رتبه 119 ايران در محيط کسب و کار بين 141 کشور جهان

0

به گزارش صداي اقتصاد،بر اساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد از رقابت‌پذيري سفر و گردشگري در ايران، محيط کسب و کار ايران براي انجام فعاليت‌هاي اقتصادي مناسب نيست. مجمع جهاني اقتصاد ۱۴۱ کشور جهان را در ۱۴ رکن مورد بررسي قرار داده، که اولين رکن آن مربوط به آمادگي محيط کسب و کار بوده است. اين رکن به بررسي اين موضوع که تا چه حد کشور با اخذ سياست‌هاي صحيح منجر به ايجاد فضاي مطلوب براي فعاليت شرکتها شده است، مي‌پردازد.
ايران از اين نظر در رتبه ۱۱۹ جهان قرار دارد. با گذشت دو ماه از توافق هسته‌اي، هنوز بحث‌ها از شرايط پساتحريم داغ است و روزي نيست که درباره حضور سرمايه‌گذارهاي خارجي در ايران خبري روي رسانه‌ها قرار نگيرد. اما گزارش‌ مجمع جهاني اقتصاد نشان مي‌دهد ايران کشور مناسبي براي سرمايه‌گذاري نيست. قوانين ايران، براي سرمايه‌گذاران خارجي دافعه ايجاد مي‌کنند. چرا که رتبه ايران از نظر تاثير قوانين بر سرمايه‌گذاري خارجي، ۱۳۲ است. يعني تنها ۹ کشور در جهان وجود دارند که قوانين‌شان براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي بدتر از ايران است. نمره ايران در اين زمينه ۳ است که ضعيف‌تر از حد معمول به حساب مي‌آيد.

با توجه به بحران بي‌کاري در کشور و شرايط نابسامان اقتصادي، مدتي است بحث کارآفريني و خوداشتغالي بيش از پيش در کشور مطرح شده است. برنامه‌هاي مختلف صدا و سيما نيز مکررا به اين موضوع مي‌پردازند. آمارهاي جهاني نشان مي‌دهد بعضي زيرساخت‌هاي قانوني و دولتي براي راه‌اندازي کسب‌وکار در ايران نامساعد و بعضي نسبتا مساعد است. ايران از نظر زمان لازم براي راه‌اندازي کسب و کار در رتبه ۶۸ ام جهان قرار دارد، در حالي که دو سال پيش، در رتبه ۶۱ام قرار داشت. نمره ايران در اين شاخص ۱۲ است، يعني براي راه‌اندازي کسب و کار ۱۲ روز زمان نياز است. بدترين شرايط مربوط به زمان لازم براي صدور مجوز ساخت است که ۳۱۹ روز، نزديک به يک سال، طول مي‌کشد و باعث شده ايران از اين نظر در رتبه ۱۱۹ام جهان قرار گيرد.

اما تضعيف ارزش ريال، ايران را از نظر موقعيت‌ سنجي‌هاي جهاني در جايگاه‌هاي نسبتا مناسبي قرار داده است. ايران با رتبه يک، ارزان‌ترين مقصد دنيا براي سفر است. از نظر هزينه لازم براي راه‌اندازي کسب و کار نيز، در رتبه ۴۴ام قرار دارد.

جدول زير وضعيت ايران را در شاخص‌هاي مختلف رکن آمادگي محيطي نشان مي‌دهد. نمره‌هاي ماليات به درصد، و زمان لازم براي راه‌اندازي کسب و کار و صدور مجوز ساخت به روز است. بقيه نمره‌ها در طيفي از ۱ (سخت‌ترين و ضعيف‌ترين) تا ۷ (آسان‌ترين و قوي‌ترين) قرار دارد.

Leave A Reply