مهندس نعمت زاده اعلام کرد : تأمین مواد غذایی اولویت روابط تجاری ایران و روسیه

0

وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : تأمین مواد غذایی روسیه با توجه به کثرت جمعیت این کشور از اولویت های اقتصادی دولت در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با این کشور است.

به گزارش خوشه های کسب و کار به نقل از  شاتا ؛ »محمدرضا نعمت زاده « در مراسم امضا موافقت نامه اصولی بین صندوق های ضمانت صادرات ایران و روسیه همچنین مراسم امضا تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور ، با بیان این مطلب افزود : تلاش ما بر این است که سطح روابط اقتصادی بین ایران و روسیه را از وضعیت موجود افزایش داده و تحقق این امر بستگی به عزم و اراده جدی و قوی بین مقامات ارشد دو کشور دارد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت ضمن تأکید بر ایجاد و گسترش صنایع کشتی سازی ، مصالح ساختمانی و استخراج نفت و گاز میان دو کشور ایران و روسیه ، افزود : طی ماه های گذشته با سفر معاونین این وزارتخانه به مسکو ، آستاراخان ، باکو و دیگر همسایه های فدراسیون روسیه مسایل موجود را دنبال می کنیم.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت با تأکید بر گسترش روابط بین بانکی بین دو کشور ایران و روسیه ، گفت : در این زمینه مذاکراتی بین بانکهای مرکزی ایران و روسیه انجام گرفته که با پیگیری های سریع توسط دولتمردان روسیه می توان به نتایج حاصله آن امیدوارتر بود.

وی در ادامه درخصوص سایر همکاری های مشترک اقتصادی ایران و روسیه به برقراری تفاهم نامه تجارت ترجیحی بین روسیه و کشورهای قزاقستان ، ارمنستان و باکو اشاره کرد و افزود : با برقراری این تفاهم نامه تسهیلاتی در تردد تجار بین ایران و این کشورها همچنین صدور روادیدهای کوتاه مدت برای روان سازی تجارت بین بازرگانان این کشورها فراهم خواهد شد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در ادامه گفت : با کاهش تعرفه های مربوط به میوه و تره بار از 30 درصد به 4 درصد می توانیم بهترین و ارزان ترین محصولات باغی و کشاورزی را به کشور روسیه به فروش رسانیم.

مهندس نعمت زاده تصریح کرد : با امضای دو تفاهم نامه اقتصادی بین ایران و روسیه ضمن تضمین صادرات و واردات دو کشور و برداشتن موانع بر سر راه تجار و فعالان اقتصادی می توان به افزایش حجم مبادلات تجاری و اقتصادی همچنین تولیدات صنعتی دو کشور و رفع نیازمندی های کالایی امیدوارتر بود.

این گزارش حاکی است در ادامه این دیدار ؛ اولیوگانوف وزیر توسعه اقتصادی روسیه ضمن ابراز خرسندی از توسعه روابط اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران ؛ گفت : ما نیز در صدد هستیم با تشکیل کارگروه های مختلف تجاری و اقتصادی در صدد رفع موانع موجود بر سر راه تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و روسیه می باشد.

وی در ادامه آمادگی کشور خود را در زمینه تولید مشترک ، طراحی و صادرات فولاد ، صنایع شیمیایی ، ماشین آلات و ادوات کشاورزی ، مصالح ساختمانی و تولید پودر آلمینا از نفلین سینت اعلام کرد

اولیوگانوف افزود : این اقدامات از طریق فعالان بخش خصوصی بین دو کشور قابل انجام بوده ضمن اینکه دولت ها نیز می بایست موانع موجود بر سر راه اجرایی نمودن این مهم عملی سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی سال 2013 حجم گردش کالا بین دو کشور ایران و روسیه حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار بوده است ، افزود : با افزایش تعامل های اقتصادی ، امضای تفاهم نامه های جدید و مذاکرات میان کارگروه های متشکله بین دو کشور این امر به زودی محقق می شود.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت : با امضای یادداشت تفاهم تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه امید آن را داریم تا مسایل لجستیک و بیمه ای بین دو رفع وزمینه گسترش توسعه صادرات بیش از پیش فراهم شود.

این گزارش حاکی است ؛ موافقت نامه ها اصولی بین صندوق های ضمانت صادرات ایران و روسیه به منظور همکاری های راهبردی و تسهیل جریان تجاری و سرمایه گذاری همچنین موافقت نامه تجاری و اقتصادی دیگر برای تسهیل در امر تجارت و گسترش فعالیت های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه به امضارسید.

Leave A Reply