ورود مجلس به ماجرای موافقتنامه تجاری با ترکیه

0

به گزارش خوشه های کسب و کار به نقل از همشهری با سيدناصر موسوي لارگاني، عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت:

  • توافقنامه تجاري ايران و ترکيه تا چه حد منافع توليد‌کنندگان داخلي را تأمين مي‌کند؟

توافقنامه‌ تجاري که اخيرا بين ايران و ترکيه اجرايي‌شده، يکطرفه و به نفع کشور ترکيه است و در دولت قبلي نيز پيگير اجراي چنين توافقنامه‌اي بوده‌اند، چرا که درنظر گرفتن تعرفه ترجيحي براي صادرات اقلامي مانند بذر شبدر يا يونجه که صادرات آن ارزش افزوده‌اي براي کشور ندارد، در مقابل تعرفه ترجيحي براي صادرات اقلامي از ترکيه مانند پوشاک، ظروف آشپزخانه، لوازم خانگي و… که توليد‌کنندگان ايراني در اين بخش‌ها با مشکلات بسيار سعي در رقابت دارند، ظلمي آشکار به توليد و اشتغال کشور است.

  • نظرشما در مورد کاهش تعرفه واردات و برپايي نمايشگاه توليد‌کنندگان پوشاک ترکيه‌اي در تهران چيست؟

کاهش تعرفه واردات يا ارائه مجوز برپايي نمايشگاه براي هر کالايي که در ايران توليد مي‌شود، باعث نابودي اشتغال و توليد و افزايش وابستگي به کشورهاي ديگر مي‌شود؛ موضوعي که متأسفانه در اعمال تحريم‌هاي اقتصادي از آن به‌عنوان حربه‌اي براي فشار به کشورمان استفاده مي‌شود. هر اقدامي که موجب نابودي توليد داخل و افزايش وابستگي کشورمان شود، مغاير با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي است و بايد تجديد نظري اساسي در اين توافقنامه صورت گيرد.

  • وزارت صنعت روند تصويب اين توافقنامه را مربوط به دولت گذشته مي‌داند، مسئوليت اين قرارداد با کيست؟

حتي درصورتي که مقدمات کار در دولت قبل فراهم شده باشد، مسئوليت امضا و اجراي اين توافقنامه با دولت و وزارت صنعت فعلي است. اگر دولت قبلي قرارداد مذکور را امضا و اجرايي کرده بود اين ادعا قابل طرح بود که دولت فعلي ملزم به اجراي توافقنامه دولت گذشته شده است. مسئولان دولت بايد پاسخگوي اين موافقتنامه‌ باشند.

  • رويکرد مجلس به اين موافقتنامه چه خواهد بود؟

نمايندگان مجلس به‌ويژه کميسيون صنايع و معادن پيگير کم و کيف اجراي اين توافقنامه خواهند بود. براساس وظيفه‌اي که قانون براي نظارت بر امور بر عهده مجلس گذاشته است، بايد نمايندگان به اين موضوع ورود پيدا کرده و از دولت خواستار بي‌اثر شدن و ابطال توافقنامه مذکور شوند؛ چرا که با مشکلات کنوني اشتغال و فعاليت بنگاه‌هاي توليدي با 20تا 30درصد ظرفيت توليد، اجراي چنين موافقتنامه‌اي منجر به تعطيلي و زوال توليد داخل مي‌شود.

Leave A Reply