مشاور اقتصادی ریس جمهوری:باید کاری کنیم بنگاه‌ها قدرت رقابت داشته باشند

0
مشاور اقتصادی رییس جمهوری با اشاره به اینکه هرچه ممنوعیت و افزایش تعرفه برای کالاها در نظر گرفته شود واردات قاچاق افزایش می یابد، اظهار داشت: براساس منطق اقتصادی باید درست کار کنیم تا بنگاه ها قدرت رقابت داشته باشند.
 
به گزارش خوشه های کسب و کار به نقل از ایرنا، مسعود نیلی یکشنبه شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با عنوان «بررسی آخرین وضعیت اقتصادی و برنامه های آتی دولت یازدهم» در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اقتصاد کشورمان در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: اقتصاد ما در سال های 91 و 92 دوران سختی را پشت سر گذاشته و رکود سنگینی بر اقتصاد ما حاکم بود به این معنی که هم رشد منفی در دو سال 91 و 92 داشتیم که با تورم همراه بود.
 
وی تصریح کرد: توام بودن این دو مورد با یکدیگر در اقتصاد کشورمان بی سابقه بوده است و درنتیجه آن هایی که شغل داشتند به دلیل تورم قدرت خرید آنان کم و افرادی که بیکار بودند امیدی برای پیدا کردن شغل نداشتند و از تورم بالا رنج می بردند.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه اقتصاد در نیمه دوم سال 92 به تدریج شاهد اتفاقاتی بود،اظهار داشت: یک تلاطم در اقتصاد کلان که قبلا در آن بود حذف شد و منجر شد که حجم بالای نقدینگی که در اختیار مردم بود تبدیل به منابعی شود که در بانک بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد.
 
وی افزود: در نتیجه قدرت اعطای تسهیلات بانک ها مقداری بهبود پیدا کرد و از طرفی چون امکان افزایش صادرات نفت فراهم شد منجر شد که زمستان گذشته واردات کشور افزایش پیدا کرده و چون ترکیب واردات ما عمدتا مواد اولیه و سرمایه ماشین آلات بود آن هم در خدمت تولید قرار گرفت.
 
نیلی با بیان اینکه بنابراین در سه ماهه 93 شاهد رشد اقتصاد مثبتی بودیم عنوان کرد: در ادامه سه ماهه سال شاهد رشد مثبتی بودیم که کاهش تورم نیز ادامه پیدا کرد و امروز در جایی هستیم که در این نقطه طبق آمارها نشان می دهد که ما نسبت به شرایط سال 91 و 92 اتفاقات خیلی خوبی رخ داده است.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهوری ادامه داد: نسبت به آن چه که باید باشیم فاصله داریم به طور مثال اگر مقدار فعالیت اقتصادی ما در دو فصلی که آمار آن رشد مثبت نشان می دهد محاسبه می کنیم هر چند نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد نسبی داشته ایم ولی نسبت به سال های گذشته به رشد منفی دچاریم و هنوز فاصله زیادی داریم.
 
وی همچنین با اشاره به اهداف اولین همایش ملی اقتصاد ایران، گفت: ما از اواخر سال گذشته برای برنامه ریزی و ایجاد ساز و کاری نوین تلاش کردیم و سعی بر این بود که از تمام ظرفیت هایی که در کشور اعم از دانشگاه ها، اساتید، نخبگان، پژوهشگران جوان بتوانیم از ظرفیت های آنان استفاده کرده و حتی از ظرفیت اقتصاددانان ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند ولی علاقه مندند که به اقتصاد کشورمان کمک کنند بهره مند شده ایم.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهوری با بیان اینکه در این کنفرانس ما دو هدف را دنبال می کنیم تاکید کرد: اولین هدف این است که اطمینان کنیم هیچ راه حلی دیگر برای بهبود وضع اقتصادی از قلم نیفتاده چرا که از همه خواستیم هر آن چه که به ذهن آن ها می رسد و امروز در اقتصاد محقق نشده اعلام کنند و یک موضوع همه جانبه بود.
 
وی ادامه داد: هدف دوم ما این بود که ما به یک وفاقی دست پیدا کنیم و از تفرق آرا فاصله بگیریم و بتوانیم به یک اجماعی برسیم، اگر این دو اهداف را محقق کنیم قطعا به آرامش خاطر خواهیم رسید.
 
نیلی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که اقدامات دولت برای خروج از انحصار و رانت که از آن به عنوان بیماری اقتصاد یاد می شود چیست، گفت: ساختار فعالیت بنگاه های اقتصادی در کشور ما از قدیم غیررقابتی بوده است و بنگاه های بزرگ انحصاری در بازار عملا مانع از حضور سایر بنگاه ها شده اند.
 
مشاور اقتصادی رییس جمهوری ادامه داد: اگر بنگاه های اقتصادی ما از بابت در اختیار داشتن بازار و نداشتن رقیب آسوده خاطر باشند انگیزه ای برای ارتقای سطح محصولات خود پیدا نمی کنند.
 
نیلی به درست اجرا نشدن سیاست های کلی اصل 44، اشاره کرد و اظهار داشت: در اجرای سیاست های اصل 44 و واگذاری ها از بخش دولتی به بخش خصوصی دچار نقص هستیم به گونه ای که بخش خصوصی مد نظر قرار گرفته شده در اصل 44، هیچ گاه در عمل واقعی نبوده است.
Leave A Reply