برگزاری نخستین گردهمایی آغاز پروژه توسعه خوشه سنگ استان یزد

0

گردهمایی آغاز پروژه توسعه خوشه سنگ استان یزد با حضور جمعی از مسئولین استانی و همچنین صنعتگران و معدن داران سنگ، روز گذشته در محل آمفی تئاتر تالار فرهنگیان یزد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی یزد، در این گردهمایی مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد ضمن معرفی خوشه سنگ گفت: کار مطالعه و پیاده سازی این خوشه به عنوان چهارمین پروژه توسعه خوشه ای استان از ابتدای بهمن ماه سال 92 آغاز شد که پس از اتمام مراحل اولیه وارد فاز اجرایی و عملیاتی این خوشه می شویم.

سید مسعود عظیمی با اشاره به جایگاه ایران در تولید سنگ خام اظهار داشت: کشور ایران با وجود جایگاه سومی در بین تولید کنندگان سنگ خام جهان، در بین صادرکنندگان جهانی سنگ های فرآوری شده جایگاهی ندارد و استان یزد با دارا بودن معادن غنی سنگ در کشور از استانهای مطرح در تولید سنگ خام و فرآوری شده محسوب می شود.

وی وجود بیش از 150 واحد تولیدی و فرآوری سنگ در استان و سابقه و پیشینه بلند مدت این صنعت و همچنین وجود مشکلات متعددی در خصوص تکنولوژی، مدیریت، بازاریابی و صادرات را از دلایل اجرای پروژه توسعه خوشه سنگ نام برد و ابراز امیدواری کرد: اجرای این پروژه در سالهای آتی، وضعیت و جایگاه این صنعت را در سطح ملی و بین المللی بهبود بخشد.

محمد رضا بابایی معاون برنامه ریزی استانداری یزد نیز در این گردهمایی با اشاره به نقش خوشه ها در ایجاد هم افزایی میان ذینفعان تاکید کرد: ایجاد خوشه سنگ در استان بایستی در راستای ایجاد همگرایی و هم افزایی بیشتر میان صاحبان  معادن، تولیدکنندگان سنگ فراوری شده و بازرگانان، متخصصین تکنولوژی و ماشین آلات از طریق انجام فعالیت مشترک و تقویت نهادها، تشکل ها و شبکه های همکاری در خوشه باشد.

محمد حسین فنایی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این گردهمایی ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته در بخش خوشه های استان گفت: خوشه های کسب و کار ایجاد شده توسط شرکت شهرکهای صنعتی طی چند سال اخیر عملکرد بسیار مناسبی داشته اند و امیدواریم اخوشه سنگ نیز بتواند عملکرد درخشانی را در خدمت رسانی به صنعت استان ایفا کند.

کریمی عامل توسعه خوشه سنگ نیز برنامه ریزی برای بازدید و اخذ غرفه در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی و سمینار های علمی، تامین هزینه طرح های پژوهشی و مطالعاتی مربوط به خوشه، کمک به برنامه های توسعه بازار و تشکیل شبکه های فروش، رایزنی جهت اخذ تسهیلات برای واحدهای عضو خوشه، تقویت ارتباطات صنعت سنگ استان در قالب خوشه با دستگاه های دولتی به منظور بهره گیری بیشتر از امکانات و ظرفیت های قانونی، تشکیل یا تقویت تشکل ها و انجمن های تخصصی موجود در خوشه را از مهمترین اهداف این خوشه عنوان کرد.

گفتنی است در این مراسم دشتی مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد و زارع رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشتند.

Leave A Reply