بنیاد هریتیج گزارش داد:نسبت مالیات به GDP در ایران کمتر از افغانستان

0

به گزارش خوشه های کسب و کار و به نقل از «بنیاد هریتیج»  در سال 2012 میلادی درآمد مالیاتی دولت ایران برابر با 6.1 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود و در میان 160 کشور دنیا به عنوان چهاردهمین کشوری که مالیات کمترین سهم از تولید ناخالص داخلی‌اش را دارد، معرفی شد. در این سال کمترین درآمدهای مالیاتی نسبت به  تولید ناخالص داخلی به کشور امارات تعلق داشت. در این سال دولت امارات تنها معادل 1.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور درآمد مالیاتی داشت.

درآمد مالیاتی کویت برابر با 1.5 درصد تولید ناخالص داخلی و درآمد مالیاتی گینه معادل 1.7 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود. کشورهای عمان، قطر، لیبی، چاد، بحرین، برمه و عربستان سعودی در رتبه چهارم تا دهم از نظر سهم پایین درآمد مالیاتی نسبت به تولید ناخالص داخلی قرار داشتند. سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در ایران مشابه کشورهای نیجریه و سودان بود و دولت‌های افغانستان و یمن در سال 2012 به ترتیب 6.4 درصد و 7.1 درصد تولید ناخالص داخلی خود مالیات دریافت کردند.

در این سال سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در کشور اندونزی برابر با 12 درصد، در مالزی 15.5 درصد، در تایلند 17 درصد، در هند 17.7 درصد و درترکمنستان 20.2 درصد بود. همچنین سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در آمریکا برابر با 26.9 درصد بوده و در استرالیا به رقم 25.8 درصد رسیده است. در سال 2012 میلادی درآمد مالیاتی دولت کانادا برابر با 32.2 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود.

بیشترین نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در این سال در زیمبابوه، دانمارک، بلژیک، سوئد و کوبا دیده شد. نسبت درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی در زیمبابوه برابر با 49.3 درصد و در دانمارک برابر با 49 درصد بود. در آلمان سهم درآمد مالیاتی به تولید ناخالص داخلی این کشور برابر با 40.6 درصد و در انگلستان برابر با 39 درصد بوده است./b/

Leave A Reply