سفر وزیر صنعت ، معدن و تجارت به استان کردستان

0

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان کردستان اظهار کرد: دولت نگاه ویژه‌ای به کردستان و بالفعل کردن توانمندی‌های این استان داشته و برای نخستین بار در کشور شاهد برپایی گردهمایی مدیران استانی و مدیران شهرستانی این وزارتخانه به میزبانی کردستان هستیم.

به گزارش خوشه های کسب و کار و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی استان کردستان، محمدرضا نعمت‌زاده افزود: ظرفیت‌های معدنی، منابع طبیعی و نیروی انسانی کردستان را به خوبی می‌شناسیم و برای ایجاد صنایع و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها تمام توان خود را به کار خواهیم برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: مصوبه احداث کارخانه پتروشیمی کردستان در سال 82 گرفته شد اما اگرچه بعد از 10 سال تاخیر، سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، واحد بزرگی است که می‌توان با ایجاد صنایع پایین دستی آن، به اقتصاد منطقه و اشتغالزایی در این استان رونق بخشید.

نعمت‌زاده در ادامه سخنان خود از بروکراسی شدید اداری به عنوان مانع اصلی اجرای درست طرح‌های حوزه تولید و صنعت نام برد و افزود: متأسفانه بروکراسی شدید اداری در صدور مجوزها و تسهیل امور سرمایه‌گذاری و تولید به عنوان مانع اصلی مطرح بوده و همین امر موجب شده از بین 178 کشور جهان رتبه 173 را در حوزه آزادی فضای کسب و کار اقتصادی داشته باشیم.

عالیترین مقام وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی استان کردستان در استانداری گفت: عقب‌ماندگی چهارساله اخیر را نباید به حساب صنعتگر گذاشت، چون تحریم‌ها، نوسانات نرخ ارز، تورم و گرانی سبب چنین وضعیتی در بخش صنعت و تولید شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: دولت معتقد است که کار اقتصادی باید به دست بخش خصوصی داده شود و هنرمان این باشد که راه را برای برای حرکت بخش خصوصی هموار کنیم.

وی همچنین به میزان صادرات در بخش پتروشیمی اشاره کرد و گفت: 350 میلیون دلار صادرات اولیه پتروشیمی بود که این میزان در سال 90 به 15 میلیارد دلار افزایش یافت.

به گفته نعمت‌زاده، امسال تاکنون 11 میلیارد دلار صادرات پتروشیمی داشته‌ایم که تا آخر سال به 13 میلیارد دلار می‌رسد که اگر تحریم‌ها نبود، این رقم تا 25 میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: آنها در تحریم‌ها هم روی پتروشیمی دست گذاشتند، چراکه می‌دانستند ممر درآمد کشور بعد از نفت خام، صنایع پتروشیمی است. هر تحریمی اثرگذاری و بازدارندگی دارد اما ما باید مقابله کنیم

Leave A Reply