صادرات مبلمان ايراني نصف شد

0

به گزارش خوشه های کسب و کار به نقل از ایسنا، رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني از کاهش 40 درصدي تعرفه‌ گمرکي مبلمان و نصف شدن صادرات در سال جاري خبر داد.

حسن احمديان اظهار کرد: يکي از صنايع بسيار مهم در کشور مبلمان است که پنج تا هفت درصد اشتغال‌زايي و حدود 30 هزار ميليارد تومان براي کشور درآمد مالي دارد.

وي با بيان اينکه در بحث مبلمان اداري به عراق صادرات داريم، گفت: به دليل بحران داعش اين صادرات کاهش يافت و در حال حاضر روي بازار‌هاي ارمنستان، آذربايجان، پاکستان و عمان تمرکز داريم و اقداماتي انجام داده‌ايم.

تعرفه ترجيحي مبلمان به ضرر توليدکنندگان است
احمديان با تاکيد بر اين‌که نگاه‌مان صادرات محور است، درباره‌ تاثيرات برقراري تجارت ترجيحي با برخي کشور‌ها از جمله ترکيه گفت: تعرفه ترجيحي با ترکيه به ضرر ماست، چون با اين کار تعرفه گمرکي واردات مبلمان که حدود 70 درصد بود را به نصف کاهش مي‌دهد که اين کاملا به ضرر توليد‌کنندگان داخلي است.

وي با بيان اين‌که 10 درصد تقاضاها براي مبلمان اداري است، گفت: 90 درصد نياز جامعه در اين صنعت براي مبلمان‌هاي خانگي است که حدود 98 درصد از نياز کشور از طريق توليد داخلي تامين مي‌شود.

رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني همچنين با بيان اين‌که در صنعت مبلمان به ويژه اداري پيشرفت زيادي حاصل شده است، افزود: با وارداتي که در زمينه‌ ماشين‌آلات داشتيم در حوزه توليد مبلمان اداري توانستيم به دستاوردهاي خوبي برسيم.

مهم‌ترين کشورهاي هدف صادراتي مبلمان
احمديان درباره‌ مهم‌ترين کشور هاي هدف صادراتي اظهار کرد: عراق، آذربايجان، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، تاجيکستان، ارمنستان، دوبي، عمان و قطر از جمله کشور‌هاي هدف صادرات بودند که به لحاظ سليقه، قيمت و ديگر فاکتورها به اين برآيند رسيديم که به اين کشور‌ها صادرات داشته باشيم.

رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني با بيان اين‌که چهارمين نمايشگاه بين‌المللي مبلمان اداري ايران با حضور 110 شرکت از امروز – 24 دي – به مدت چهار روز در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود، افزود: آوردن و ترغيب تجار خارجي و توسعه اين روابط از جمله اهدافي است که در اين نمايشگاه‌ آن را دنبال مي‌کنيم ولي از سويي رقابت‌پذيري در مبلمان اداري براي شرکت‌هاي خارجي وجود ندارد، بنابراين از استقبال کمتري برخوردار است.

وي گفت: اين نمايشگاه ميزبان کشورهاي آذربايجان، قزاقستان و عمان است.

نصف شدن صادرات مبلمان
احمديان اظهار کرد: صنعت مبلمان اداري نسبت به سال گذشته 20 درصد رشد داشته و عمليات اجرايي اين نمايشگاه توسط شرکت وابسته به اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني انجام مي‌شود.

وي با بيان اين‌که در رابطه با بحث مبلمان اداري و خانگي تفکيک دقيقي به لحاظ آماري وجود ندارد، گفت: امسال صادرات مبلمان حدود 11 ميليون دلار بود که نسبت به سال گذشته به نصف کاهش يافته است.

توليد داخل از ارزبري جلوگيري مي‌کند
رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني با بيان اين‌که يکي از وظايف مهم اين اتحاديه در واقع توليد و صادرات مبلمان اداري و منزل ايران است، تاکيد کرد: علاوه بر تامين نياز داخلي که جلوي ارزبري را مي‌گيرد بحث صادرات را نيز داريم و اتحاديه‌ها در اين قالب گام بر مي‌دارند.

وي در بخشي از سخنان خود گفت: در سال‌هاي گذشته نمايشگاه دراين بخش فقط توسط اتحاديه ما انجام مي‌شد ولي در چند سال اخير اين مجوز را به مجريان ديگر نيز مي‌دهند که اتحاديه تلاش دارد اين مجوز را برگرداند؛ از دولت خواستاريم مجوزهاي مربوط به برگزاري نمايشگاه‌ها را به تشکل‌هايي که صلاحيت کافي را دارند بدهند و بر اين امر نظارت و کنترل صورت بگيرد.

به گفته احمديان در صنعت مبلمان قدمتي نداريم و حتي تا چند وقت پيش، رشته تحصيلي به نام مبلمان نداشتيم ولي در حال حاضر در رشته‌هاي طراحي مبلمان، ساخت، توليد و ديگر بخش‌هاي مرتبط با آن در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود و شعار امسال ما در برگزاري نمايشگاه بحث در صنعت، دانشگاه و صادرات مبلمان است که با اين هدف امسال در تلاشيم تا به اهداف مهم صادراتي خود دست يافته و در زمينه‌ي تعامل و همکاري بيشتر با دانشگاه‌ها گام برداريم.

عمده طراحي‌هاي ايراني کپي‌برداري است
رييس اتحاديه توليدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ايراني در بخشي از سخنان خود با بيان اين‌که طراحي بيشتر مبلمان‌هاي توليدي در ايران کپي‌برداري هستند، افزود: برنامه ريزي و فرهنگ‌سازي مناسب در اين زمينه نشده است و در اين زمينه از مراکز دانشگاهي و پژوهشي نيز دعوت کرديم تا در اين نمايشگاه حضور داشته باشند.

وي تاکيد کرد: کشور‌هاي در حال توسعه مثل ترکيه، مالزي و يا چين از منابع کوچک و متوسط خود حمايت هدفمند و مستقيم و با سوبسيد مي‌کنند که در نمايشگاه‌هاي خارجي حضور يابند که با اين کار توليد‌کننده براي حضور در نمايشگاه‌هاي خارجي ترغيب مي‌شود و اين در حالي است که ما نمي‌توانيم توقع هيچ حمايتي از دولت داشته باشيم؛ بنابراين بايد سياست‌گذاري‌ها دراين زمينه اصلاح شود.

احمديان همچنين در رابطه با مشوق‌هاي صادراتي توضيح داد: در چند سال گذشته اتحاديه ما به عنوان اتحاديه صادرات برتر شناخته شد و به عنوان تشکل نمونه صادراتي انتخاب شديم، ولي هيچ حمايتي نشد و جوايز صادراتي به ما تعلق نگرفت.

وي گفت: حداقل صادرات مبلمان بايد دو ميليارد دلار در سال باشد که خيلي با اين ميزان فاصله داريم و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز هم چنان صنايعي مثل خودرو و يا مخابرات را به عنوان صنايع بزرگ و برتر مي‌بينند و مبلمان را به عنوان صنعت نمي‌دانند.

Leave A Reply