تلاش برای ثبت ملی و جهانی زعفران ایران

0

فرآیند ثبت ملی و جهانی زعفران ایران با برگزاری نشستی با نمایندگان بخش های دولتی و خصوصی خراسان رضوی در مشهد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، سرپرست اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه در حاشیه این نشست به خبرنگار ایرنا گفت: زعفران از جمله محصولات مهم و راهبردی است که 95 درصد تولید جهانی آن در اختیار ایران می باشد.

سید مهدی میرصالحی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور حمایت از کالاهای صنعتی و محصولات راهبردی ایران بویژه زعفران، اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی را در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه راه اندازی کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون فرش ایران به ثبت جهانی رسیده و ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمرهم در دست بررسی است، ادامه داد: هم اکنون اولویت ما ثبت جهانی زعفران است لذا بر اساس معاهده لیسبون که جمهوری اسلامی ایران در سال 1383 به آن ملحق شد، فرآیند ثبت جهانی زعفران را آغاز کرده ایم.

وی گفت: این کار از امروز /چهاردهم بهمن/ آغاز شده و در مرحله نخست ثبت ملی زعفران خراسان رضوی و خراسان جنوبی انجام می شود و سپس با یک عنوان و برند جهانی به نام زعفران ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری که از سازمان های وابسته به سازمان ملل در ژنو است به ثبت جهانی می رسد.

میرصالحی با بیان اینکه فرآیند ثبت جهانی زعفران بیش از یک سال به طول می انجامد، افزود: برای ثبت ملی آن نیز اظهارنامه تنظیم شده و باید دو بار در روزنامه رسمی چاپ شود که حدود سه تا چهار ماه به طول می انجامد.

وی اظهار کرد: برای ثبت جهانی زعفران باید تمام مدارک و گزارش های کارشناسی تهیه و ترجمه و اظهارنامه لیسبون تکمیل شود و پس از پرداخت حق ثبت به سازمان جهانی مالکیت فکری، این پرونده برای بررسی کارشناسی اولیه به سازمان وایپو و سپس به کشورهای عضو معاهده لیسبون شامل 28 کشور ارسال شود.

سرپرست اداره کل حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این فرآیند در سازمان وایپو یک سال به طول می انجامد، ادامه داد: اگر کشوری در این زمینه ادعا داشت باید این ادعاها را به طور کاملا مستند در سازمان وایپو ارائه و جمهوری اسلامی نیز از حق خود دفاع کند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران 95 درصد زعفران دنیا را تولید می کند و در عمل انحصار تولید این محصول را در اختیار دارد.

سالانه بیش از 300 تن زعفران در ایران تولید می شود که 220 تن آن متعلق به استان های خراسان رضوی و جنوبی است.

Leave A Reply