ثبت 4 هزار رکورد عرضه و تقاضا در شبکه فن‎بازار

0

به گزارش خوشه های کسب وکار و به نقل از خبرگزاری فارس از گرگان، محمد شریعتمداری ظهر امروز در آئین افتتاح ساختمان آموزشی موسسه غیرانتفاعی لامعی گرگان که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، اظهار داشت: دولت با رویکرد محدود کردن مسیرهای دلالی در حوزه زمین، سکه و ارز که بازارهای موازی تولید بر پایه دانش شناخته می‎شوند ورود کرده است.

وی، حفظ و تداوم فرآیند تولید دانش که منجر به ثروت‎آفرینی می‎شود را یکی از مهم‌ترین مولفه‎های دولت خواند و ادامه داد: دولت تدبیر و امید در تمامی عرصه‎های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی خصوصا عرصه علم و دانش خود را رقیب بخش خصوصی و دولتی نمی‎داند.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه دانش، دانشگاه پیام‎نور را برای زمین زدن دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی توسعه نخواهیم داد.

این مسئول تصریح کرد: فرهنگ، تعلیم و تعلم در کشور ما دارای تاریخ کهن است، اما با همه کهنگی و برخورداری از فرهنگ غنی نتوانسته راه خود را به درستی پیدا کند.

شریعتمداری عنوان داشت: این نتیجه‎گیری کمی تند با کشوری که صبغه فرهنگی دارد، حاصل مشاهده آثار و نتایج مورد انتظار است، اما کیست که نداند در طی سال‎های متمادی در زمینه علم و دانش به لحاظ تعداد مراکز آموزش، دانشجویان در حال تحصیل سطوح مختلف، تعداد پژوهشگران و مراکز آموزش عالی مسیر طی شد.

وی با بیان اینکه 4.4 میلیون دانشجو در 2 هزار و 500 مرکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند، بیان کرد: 70 هزار دانشجو در رشته مدیریت بازرگانی، 63 هزار دانشجو در رشته مدیریت دولتی، 62 هزار دانشجو در رشته مهندسی عمران و 70 هزار دانشجو در رشته روانشناسی در سطح کشور تحصیل می‎کنند.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان اشاره کرد و یادآور شد: الگوی اسلامی ایرانی با پیشرفت علمی حاصل می‎شود و ما هنوز به پیشرفت لازم دست پیدا نکردیم.

شریعتمداری یادآور شد: مقام معظم رهبری در بین اساتید نیز فرمودند که هنوز از خط مقدم علم عقب هستیم و در بسیاری از دانش‎های موردنیاز زندگی دچار عقب‎ماندگی مزمن و تاریخی به سر می‎بریم.

وی، فقدان نقشه راه صحیح و مدون را یکی از دلایل ناهنجاری در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: این ناهنجاری‎ها به پیچیدگی فرهنگ برمی‎گردد، در یک نظام دینی که بر پایه اندیشه اسلامی بنا شده، این مسیر در دنیای معاصر تجربه نشده است و ما مبدع آن هستیم که باید قدم به قدم این مسیر را ریل‎گذاری کنیم که سعی و خطا در آن وجود دارد.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور افزود: راه‎حل‎های میانبر را می‎توان به دست آورد اما هنوز قدم‎های مناسبی در این زمینه برنداشتیم.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در این راستا مصوبات فراوان قانونی، اسناد بالادستی در قالب برنامه‎های پنج‎ساله و سالانه در قالب بودجه به مجلس تقدیم شده است اما همچنان بر مقدمات مسیر تائید یک نقشه راه مناسب برای تحقق توسعه علمی قرار داریم.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه دسترسی به قله‎های رفیع علم و دانش را نادیده نمی‎گیریم، ابراز داشت: تلاش‎های بی‎وفقه‎ای که پژوهشگران در عرصه علمی کردند را نادیده نمی‎گیریم اما در توسعه علمی کشور نگران هستیم.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور با اشاره به ویژگی‎های سند علمی کشور گفت: جهاد علمی با هدف کسب مرجعیت علمی با تاکید بر تولید علم و توسعه در زمینه نوآوری و نظریه‎پردازی از ویژگی‎های سند علمی است که در این زمینه مراکز آموزشی نقایص زیادی دارند.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه طبق سند مذکور ایران باید به قطب علمی تبدیل شود، یادآور شد: اصلاح نظام پذیرش دانشجو و روش آن در مراکز آموزش عالی، نحوه شناخت استعداد دانشجویان، نظارت و اعتبارسنجی مدارک و محصولات علمی، ایجاد سامانه برای نظام ملی آمار از دیگر بخش‎های سند علمی است که از آن بی‎بهره هستیم.

وی بر ضرورت تقویت توسعه علمی تأکید کرد و اظهار داشت: یکی از دلایلی که جنبش نرم‎افزاری در جامعه مورد مهجوریت واقع شده است فقدان گفتمان اجتماعی برای حل و فصل آن است، سالهاست که در زمینه ارتباط علم و صنعت، ارتباط حوزه و داشنگاه گفت‎وگو می‎کنیم، اما موفقیت چشمگیری در این حوزه به دست نیامده است.

معاون اجرایی رئیس‎جمهور با بیان اینکه در یک نظام آموزشی منزوی به سر می‎بریم، تأکید کرد: براساس سند علمی باید نسبت به گسترش همکاری و تعامل الهام‎بخش در زمینه علم و فناوری با سایر کشورها و در زمینه‎های مختلف تلاش وافری صورت بگیرد.

شریعتمداری با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز به کار دولت یازدهم دو موضوع علم و اقتصاد را مورد تأکید قرار دادند، گفت: راه ثروت آفرینی در کشور باید از طریق علم و دانش گشوده شود.

وی در پایان چنین توضیح داد: علمی بهتر است که ثروت بیافریند، دولت در این راستا یک‎هزار میلیارد تومان به صندوق نوآوری و شکوفایی کشور داده است تا نسبت به توسعه شرکت‎های دانش‎بنیان اقدام و انگیزه‎های علمی مهیا شود.

Leave A Reply