فعالیت جزیره ای مانع از پیشرفت صنعت بسته بندی شده است

0

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین گفت: فعالیت جزیره ای و پراکنده فعالان بخش بسته بندی مانع از پیشرفت این صنعت در کشور شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین “عبدالقهار ناصحی” در همایش بسته بندی با رویکرد توسعه خوشه های صنعتی که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین توسط شرکت شهرکهای صنعتی استان قزوین برگزار شد، افزود: رقابت میان فعالان این بخش برخی اوقات به رقابتی منفی تبدیل شده است و آنها حاضر نبوده اند حتی در یک میز دور بنشینند در صورتی که امروز شرکت های بزرگ دنیا که رقیب یکدیگر به حساب می آیند برای رسیدن به اهداف خود و دستیابی به بازار با هم همکاری می کنند.

وی، انسجام و تمرکز فعالیت ها را موجب پیشرفت صنعت بسته بندی خواند و با اشاره به تهیه و تدوین خوشه بسته بندی در استان قزوین، گفت: خوشه یاد شده با هدف ایجاد انسجام و تمرکز در فعالیت های مربوط به این صنعت و زمینه سازی برای افزایش روحیه همکاری در بین فعالان بخش بسته بندی تشکیل شده است.

این مسوول یادآور شد: هم اکنون 280 واحد تولیدی استان قزوین در بخش بسته بندی فعال هستند که در خوشه این صنعت عضویت دارند.

ناصحی، تشکیل تعاونی مواد اولیه پلاستیک در استان قزوین را از آثار مثبت تشکیل خوشه بسته بندی عنوان کرد و با بیان این خوشه می کوشد تا طرح های مشترک را به منظور همکاری فعالان این صنعت تعریف و پیاده کند، گفت: این خوشه می کوشد با مجموعه فعالیت های آموزشی خود منجر به رشد و تقویت بسته بندی شده و مشکلات این حوزه از صنعت را مرتفع سازد.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین، ضعف در طراحی ها را یکی از مشکلات جدی پیش روی صنعت بسته بندی کشور دانست و با بیان اینکه ناچار به تجدید نظر در این بخش هستیم، گفت: تلاش می کنیم تا با استفاده از متخصصان طراحی و گرافیک نقطه ضعف یاد شده را برطرف کنیم.

وی خواستار ابتکار و تلاش واحدهای تولیدی برای کاهش هزینه های مربوط به بسته بندی شد و گفت: بسیاری از شرکت های دنیا در این بخش هدف گزاری کرده و موفق به کاهش هزینه های تولید از جمله در بخش بسته بندی شده اند.

این مسوول در ادامه با اشاره به فعالیت چندین سازمان در سطح بین المللی در صنعت بسته بندی، اظهار کرد: سازمان جهانی بسته بندی و اتحادیه بسته بندی آسیا از این دسته از سازمان ها هستند که فعالیت خود را از دهها سال قبل آغاز کرده اند و کشورهای صاحبنام این صنعت در آن عضو می باشند.

وی با بیان اینکه سازمان های یاد شده از طریق فعالان اقتصادی بخش خصوصی اداره می شوند و دولت ها کمترین دخالت و نقشی در آنها ندارند، گفت: باید از این الگو در کشور خود استفاده کنیم تا صنعتگران داخلی صاحب یک تشکیلات منسجم و واحد در بخش بسته بندی شوند و بهتر مشکلات این صنعت را برطرف کنند.

ناصحی با بیان اینکه انجمن های متعددی در خصوص صنعت بسته بندی مانند انجمن طراحان بسته بندی یا کارتن سازان داریم اما این شکل فعالیت ها نتایج چندانی بدنبال ندارد چرا که جزیزه ای و پراکنده است،گفت: در همین رابطه پیشنهاد ایجاد دفتر بسته بندی را در مرکز کشور ارایه داده ایم تا همه انجمن های مرتبط با این صنعت گردهم بیایند و رسیدن به اهداف مشترک را در دستور کار خود قرار دهند.

در ادامه ” ایوب رحیمی ” معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین گفت: بسیاری از محصولات تولید شده در استان قزوین به سبب عدم برخورداری از بسته بندی و عرضه مناسب نمی توانند به درآمد دست یابند حال آنکه بسته بندی تخصصی یکی از شرایط ضروری دستیابی به درآمد پایدار است.

وی تصریح کرد: سلامت و بهداشت مهمترین رکن در همه تولیدات کشور است و به ویژه این ویژگی باید در عرصه صنعت بسته بندی رعایت شود.

رحیمی ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترین مولفه ها در صنعت بسته بندی در دنیا و به ویژه کشور ما ایران توجه به ویژگی ها و ظرفیت ها جغرافیایی و فرهنگی است  که در همین راستا یک طراح متخصص بسته بندی باید توجه داشته باشد که طرح وی مسلما با طرح یک متخصص اروپایی و یا امریکایی بسیار متفاوت خواهد بود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین اظهارداشت: در استان قزوین محصولات متنوع و بسیار با کیفیتی در حوزه صنعت و به ویژه حوزه کشاورزی تولید می شود اما از آنجا که این محصولات با بسته بندی مناسب و جذابی به بازار عرضه نمی شود تولید کنندگان استان به ویژه کشاورزان نمی توانند به درآمدهای پایدار دسترسی داشته باشند.

این مسئول افزود: امروز محصولاتی چون: برنج، زغال اخته، گردو و سایر اقلام تولید شده در کشاورزی و صنعت به جای عرضه سنتی که درآمدزایی چندانی ندارد نیاز مبرمی به استفاده از دانش و تخصص صنعت بسته بندی دارد.

ارائه مقالات علمی و پژوهشی  با عناوین “ارایه چارچوب سیاستگذاری مناسب برای ارتقای وضعیت بسته بندی در خوشه های صنعتی’، ‘نقش بسته بندیهای استاندارد در بهبود بهره وری بنگاه های تولیدی’،’بسته بندی قطعات مرغ تک نفره در لایه های سلولزی و فویل آلومینومی برای نخستین بار در کشور’ و ‘نقش پلیمرها در فناوری های نوین           بسته بندی’ توسط کارشناسان و فعالان صنعت بسته بندی و برگزاری کارگاه آموزشی از دیگر برنامه های این همایش بود.

این همایش با حضور ” علیر ضا جعفری” مدیرامور استانها و مجلس سازمان صنایع کوچک و شهرک ها صنعتی ایران، معاون سیاسی امنیتی استاندار، مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان ، مدیر توسعه صنعت سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، رئیس دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) و فعالان صنعت بسته بندی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره ) قزوین برگزار شد

Leave A Reply