بررسی فرصت‌ها و موانع تجارت ایران و روسیه با حضور مسئولان دو کشور در اتاق بازرگانی ‏استان قم

0

همایش توسعه صادرات به کشور روسیه روز پنجشنبه با حضور روسای اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و اتاق بازرگانی استان قم و دبیر دوم سفارت کشور قزاقستان در ایران و تجار و صادرکنندگان در قم برگزار شد.

بررسی توانمندی های تولید صادرات محور به کشور روسیه، اعزام و پایش هیئت های تجاری، ایجاد شبکه توزیع صادراتی و مشتری مداری و راه اندازی دفتر نمایندگی مستمر در بازار هدف، محور های همایش را تشکیل می دادند.

در این همایش رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم، از برنامه ریزی جهت توسعه اقتصاد استان قم و توسعه صادرات به کشورهای آسیای میانه به ویژه روسیه، قزاقستان و قفقاز خبر داد. ابوالفضل خاکی مشکلی که امکان رقابت ما را نسبت به سایر کشورها در صادرات به روسیه کاهش می دهد را بحث تعرفه ها دانست.

وی اضافه کرد: استان قم با بیش از 2000 واحد تولیدی آماده همکاری برای صادرات به روسیه و قزاقستان می باشد.

در ادامه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم کاهش قیمت نفت و ارتباط مستقیم صادرات با توسعه کشور را از دلایل نیاز به افزایش صادرات غیر نفتی عنوان کرد که می تواند باعث جذب سرمایه داخلی و خارجی و نیز اشتغال پایدار گردد. احمد ذاکری با اشاره به اینکه پتانسیل بخشی از صادرات کشور که به روسیه صورت می گیرد در قم موجود است، از فرش ابریشم قم که در ایران و حتی جهان جایگاه اول را داراست و توجه و تأمل جدی می طلبد، یاد کرد. وی آشنا نبودن تجار قم با بازار روسیه را به عنوان یکی از مشکلات صادرات به روسیه بیان کرد.

در ادامه معاون برنامه ريزي و اشتغال استاندار قم با اشاره به اینکه در برخی تولیدات در استان مازاد داریم، گفت: بازارهای جدید می تواند ما را در زودتر رسیدن به اهداف اقتصادی کمک کند.

سید حسن رضوی افزود: در این راستا نگاه ما به کشورهای همسایه پررنگ تر است. وی از روسیه و قزاقستان به عنوان هدف های اصلی نام برد و اضافه کرد که ظرفیت های مبادلات ایران و به خصوص روسیه بسیار بیشتر از آمارهای موجود است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه نیز مشکلات بانکی و مراودات پولی، مسئله حمل و نقل و روادید را از بزرگترین مشکلات تاجران ایرانی در صدور کالا به روسیه دانست و خواستار رفع تبعیض و دوگانگی تعرفه ما نسبت به کشورهای دیگر همسایه با روسیه شد.

اسدالله عسگراولادی به مشکلاتی که برای صادرات به قزاقستان وجود دارد نیز اشاره کرد و تقویت حمل و نقل به خصوص خطوط ریلی را بین دو کشور خواستار شد.

در ادامه سخنرانی ها، رئیس نمایندگی بازرگانی روسیه در تهران از علاقه روسیه به افزایش همکاری با ایران خبر داد و اظهار کرد که با توجه به وجود حدود 80 استان در روسیه و  استان های زیادی مانند قم در ایران، می توان همکاری های دوجانبه استانی زیادی داشت.

سرگی مرکولوف از آمادگی روسیه برای برگزاری نشست و جلساتی بین هیئت های تجاری روسیه که به ایران سفر می کنند با تاجران استان قم، برای رفع مشکل کمبود اطلاعات از وضع بازار روسیه خبر داد.

در ادامه صحبت ها، سیده فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، خواستار لزوم تغییر روند صدور روادید، اعتمادسازی و بهبود سفرهای هوایی بین دو کشور شد.

در پایان همایش نیز آقای مرکولوف پاسخگوی سؤالات تعدادی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بود.

Leave A Reply