ثبت 4 هزار رکورد عرضه و تقاضا در شبکه فنبازار
به گزارش خوشه های کسب وکار و به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، محمد شریعتمداری ظهر امروز در آئین افتتاح ساختمان آموزشی موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگان که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار داشت: دولت با رویکرد محدود کردن مسیرهای دلالی در حوزه زمین، سکه و ارز که بازارهای موازی تولید بر پایه دانش شناخته میشوند ورود کرده است.
وی، حفظ و تداوم فرآیند تولید دانش که منجر به ثروتآفرینی میشود را یکی از مهمترین مولفههای دولت خواند و ادامه داد: دولت تدبیر و امید در تمامی عرصههای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی خصوصا عرصه علم و دانش خود را رقیب بخش خصوصی و دولتی نمیداند.
معاون اجرایی رئیسجمهور خاطرنشان کرد: در زمینه دانش، دانشگاه پیامنور را برای زمین زدن دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی توسعه نخواهیم داد.
این مسئول تصریح کرد: فرهنگ، تعلیم و تعلم در کشور ما دارای تاریخ کهن است، اما با همه کهنگی و برخورداری از فرهنگ غنی نتوانسته راه خود را به درستی پیدا کند.
شریعتمداری عنوان داشت: این نتیجهگیری کمی تند با کشوری که صبغه فرهنگی دارد، حاصل مشاهده آثار و نتایج مورد انتظار است، اما کیست که نداند در طی سالهای متمادی در زمینه علم و دانش به لحاظ تعداد مراکز آموزش، دانشجویان در حال تحصیل سطوح مختلف، تعداد پژوهشگران و مراکز آموزش عالی مسیر طی شد.
وی با بیان اینکه 4.4 میلیون دانشجو در 2 هزار و 500 مرکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: 70 هزار دانشجو در رشته مدیریت بازرگانی، 63 هزار دانشجو در رشته مدیریت دولتی، 62 هزار دانشجو در رشته مهندسی عمران و 70 هزار دانشجو در رشته روانشناسی در سطح کشور تحصیل میکنند.
معاون اجرایی رئیسجمهور به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان اشاره کرد و یادآور شد: الگوی اسلامی ایرانی با پیشرفت علمی حاصل میشود و ما هنوز به پیشرفت لازم دست پیدا نکردیم.
شریعتمداری یادآور شد: مقام معظم رهبری در بین اساتید نیز فرمودند که هنوز از خط مقدم علم عقب هستیم و در بسیاری از دانشهای موردنیاز زندگی دچار عقبماندگی مزمن و تاریخی به سر میبریم.
وی، فقدان نقشه راه صحیح و مدون را یکی از دلایل ناهنجاری در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: این ناهنجاریها به پیچیدگی فرهنگ برمیگردد، در یک نظام دینی که بر پایه اندیشه اسلامی بنا شده، این مسیر در دنیای معاصر تجربه نشده است و ما مبدع آن هستیم که باید قدم به قدم این مسیر را ریلگذاری کنیم که سعی و خطا در آن وجود دارد.
معاون اجرایی رئیسجمهور افزود: راهحلهای میانبر را میتوان به دست آورد اما هنوز قدمهای مناسبی در این زمینه برنداشتیم.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: در این راستا مصوبات فراوان قانونی، اسناد بالادستی در قالب برنامههای پنجساله و سالانه در قالب بودجه به مجلس تقدیم شده است اما همچنان بر مقدمات مسیر تائید یک نقشه راه مناسب برای تحقق توسعه علمی قرار داریم.
وی با بیان اینکه به هیچ وجه دسترسی به قلههای رفیع علم و دانش را نادیده نمیگیریم، ابراز داشت: تلاشهای بیوفقهای که پژوهشگران در عرصه علمی کردند را نادیده نمیگیریم اما در توسعه علمی کشور نگران هستیم.
معاون اجرایی رئیسجمهور با اشاره به ویژگیهای سند علمی کشور گفت: جهاد علمی با هدف کسب مرجعیت علمی با تاکید بر تولید علم و توسعه در زمینه نوآوری و نظریهپردازی از ویژگیهای سند علمی است که در این زمینه مراکز آموزشی نقایص زیادی دارند.
شریعتمداری با تاکید بر اینکه طبق سند مذکور ایران باید به قطب علمی تبدیل شود، یادآور شد: اصلاح نظام پذیرش دانشجو و روش آن در مراکز آموزش عالی، نحوه شناخت استعداد دانشجویان، نظارت و اعتبارسنجی مدارک و محصولات علمی، ایجاد سامانه برای نظام ملی آمار از دیگر بخشهای سند علمی است که از آن بیبهره هستیم.
وی بر ضرورت تقویت توسعه علمی تأکید کرد و اظهار داشت: یکی از دلایلی که جنبش نرمافزاری در جامعه مورد مهجوریت واقع شده است فقدان گفتمان اجتماعی برای حل و فصل آن است، سالهاست که در زمینه ارتباط علم و صنعت، ارتباط حوزه و داشنگاه گفتوگو میکنیم، اما موفقیت چشمگیری در این حوزه به دست نیامده است.
معاون اجرایی رئیسجمهور با بیان اینکه در یک نظام آموزشی منزوی به سر میبریم، تأکید کرد: براساس سند علمی باید نسبت به گسترش همکاری و تعامل الهامبخش در زمینه علم و فناوری با سایر کشورها و در زمینههای مختلف تلاش وافری صورت بگیرد.
شریعتمداری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز به کار دولت یازدهم دو موضوع علم و اقتصاد را مورد تأکید قرار دادند، گفت: راه ثروت آفرینی در کشور باید از طریق علم و دانش گشوده شود.
وی در پایان چنین توضیح داد: علمی بهتر است که ثروت بیافریند، دولت در این راستا یکهزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور داده است تا نسبت به توسعه شرکتهای دانشبنیان اقدام و انگیزههای علمی مهیا شود.