معاون صنايع كوچك سازمان خبرداد: شناسايي ظرفيت خوشه فرش دستباف در21 استان كشور

0

   

گروه خبر: معاون صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به ضرورت توسعه صنایع کوچک براساس مدلهای کسب و کار و خوشه ایی تاکید کرد

معاون صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران به ضرورت توسعه صنایع کوچک براساس مدلهای کسب و کار و خوشه ایی تاکید کرد.

به گزارش سایت خوشه های کسب و کار و به نقل از روابط عمومی شهرکهای صنعتی استان قم: غلامرضا سلیمانی معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در اولین گردهمایی خوشه فرش دستباف کشور با اشاره به ظرفیت های بالای صنایع کوچک در شکل گیری خوشه های کسب و کار در کشور اظهار داشت: تنوع و ظرفیت مدل خوشه در کشور به گونه ای است که در برنامه پنجم در چندمین ماه قانونی مورد توجه قرار گرفته است و بر توسعه خوشه ها و شبکه های کسب و کار تاکید شده است.

وی افزود: واقعیت این است که اگر ما بخواهیم شبکه ها و مدل های کسب و کار را در مقیاس محلی و کوچک ایجاد کنیم دیگر امکان رقابت در بازارهای بزرگ رقبای مهم را نخواهیم داشت. لذا کسانیکه در جهان موفق عمل کرده اند بر این مهم توجه کرده اند که بایستی کار انفرادی را کنار گذاشته و به صورت گروهی و منطقه ای در قالب مدلهای شبکه ایی عمل کنند.

معاون صنایع کوچک گفت: بر همین تجربه موفق بود که مدل توسعه خوشه در ایران شکل گرفت و خوشبختانه پس از گذشت چندین سال این دانش بومی شده است و حتی مدلهای خوشه ایی ما تکمیل تر از مدل بومی 2 در حال اجراست.

وی با بیان اینکه دستاوردهای چند سال گذشته در قالب کتاب مجموعه آئین نامه ها ویژه نامه ها تدوین شده است اضافه کرد: این مجموعه در اختیار فعالان خوشه قرار خواهد گرفت و می تواند راهنمای خوبی در این زمینه باشد.

دکتر سلیمانی یادآور شدند: در بخش ظرفیتهای صنایع کوچک در ایجاد تجمعات کسب و کار تاکنون بالغ بر 400 ظرفیت شناسایی شده است و برای تعداد 75 تجمع کار مطالعاتی مطرح شده و تعداد 38 خوشه نیز با اتمام برنامه پایش و مطالعه قرارداد ما با عامل توسعه ایی کار خود را به پایان رسانده اند ولی روند ما در بخش حمایتی از برنامه های توسعه ایی در قالب تشکلهای جنبی که با حضور خود فعالان و ذینفعان خوشه شکل گرفته ادامه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت های خوشه های کسب و کار فرش دستباف در استانهای مختلف بیان داشت: یکی از اقدامات مناسبی که شکل گرفت تفاهم نامه با مرکز ملی فرش ایران است که نتایج حمایتی خوبی در بخش خوشه های کسب و کار در پی داشت.

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک در ادامه افزود: ما با برگزاری این گونه گردهمایی ها در تلاش هستیم تا در پایان کار یک سند ملی را تدوین کنیم تا بتوانیم حرکت خوشه های کسب و کار در فرش را در این مسیر قرار دهیم تا ضمن حرکت رو به جلو حمایتها و پشتیبانی های سایر نهادهای دخیل در صنعت فرش کشور را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون 21 استان کشور مرحله شناسایی تجمع کسب و کار فرش دستباف را انجام داده اند گفت: از این تعداد 7 استان مرحله پیاده سازی مدل خوشه کسب و کار را آغاز کرده اند، که این نشان از ظرفیت بالای کشور در هنر صنعت فرش دستباف است.

دکتر سلیمانی در ادامه عدم وجود برند مشترک، مطالعه و شناخت بازارهای بین المللی، توجه به نیازهای بازار براساس تنوع در طرح ها و مدل ها، عارضه یابی و بازاریابی مشترک را از مهمترین برنامه های آتی خوشه های کسب و کار عنوان کرد.

 

Leave A Reply