سهم ماشین آلات کمتر از 10 درصد در تولید یک قطعه پلاستیکی حتی در قطعات تزریقی ها است

0

به گزارش خوشه های کسب و کار به نقل از اینپیا، در جلسه تحلیل چالش ها و نقاط ضعف صنایع ماشین سازی و قالب سازی پلاستیک ایران که عصر دوشنبه 10 آذر ماه در ساختمان شرکت ملی پتروشیمی برگزار شد، رضا محتمشی پور رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی، با بیان مطلب فوق گفت: باید این نکته مشخص شود که نقش ماشین در ساخت یک قطعه پلاستیکی چه اندازه است؟ بر اساس امار ها، سهم ماشین آلات کمتر از 10 درصد در تولید یک قطعه پلاستیکی حتی در قطعات تزریقی ها است.

محتشمی پور با انتقاد از شیوه حمایت های کنونی گفت: آن چیزی که در حال حاضر تحت عنوان حمایت از صنعت پلاستیک مطرح است در حقیقت حمایت از واحدهای جدید است. این در حالی است که ظرفیت بسیاری از واحدهای کنونی خالی مانده است که حمایت ها باید بیشتر متوجه این بخش شوند.  این نوع حمایت نوعی نقض غرض محسوب می شود؛ به طور مثال تنها 20 درصد بخش پروفیل ما فعال است. 

این مقام مسئول بررسی بند به بند هر یک از راهکارها را ضروری دانست.

همه حوزه های ماشین سازی پلاستیک استراتژیک نیست

مجید عقلایی از شرکت توسعه بازار سام در این نشست، با توضیح نتایج و اهداف بررسی چالش ها و نقاط ضعف صنایع ماشین سازی و قالب سازی پلاستیک ایران، گفت: هدف از انجام این طرح تحقیقاتی، یافتن راهکار و تحلیل چالش ها و نقاط ضعف ماشین سازی و قالب سازی پلاستیک ایران است.

وی اهداف این مطالعه را بررسی ویژگی های صنعت، تحلیل صنایع ماشین سازی و قالب سازی، بازیگران اصلی صنعت، شناسایی کشورهای صاحب دانش فنی و بررسی عوامل موفقیت آنها، تحلیل نقاط ضعف و قوت صنعت و  ارائه راهکاری بهبود صنعت برشمرد.

عقلایی در ادامه چالش های محیط کسب و کار را برشمرد و گفت: چهار چالش در این حوزه وجود دارد که شامل موارد؛ نداشتن توان رقابت با رقبای خارجی، متناسب نبودن تعرفه های واردات ماشین آلات با توان تولید داخلی، نبود شبکه منسجم تأمین مواد اولیه قالب و قطعات ماشین آلات و  قدرتمند نبودن تشکل های صنفی، است.

وی ضمن بیان این که در سند ملی توسعه ماشین سازی کشور، ماشین آلات پلیمری نادیده گرفته شده است؛ چالش های درون کسب و کار در صنعت ماشین سازی را برشمرد و افزود: نبود زنجیره تأمین قطعات و مواد اولیه، بالا بودن هزینه تولید ناشی نداشتن ظرفیت اقتصادی، پایین بودن کیفیت نسبت به رقبای غربی، کم توجهی به بازارایابی فروش  و … برخی از این چالش ها است.

همچنین در ادامه ارائه نتایج این بررسی، چالش های درون کسب و کار (قالب سازی) این گونه بیان شد:  نبود مواد اولیه مناسب در داخل، پایین بود نسبی کیفیت، کم توجهی به بازاریابی فروش و خدمات پس از فروش، پایین بودن تکنولوژی تولید قالب های ظریف و پیشرفته، کمبود نیروی انسانی متخصصی و دارای دانش و تجربه، طولانی تر بودن زمان تحویل قالب های ساخت داخل، سنتی بودن فرآیند مدیریتی تولید قالب و کم توجهی به جنبه های خلاقانه و طراحی قالب.

عقلایی در ادامه گفت: راهکارهای این مطالعه در قالب منسجم ارائه شده است که شامل این موارد است؛ اصلاح قوانین حمایتی دولت، ایجاد کنسرسیوم فروش متمرکز ماشین آلات و قالب، گسترس همکاری های فناوری بین المللی، طراحی و راه اندازی زنجیره تأمین یکپارچه، تجمیع تقاضا و افزایش قدرت چانه زنی است.  

وی همچنین راهکارها در زمینه تدارکات شامل این موارد دانست؛ دریافت خدمات پس از فروش در تدارکات، افزایش فعالیت ترویجی ور سانه ای در تشکل ها، افزایش فعالیت های علمی و تکنولوژیک در تشکل ها، راه اندازی مرکز خدمات جانبی و خدمات پس از فروش صنعت، به روز رسانی تکنولوژی تولید، ارتقا فرآیندهای مدیریت تولید، آموزش اصول بازاریابی و مشتری مداری، راه اندازی شبکه های ارتباط با مشتریان، برنامه ریزی برای ورود به بازارهای صادراتی، راه اندازی مرکز آموزش تخصصی، ارتباط با مراکز دانشگاهی و علمی، حمایت دولت از تحقیق و توسعه در این صنایع، توسعه مدیریت علمی قالب سازی و تقویت تکنولوژی های نرم و سخت در قالب سازی.

عقلایی در بخش دیگری از گزارش خود، اولویت بندی راهکارها را چنین عنوان کرد: طراحی و راه اندازی زنجیره تأمین یکچارچه، ایجاد کنسرسیوم فروش متمرکز ماشین آلات و قالب، اصلاح قوانین حمایتی دولت و تجمیع تقاضا و افزایش قدرت چانه زنی.

لازم به ذکر است کارفرمایی این مطالعه را سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بر عهده داشته است.

عقلایی در ادامه با اشاره به مدل نظام پیمانکاری فرعی گفت: بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا مانند اتریش روی ماشین سازی صنعت پلاستیک خوب کار کرده اند. ما در این بررسی کشورهایی نظیر آلمان، چین و هند را مطالعه کرده ایم. تمرکز آنها بیشتر روی ماشین سازی است چون  حوزه ماشین سازی و قالب سازی دروازه ورود به صنعت پلاستیک است.

این کارشناس گفت: اگر بخواهیم در زنجیره جهانی پلیمر حرفی برای گفتن داشته باشیم باید در حوزه تکنولوژی برنامه ریزی داشته باشیم؛ البته نمی توان گفت همه حوزه های ماشین سازی پلاستیک استراتژیک است؛ تنها باید روی مواردی مانند  قالب سازی  و بعضی از حوزه های ماشین سازی که ما در آنها  مزیت داریم، متمرکز شویم.

عقلایی در ادامه ضمن تشریح مدل نظام پیمانکاری فرعی SPX، جمعبندی کار را این گونه عنوان کرد:

  • وزارت صنعت: با حمایت از ورود به بازارهای صادراتی، حمایت از تشکل ها برای ملی شدن، در سند ملی؛
  • دفتر توسعه صنایع پایین دستی: دو فعالیت را باید مورد توجه قرار دهد: نخست تشکل ها تقویت شوند و تشکل های فعال در ماشین سازی و قالب سازی به هم نزدیک شوند و دیگر این که برنامه ریززی و اعتماد سازی صورت گیرد.
  • تشکل ها و انجمن های صنفی، اجرای فعالیت های ترویجی و اعتمادسازی در شرکت ها را انجام دهند.
  • سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی: حمایت از برنامه های آمزوشی، توسعه بازارهای صادراتی و حمایت از تشکیل برنامه SPX

کاهش ماشین ساز ها، افزایش ماشین فروش ها

شاکری از انجمن ماشین سازان در این جلسه با بیان این که در سال 1500 ماشین تزریق به ایران وارد می شود، گفت: وارد کردن ماشین آلات با ارز 2700 صورت می گیرد در حالی که ما برای تولید با نرخ ارز 3300 کار می کنیم. در این باره ذکر این نکته مهم است که با ساخت هر ماشین در داخل، 10 فرصت شغلی ایجاد می شود.

وی اصلاح قوانین حمایتی را به نفع  همه تولیدکننده ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر از کشور چین ماشین وارد می شود و این کشور توان آن را دارد که محصولات خود را با شرایط اقساطی بلند مدت بفروشد. در حالی که برای تولید کننده داخل این امکان وجود ندارد. در نتیجه ما شاهد هستیم که ماشین ساز ها کمتر و ماشین فروش ها بیشتر شدند.

این ماشین ساز همچنین گفت: ما نتوانستیم هیچ کنسرسیومی را برای کار صادرات به کشورهای همسایه تشکیل دهیم. در چین ماشین سازهای چینی برای صادر کردن ماشین به ایران در حال رقابت با هم هستند.

وحدت پور از دیگر حاضران این جلسه؛ اولویت بندی های صورت گرفته را درست دانست و گفت: بهتر است انجمن،  پتروشیمی و سازمان شهرک های صنعتی با هم حرکت کنند.

 

اعتبار ماشین سازی لکه دار شده است

 کیانی در این نشست گفت: در این بررسی تنها 4 رکن دیده شده است در حالی که ارکان دیگری هم می توانند به این موضوع کمک کنند.

کارشناس ارشد دفتر توسعه صنایع تکمیلی همچنین با مهم دانستن حضور فعال و مستمر در نمایشگاه های خارجی به ایجاد تشکل های ملی اشاره کرد و گفت: بسیاری از فعالان این عرصه عضو انجمن ماشین سازان نیستند که باید تلاش شود با تقویت انجمن ماشین سازان، نقش ملی بیابند.

وی همچنین عنوان کرد: برای دفتر صنایع پایین دستی، نزدیک شدن تشکل ها به همدیگر و اعتباربخشی به مجموعه ها در صنایع پلاستیک، مهم است. اولین موضوع در راستای تحقق اهداف و نیازها، پیگیری کردن آن از وزارت صنایع است.

کیانی با بیان این که اعتبار ماشین سازی ما لکه دار شده است، انجام فعالیت های ترویجی و برگزاری دوره های آموزشی را از موارد مهم برشمرد.

Leave A Reply