برگزاری رویداد کارافرینی(استارتاپ ویکند) خوشه فرش دستباف گلستان با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی

0

به گزارش خوشه های کسب و کار، خوشه فرش دستباف استان گلستان در برگزاری بزرگترین رویداد کارآفرینی (STARTUP WEEKEND) با دانشگاه جامع علمی کاربردی همکاری نمود. این رویداد کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات در روزهای ششم، هفتم و هشتم اسفندماه با حمایت ویژه از ایده­هایی در حوزه های صنایع دستی، زیورآلات و قالیبافی برگزار گردید.

خوشه فرش دستباف با معرفی این رویداد کارافرینی به ذینفعان خود اقدام به ثبت نام 30 نفر از آنان نمود. این ذینفعان که در حوزه های مختلف تولید فرش دستباف، مربیان آموزشگاهها و اساتید دانشگاهها، دانشجویان رشته فرش و طراحان بودند با هدف آموزش روشهای کارآفرینی در این رویداد شرکت یافتند تا در زمینه توسعه فرش دستباف استان گلستان گام بردارند.

از آنجاییکه در استان پتانسیل بالقوه در حوزه های صنایع دستی و فرشبافی وجود دارد هدف اصلی از برگزاری این رویداد کارآفرینی و اشتغالزایی در این زمینه ها اعلام شده است. شرکت کنندگان در استارتاپ گردهم آمدند تا طی 54 ساعت ایده­هایشان را مطرح نموده و گروه تشکیل داده و پیاده سازی نمایند و به داوران برتر حوزه کارآفرینی و کسب و کار ارائه دهند. موضوعات کاری تیم ها مباحثی پیرامون توسعه مشتریان، بررسی ایده و ساخت کالای اولیه با استفاده از تجربه مربیان حرفه ای بود که شرکت کنندگان در پایان دوره کالای اولیه قابل عرضه به بازار (mvp) را ارائه نمودند.

افتتاحیه این رویداد در ساعت 17 مورخه 6/12/13963 با حضور ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان و نمایندگان دستگاههای اجرایی استان اعم از استانداری، سازمان فنی و حرفه ای، اداره کل تعاون و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار گردید.

جناب آقای دکتر برزعلی ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی استان گلستان هدف از برگزاری این رویداد را ایجاد اشتیاق در جوانان جهت کارآفرینی خواند و از شرکت کنندگان خواستار شد تا با استفاده بهینه از این دوره و ارایه نتایج این رویداد دستاوردهای چنین گامی را روشن سازند. ایشان برگزاری استارتاپ ویکند در گرگان را با هدف ایجاد اشتغال امری مهم دانست و افزود این رویداد زمینه ای خواهد بود تا جوانان و کارآفرینان ایده های خود را مطرح نموده و چگونگی تبدیل ایده به کسب و کاری موفق را بیاموزند.

در میان 45 ایده مطرح شده در این دوره استارتاپ ویکند 10 ایده با رای حاضرین جهت پیاده سازی منتخب گردید که از میان آنها 4 ایده در حوزه صنایع دستی و قالیبافی بود. گروه اجرایی خوشه فرش دستباف نیز با توجه به مطالعات پیشین صورت گرفته در این حوزه دو مشکل اساسی فرش دستباف را شناسایی نمودند.

عدم امکان دسترسی به اطلاعات کافی در هنگام خرید فرش دستباف از نظر انواع ابعاد، طرح، جنس و قیمت تمام شده هر یک از آن ها از یکسو و خواسته مشتریان جهت تولیدات با سلایق شخصی خود و تولیدات سفارشی ما را بر آن داشت تا راهکاری جهت حل این دو مشکل مشتریان خرد و کلان فرش دستباف ارائه دهیم. ایده گروه راه اندازی سایت TECH CARPET با هدف ایجاد پایگاه اطلاعات داده فرش دستباف و فروشگاه مجازی تولیدکنندگان فرش دستباف استان گلستان بود که با سایر رقبا به رقابت پرداخت.

این سایت ارزش هایی از قبیل قابلیت سفارش­پذیری در طرح دلخواه، ظرفیت نامحدود در تولید، قابلیت قیاس از جنبه های مختلف تولید فرش دستباف و ارائه قیمت و امکان رصد در حین تولید را به مشتریان خود عرضه می­نماید. جهت بررسی شناسایی درست نیازهای مشتریان و مناسب بودن راهکار پیشنهادی ابتدا با تجار و تولیدکنندگان اصلی استان و کشور مصاحبات حضوری و تلفنی صورت گرفت و جهت بررسی بیشتر نیز راهکار ارائه شده در شبکه های رسانه ای مورد سوال از مخاطبان خاص قرار گرفت و پس از آنکه با واکنش مثبت صاحب نظران مواجه گردید طرح اولیه جهت ارائه اماده گردید.

پس از اتمام رویداد و ارائه تمامی ایده ها بر مبنای آموزش های صورت گرفته توسط شرکت کنندگان ایده گروه گنجینه با هدف بسته بندی فرش دستباف با نظر داوران بعنوان ایده برتر معرفی گردید. راه اندازی سایت TECH CARPET نیز با نظر داوران بعنوان ایده سوم رویداد منتخب گردید.

هم چنین ایده هایی با نام های ساری گل و کرفت یاب نیز که با هدف ایجاد ایجاد فروشگاه صنایع دستی و بسته بندی در این رویداد مشارکت داشتند عضو ایده های برتر قرار گرفتند.

در پایان این دوره گواهینامه 54 ساعته بین المللی کارآفرینی به حاضرین اعطا گردید.

جهت مشاهده تصاویر این استارت آپ کلیک کنید

Leave A Reply