اصلاح نظام توزیع راه نجات صنعت مبل در شرایط رکود تورمی

0

به گزارش گروه خبر خوشه های کسب و کار، محسن ضیایی امروز در سومین همایش صنعت چوب استان قم که در روز چهارشنبه 30 مهرماه در مجتمع ونوس برگزار شد، گفت: قم پس از تهران فعال‌ترین تشکل‌های مربوط به مبلمان و چوب را ‏دارد.‏

وی با اشاره به ضرورت به‌کارگیری شرایط ویژه فروش در شرایط رکود تورمی افزود: رکود به معنای اضافه ‏تولید و انباشت آن در واحد تولیدی و تورم هم به معنای شیب شدید قیمت‌هاست اما در حال حاضر ‏کشور ما در شرایط رکود تورمی به سر می‌برد که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.‏

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبل ایران با بیان اینکه همراهی این دو مشکل اقتصادی شرایط را بسیار ‏سخت می‌کند، گفت: در این اوضاع، سلاح موثر برای کاهش تورم یعنی جمع‌آوری نقدینگی بر رکود تاثیر ‏افزایشی داشته و به همین ترتیب تزریق نقدینگی هم سبب بیشتر شدن تورم می‌شود.‏

وی ادامه داد: در شرایط رکود تورمی، تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش می‌یابد البته فرهنگ ملی هم ‏در این زمینه تاثیرگذار است و در ایران همچنان تقاضا برای مبل وجود دارد به همین دلیل شرایط ‏موجود برای صنعت مبل نابودکننده نیست.‏

ضیایی با تاکید بر تسلط به اصول بازاریابی صحیح به منظور حفظ بقا در شرایط رکود اظهار کرد: ‏مدیریت نقدینگی هم در این بین اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا رکود و تورم، اندازه بازار را به شدت کوچک ‏می‌کنند و فضا برای رقابت تنگ‌تر می‌شود به همین دلیل حفظ بقا مهمترین تلاش مدیران شده و ‏اهداف توسعه‌ای چندان جایی نخواهند داشت.‏

دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبل ایران افزود: در شرایط رکود تورمی، هدف‌های مدیریتی از جذب حداکثر ‏سود به سمت حفظ بقا می‌روند و همچنین اهمیت شرکت‌های پخش و واسطه هم بیشتر می‌شود ‏زیرا باید تولیدات را به فروش رساند؛ اصلاح سیاست‌های توزیعی کالا در این شرایط نیازی ضروری است ‏چون خطر انباشت کالا احساس می‌شود.‏

وی گفت: خوشه‌سازی صنعتی در شرایط کنونی اهمیت ویژه‌ای دارد و صنعت مبل قم هم همین اقدام ‏را انجام می‌دهد، در حقیقت می‌توان گفت روش خوشه‌ای راه حیاتی برای حفظ بقا در شرایط رکود ‏تورمی است.‏

ضیایی با تاکید بر ضرورت وجود همیشگی تبلیغات برای فروش کالاها حتی در شرایط رکود و تورم تصریح ‏کرد: تبلیغات هزینه تشریفاتی نبوده و رکن بازاریابی به شمار می‌رود ضمن اینکه بدانیم رسانه‌ها هم در ‏این هنگام با شرایطی مشابه روبه‌رو هستند و می‌توان تبلیغات را با هزینه ارزان‌تری انجام داد؛ استفاده ‏از چاشنی‌های فروش مانند قرعه‌کشی و توزیع بن‌های تخفیف هم می‌تواند راهگشا باشد.‏

در پایان وی گفت: رهکارهای مفید برای مقابله با شرایط رکود تورمی برای شرکتهای موفق عبارت است از:

– توجه به بازارهای جدید

– ادغام با دیگر شرکت ها در نقاط مشترک خرید مواد اولیه و استفاده از خدمات تکمیل محصول

– افزایش تنوع و تطبیق کیفیت محصولات خود

– رصد دائم بازار و رفتار مصرف کنندگان

– نگاه به رکود به عنوان نقطه فرصت و استفاده از استراتژی توسعه و تمایز

Leave A Reply