اصلاح نظام توزیع راه نجات صنعت مبل در شرایط رکود تورمی
به گزارش گروه خبر خوشه های کسب و کار، محسن ضیایی امروز در سومین همایش صنعت چوب استان قم که در روز چهارشنبه 30 مهرماه در مجتمع ونوس برگزار شد، گفت: قم پس از تهران فعالترین تشکلهای مربوط به مبلمان و چوب را دارد.
وی با اشاره به ضرورت بهکارگیری شرایط ویژه فروش در شرایط رکود تورمی افزود: رکود به معنای اضافه تولید و انباشت آن در واحد تولیدی و تورم هم به معنای شیب شدید قیمتهاست اما در حال حاضر کشور ما در شرایط رکود تورمی به سر میبرد که اوضاع را پیچیدهتر میکند.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبل ایران با بیان اینکه همراهی این دو مشکل اقتصادی شرایط را بسیار سخت میکند، گفت: در این اوضاع، سلاح موثر برای کاهش تورم یعنی جمعآوری نقدینگی بر رکود تاثیر افزایشی داشته و به همین ترتیب تزریق نقدینگی هم سبب بیشتر شدن تورم میشود.
وی ادامه داد: در شرایط رکود تورمی، تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش مییابد البته فرهنگ ملی هم در این زمینه تاثیرگذار است و در ایران همچنان تقاضا برای مبل وجود دارد به همین دلیل شرایط موجود برای صنعت مبل نابودکننده نیست.
ضیایی با تاکید بر تسلط به اصول بازاریابی صحیح به منظور حفظ بقا در شرایط رکود اظهار کرد: مدیریت نقدینگی هم در این بین اهمیت ویژهای دارد زیرا رکود و تورم، اندازه بازار را به شدت کوچک میکنند و فضا برای رقابت تنگتر میشود به همین دلیل حفظ بقا مهمترین تلاش مدیران شده و اهداف توسعهای چندان جایی نخواهند داشت.
دبیر اتحادیه صادرکنندگان مبل ایران افزود: در شرایط رکود تورمی، هدفهای مدیریتی از جذب حداکثر سود به سمت حفظ بقا میروند و همچنین اهمیت شرکتهای پخش و واسطه هم بیشتر میشود زیرا باید تولیدات را به فروش رساند؛ اصلاح سیاستهای توزیعی کالا در این شرایط نیازی ضروری است چون خطر انباشت کالا احساس میشود.
وی گفت: خوشهسازی صنعتی در شرایط کنونی اهمیت ویژهای دارد و صنعت مبل قم هم همین اقدام را انجام میدهد، در حقیقت میتوان گفت روش خوشهای راه حیاتی برای حفظ بقا در شرایط رکود تورمی است.
ضیایی با تاکید بر ضرورت وجود همیشگی تبلیغات برای فروش کالاها حتی در شرایط رکود و تورم تصریح کرد: تبلیغات هزینه تشریفاتی نبوده و رکن بازاریابی به شمار میرود ضمن اینکه بدانیم رسانهها هم در این هنگام با شرایطی مشابه روبهرو هستند و میتوان تبلیغات را با هزینه ارزانتری انجام داد؛ استفاده از چاشنیهای فروش مانند قرعهکشی و توزیع بنهای تخفیف هم میتواند راهگشا باشد.
در پایان وی گفت: رهکارهای مفید برای مقابله با شرایط رکود تورمی برای شرکتهای موفق عبارت است از:
– توجه به بازارهای جدید
– ادغام با دیگر شرکت ها در نقاط مشترک خرید مواد اولیه و استفاده از خدمات تکمیل محصول
– افزایش تنوع و تطبیق کیفیت محصولات خود
– رصد دائم بازار و رفتار مصرف کنندگان
– نگاه به رکود به عنوان نقطه فرصت و استفاده از استراتژی توسعه و تمایز