معاون وزير صنعت: بانک توسعه معدني “اکو” تشکيل مي‌شود

0

مهدي کرباسيان در گردهمايي کارشناسان حوزه فرآوري سنگ‌آهن و فلزات پايه کشورهاي عضو اکو از پايان اکتشاف ۲۴۰ هزارکيلومتري در بخش معدن خبر داد و گفت: اين اکتشافات به پايان رسيده، اطلاعات آنها استخراج شده و برخي حفاري‌هاي آن نيز انجام شده است و بنا داريم به سمت شراکت پيش رويم.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: رابطه ايران با دنيا در تبادلات تجاري رو به افزايش است که در سايه آن تبادل اطلاعات نيز راحت‌تر صورت مي‌گيرد که اميدواريم پيشرفت‌هاي بسياري در اين عرصه حاصل شود.

وي تصريح کرد: مقام معظم رهبري تاکيد بسياري بر بالا بردن سطح علم و دانش و رنکينگ ايران در حوزه‌هاي علمي دارند که بر اين اساس در حوزه معدن و صنايع معدني نيز بنا داريم نسبت به اين مهم اقدام کنيم، به خصوص اينکه ارتباطات ايران چندين سال با دنيا قطع بود ولي هم‌اکنون با توجه به علاقه‌مندي که براي ارتباط با اقتصاد ايران از سوي دنيا ديده مي‌شود، مي‌توان اميدوار بود تا با قدرت بيشتري در اين حوزه حرکت کنيم.

رئيس هيات عامل ايميدرو تصريح کرد: در اين ميان، همکاري ايران با کشورهاي عضو اکو مي‌تواند بسيار مهم و موثر باشد، چرا که کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي اقتصادي اکو در يکي از حساس‌ترين مناطق جهان قرار داشته و مي‌توان آن را کريدور اتصال آسيا به اروپا دانست.

وي افزود: اکو مي‌تواند به يکي از قطب‌هاي مهم اقتصادي دنيا تبديل شود و در حوزه‌هايي همچون نفت، گاز، اورانيوم و توليد برق از نيروگاه‌هاي آبي حرکت‌هاي جدي داشته باشد.

کرباسيان خواستار فعال شدن هر چه بيشتر خطوط کشتيراني و حمل و نقل دريايي اکو شد و اظهار داشت: ايران در فضاي پس از تحريم‌هاي ظالمانه خارجي و برخورداري از رتبه دهم در توليد مواد معدني و در اختيار داشتن منابع انساني متخصص و انباشت تجارب فني و مهندسي در چرخه معدن‌کاري، آماده است به عنوان موتور تحرک و توسعه معدني منطقه اکو ايفاي نقش کند.

رئيس هيات عامل ايميدرو خاطرنشان کرد: توسعه تجارت درون‌منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي يکي از اهداف اصلي سازمان اکو است و موسسان اين سازمان همواره تلاش کرده‌اند با ايجاد بسترهاي حقوقي مناسب، زمينه همگرايي اقتصادي و همکاري‌هاي تجاري در منطقه را فراهم آورند.

وي با اشاره به تلاش براي ايجاد منطقه آزاد تجاري اکو تا سال ۲۰۱۵ به عملياتي کردن بانک توسعه و تجارت اکو، ايجاد شرکت بيمه اکو، امضاي موافقتنامه‌هاي ارتقاي سرمايه‌گذاري و تشويق بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري بيشتر به عنوان راهکارهاي افزايش مبادلات بين اعضا اشاره کرد.

کرباسيان ادامه داد: کشورهاي عضو اکو ۱۴ درصد اورانيوم، ۷.۴ درصد از نفت، ۹.۲ درصد از گاز و ۶ درصد از سهم توليد انرژي جهان را به خود اختصاص مي‌دهند و ۱۰ کشور عضو اکو در مجموع رتبه ۶ را در توليد مواد معدني شامل سنگ‌آهن، آلياژهاي آهني، فلزات گرانبها، کاني‌هاي صنعتي و سوخت‌هاي معدني به خود اختصاص مي‌دهند.

وي افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي معدني بالقوه شامل منابع بکر و غني معدني و ذخاير کشف‌شده، معدن و صنايع معدني را مي‌توان محور توسعه اقتصادي پايدار منطقه اکو به حساب آورد.

معاون وزير صنعت خواستار گسترش همکاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف بانکي و تاسيس بانک توسعه معدني اکو شد و گفت: گسترش همکاري ميان بخش خصوصي و فعالان اقتصادي در حوزه معدن، توسعه بازرگاني و سرمايه‌گذاري مشترک و انجام طرح‌هاي زيربنايي و نيز اجراي سريع پروژه‌هاي مهم منطقه در حوزه راه‌آهن از جمله زمينه‌هاي فعال‌سازي ظرفيت کشورهاي عضو اکو است.

Leave A Reply