فاصله زیاد پتانسیل‌ تأ‌مین مالی بازار سرمایه با آرمان‌ دولت, سیاست‌گذاران به فکر توسعه بورس نبودند

0

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌‌گذاری با تاکید بر اینکه دولت سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری‌ از ظرفیت‌ پایین تأمین مالی بازار سرمایه به خوبی استفاده نکرد، گفت: پتانسیل‌ تامین مالی بازار سرمایه با آنچه دولت در بسته حمایتی گنجانده، هم‌خوانی ندارد…

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌‌گذاری تاکید کرد

دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌‌گذاری با تاکید بر اینکه دولت سال‌های گذشته در سیاست‌گذاری‌ از ظرفیت‌ پایین تأمین مالی بازار سرمایه به خوبی استفاده نکرد، گفت: پتانسیل‌ تامین مالی بازار سرمایه با آنچه دولت در بسته حمایتی گنجانده، هم‌خوانی ندارد
 

خبر اقتصادی: بهروز خدارحمی در گفت‌وگو با فارس، درباره ظرفیت‌های موجود بازار سرمایه برای تامین مالی و نقش سیاست‌گذاران دولتی در استفاده از آن اظهار داشت: سیاست‌گذاران دولتی طی سال‌های گذشته عزم جدی برای استفاده از ظرفیت‌های بالفعل موجود بازار سرمایه نداشته است و متاسفانه تجانس و یکپارچگی در اهداف دولت مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه در کوتاه مدت امکان استفاده از ظرفیت‌های اندک بازار سرمایه در حوزه تامین مالی وجود ندارد، افزود: حداقل در چند ماه گذشته در عمل تصمیمی در بخش استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه ندیده‌ایم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: بازار سرمایه به عنوان شفاف‌ترین بخش اقتصاد حتما نیازمند مشوق‌هایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران است و در این حوزه نه تنها مشوق‌هایی دیده نشده، بلکه سخت‌گیری‌ زیادی را در عمل شاهد بودیم.

وی گفت: در این بخش افزایش نرخ خوراک پتروشیمی، بهره مالکانه و ایجاد موانع توسعه‌ای بر سر راه تولید هم دیده شد که مجموعه این عوامل چشم‌انداز بازار را حداقل برای کوتاه مدت منفی کرد.

خدارحمی با تاکید بر اینکه علاوه بر ظرفیت پائین تامین مالی در بازار سرمایه پتانسیل‌ آن برخلاف آنچه که دولت در بسته خروج غیر تورمی می‌پندارد، اندک است، گفت: اکنون سهم قابل توجهی از تأمین مالی بر عهده بازار پول است و در تشریح شکاف بین بازار سرمایه با ایده‌آل‌های آن باید گفت پتانسیل‌های بازار به نسبت آنچه که دولت در بسته خروج غیر تورمی آورده کافی نیست.

دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌‌گذاری افزود: اگر از تمام ظرفیت‌های موجود بازار سرمایه هم استفاده شود، سهم بازار پول همچنان بسیار بیشتر از بازار سرمایه خواهد بود.

وی درباره نقش فعالان بازار سرمایه در نگارش متن بسته خروج غیر تورمی از رکود و حمایت از تولید، گفت: برخلاف وظایف سنگینی که برای تأمین مالی بنگاه‌ها برعهده بازار سرمایه گذاشته شده، فعالان بازار در نگارش این متن و نقد آنان بسیار کمتر بوده است.

خدارحمی گفت:‌ دولت در این بسته بازار سرمایه را جایی برای تامین مالی خودش پررنگ‌تر جلوه داده است،‌ درحالی که برای توسعه آن فکری نداشته است.
 

Leave A Reply