مشاور وزير تعاون: درصد زنان کار آفرين در ايران اندک است

0

وحيده نگين روز يکشنبه در همايش توسعه نقش آفريني زنان تعاونگر در کارآفريني و اشتغال افزود: در حوزه اشتغال زنان در جامعه، کاستي ها و موانعي وجود دارد اما تجربه نشان داده، هر جا که زنان به توانمندي هاي خود باور داشته اند، توانسته اند از اين موانع عبور کنند.

وي ادامه داد: دستيابي به توسعه همه جانبه و پايدار در سراسر دنيا بطور قطع بدون مشارکت همه اقشار جامعه بخصوص زنان امکانپذير نيست و مطالعات نشان داده که اشتغال زنان مي تواند تاثير مثبتي بر زندگي خانوادگي آنها داشته باشد، بدان معنا که منافاتي ميان کار و خانواده يک زن وجود ندارد.

نگين با بيان اينکه فعاليت و شغل زنان و دستاوردهاي ناشي از آن تاثير بسزايي در حوزه آموزش، بهداشت و سلامت فرزندان و خانواده دارد، گفت: مشارکت زنان صرفا به معناي داشتن حق راي نيست، بلکه شامل مشارکت هاي سياسي و اقتصادي آنها مي شود که متاسفانه در ايران وجود ندارد.

** 87 درصد زنان در حوزه اقتصادي غيرفعال هستند
مشاور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي خاطرنشان کرد: 87 درصد زنان در حوزه اقتصادي غيرفعال هستند و بيش از نيمي از فعالان نيز در بخش هاي خدماتي اشتغال دارند.
وي با تاکيد بر حضور زنان در صحنه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي افزود: موانعي نظير فرهنگ مردسالارانه و محدوديت هاي خانوادگي باعث شده، زنان بطور شايسته و بايسته در اين حوزه فعاليت نکنند.
نگين با بيان اينکه تعاوني هاي زنان مي توانند در ايجاد انگيزه به آنها براي ورود به بازار کار تاثيرگذار باشد، گفت: نتيجه بررسي ها در تعاوني هاي زنان سرپرست خانوار بهزيستي نشان مي دهد برخي اعضاي اين تعاوني ها با حمايت هاي صورت گرفته، از افسردگي خارج و برخوردار از اعتماد به نفس شده اند.

وي با اشاره به ظرفيت زنان تعاونگر، بزرگترين ظرفيت اين زنان را قدرت تغيير نگاه جامعه به زنان و کار آنها دانست.
به گزارش خبرنگار اجتماعي ايرنا، در اين همايش که در مجموعه فرهنگي تلاش برگزار شد، شهيندخت مولاوردي معاون رييس جمهوري در امور زنان و خانواده، سيد ابوالحسن فيروزآبادي قائم مقام وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، محمد علي سهماني مديرعامل بانک توسعه تعاون سخنراني کردند.

Leave A Reply