کشور ورشکسته خواهند شد.

ابوالقاسم شفيعي امروز در نشست خبري با اشاره به اينکه از 7 هزار و 800 معدن فعال در کشور حدود هزار و 930 معدن سنگ هاي تزييني وجود دارد، اظهار داشت: تقريبا يک سوم معادن کشور به سنگ هاي تزييني اختصاص دارند به نحوي که از ذخاير 43 ميليارد تن حدود 4 ميليارد تن سنگ تزييني هستند.

وي با بيان اينکه فعلاً بخش صادرات سنگ‌هاي تزييني با توجه به ذخاير بسيار غني کشور چندان توسعه پيدا نکرده و بيشتر خام صادر مي‌شود، افزود: تنوع و غني بودن سنگ هاي تزييني ايران در مقايسه با توليدات کشورهاي ايتاليا، ترکيه و اسپانيا بسيار زياد است اما هنوز نتوانسته ايم براي صادارت محصولات خود از ابزارهاي تبليغاتي به نحو شايسته اي استفاده کنيم.

رئيس انجمن سنگ ايران با اعلام اينکه در حال حاضر فقط 20 درصد اکتشافات آن هم در بخش سطوح در حوزه معادن سنگ هاي تزييني انجام مي‌شود، تصريح کرد: در حوزه استخراج تا کنون 17 ميليون تن سنگ تزييني استخراج شده است.

شفيعي اضافه کرد: دولت هاي گذشته از طريق صندوق ذخيره ارزي، ارز مناسبي را در اختيار کارخانجات سنگ بري قرار دادند و در کنار اين امر 600 کارخانه سنگ بري هم خريداري شد اما متأسفانه انتظارات دولت از حوزه سنگ‌هاي تزييني هنوز محقق نشده است. ترکيه در طول 26 سال گذشته در بخش سنگ هاي تزييني به 60 برابر رشد رسيده است در حالي که ايران ظرف اين مدت فقط 5 برابر رشد را پشت سر گذاشته است.

وي با اعلام اينکه آمارها نشان از صادارت 200 ميليون دلار سنگ تزييني و فراوري شده و خام دارند، گفت: اما به اعتقاد بنده اين رقم تا 400 ميليون دلار هم مي رسد . البته بايد اين نکته را متذکر شوم که عمده کشورهاي موفق در اين حوزه امتيازات زيادي را براي توسعه صادارت خود در نظر مي گيرند اما توليدکنندگان ايراني هنوز در گشايش ال سي با مشکلاتي همراه هستند.

رئيس انجمن سنگ ايران با اشاره به اينکه اگر عوارض واردات سنگ‌هاي تزئيني صفر شود تمام سنگبري‌هاي کشور ورشکسته خواهند شد، تصريح کرد: در شرايط فعلي برخي انبارها پر از کالاهاي وارداتي است که اين موضوع با توجه حجم توليد کشور نامناسب است. البته عدم بهره وري مناسب در کارخانجات سنگ بري و نبود نيروي متخصص و دانشگاهي در اين حوزه باعث مي شود تا همچنان در اين بخش با ضعف هايي روبه رو شويم.

وي با تأکيد براينکه بايد سهم صادرات سنگ هاي تزئيني را به دو ميليارد دلار برسانيم به هفتمين نمايشگاه سنگ هاي تزييني اشاره کرد و گفت: مراسم افتتاحيه نخستين نمايشگاه سنگ هاي تزييني با حضور رئيس جمهور برگزار شد اما در دوره هاي بعدي مقامات استقبال چنداني از اين نمايشگاه نکردند حتي در حد وزير هم براي مراسم افتتاحيه نيامدند که انتظار داريم براي توسعه و معرفي اين بخش معدني دولتمردان توجه بيشتري را به اين حوزه داشته باشند.

شفيعي اضافه کرد: در مجموع هفتمين نمايشگاه سنگ‌هاي تزئيني، معدن و ماشين آلات در 29 تيرماه تا يکم مردادماه با حضور کشورها مانند يونان، روسيه، هند، انگليس، بلغارستان، ايتاليا، ترکيه و آلمان برگزار خواهد شد.

Leave A Reply