طرح خوشه پسته در دامغان اجرا مي شود

0

علی اصغر مجد صبح شنبه در نشستی با اعضای هیئت مدیره انجمن پسته استان سمنان با مرکزیت شهرستان دامغان در محل فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: نخستین جلسه شورای راهبردی اجرای طرح خوشه پسته در شهرستان سه شنبه هفته آینده ۱۶ تیرماه با حضور مسئولات شرکت شهرک صنعتی استان سمنان، مجریان طرح و صاحب نظران و متخصصان در بحث پسته در محل فرمانداری تشکیل و به صورت رسمی اجرای این طرح کلید خواهد خورد.

وی تصریح کرد: کار مطالعاتی اجرای این طرح مهم اقتصادی به پایان رسیده و از بنگاه های اقتصادی در بحث پسته در تحقق هر چه بهتر طرح بکارگیری می شود.

محصول پسته فرصت مناسبی برای رشد شهرستان دامغان

رئیس کارگاه توسعه بخش کشاورزی شهرستان دامغان خاطر نشان ساخت: تا کنون اجرای طرح خوشه گچ، خودرو و قطعات صنعتی در استان سمنان اجرا شد و طرح خوشه پسته سومین طرحی بود که در شهرستان دامغان با توجه به وجود این محصول مهم و استراتژیک اجرا خواهد شد.

مجد از محصول پسته به عنوان یک برند مهم و تأثیر گذار در جهان یاد کرد و افزود: وجود محصول پسته یک امتیاز ویژه برای شهرستان دامغان است که باید به خوبی از این ظرفیت برای کمک به رشد و توسعه منطقه استفاده کرد.

وی اظهار داشت: برنامه ریزی در بحث پسته باید با امید بخشی همراه باشد و تشکیل انجمنی مرتبط و صندوق توسعه بخش کشاورزی یک ضرورت بود که با برنامه ریزی باید بتواند به رونق آبادانی باغات دامغان کمک کنند.

فرماندار شهرستان دامغان افزایش ارزش افزوده را منوط به علمی کردن کشت دانست و تصریح کرد: متخصصان و کارشناسان باید با ارائه طرح ها و برنامه های علمی بتوانند کشاورزی منطقه را احیا و زنده نگه دارند.

رتبه هفتم کشوری دامغان در تولید پسته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دامغان نیز در این جلسه اظهار داشت: طی پنج سال گذشته تا کنون محصول پسته شهرستان رشد خوبی از لحاظ کیفیت و کمیت داشته است و این شهرستان توانست در تولید پسته رتبه هفتم کشوری را به دست آورد.

عباس علیان نژاد تصریح کرد: همچنین در بحث واحد سطح نیز شهرستان دامغان رتبه نخست کشوری را داراست.

وی با اشاره به رویکرد مثبت مسئولان و کشاورزان به محصول پسته طی هفت سال اخیر افزود: در سال ۸۶ میزان باغات بار ده پسته ۱۰ هزار هکتار بوده که در حال حاضر این عدد به دوازده هزار و ۵۰۰ تن افزایش پیدا کرد.

دبیر کارگاه توسعه بخش کشاورزی شهرستان دامغان اضافه کرد: با برنامه ریزی و پیش بینی های صورت گرفته امسال ۴۰ هزار تن از سطح باغات دامغان پسته برداشت خواهد شد و این رقم در آینده به ۵۰ هزار تن افزایش می یابد.

علیان نژاد همچنین از عضویت ۶۹۵ نفر بهره برداران بخش کشاورزی در صندوق توسعه بخش کشاورزی شهرستان دامغان خبر داد و گفت: این صندوق در حال حاضر ۵۰ میلیارد ریال سرمایه دارد.

۴ هزار پسته کار در دامغان فعالیت دارند

رئیس انجمن پسته استان سمنان نیز در این جلسه با بیان اینکه این انجمن در حال حاضر ۵۰ نفر عضو دارد افزود: چهار هزار پسته کار در دامغان فعالیت دارند.

منصور عباسیان ارتقاء وضعیت کاری و خلق فرصت های جدید در راستای تقویت بخش پسته را از اهداف اصلی تشکیل انجمن پسته استان سمنان با مرکزیت شهرستان دامغان دانست و یادآور شد: انجمن پسته ایران یکی از بزرگترین تشکل های اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی است که در این انجمن باغداران، فرآوری کنندگان، بازرگانان داخلی و صادرکنندگان و خدمات دهندگان به بخش پسته عضویت دارند.

وی با یادآوری اینکه انجمن پسته استان سمنان در مرداد ماه سال ۹۲ فعالیت رسمی خود در دامغان آغاز کرد تصریح کرد: ۷۰ درصد از باغداران پسته کار دامغانی بیش از یک هکتار باغ پسته دارند.

در این جلسه هر یک از اعضا دیدگاه ها و نقطه نظرات خود را در زمینه چگونگی تقویت و گسترش باغات پسته، صادرات و رفع مشکلات در راه پسته کاران بیان کرد.

Leave A Reply