هشت دانشگاه ايراني در جمع 800 دانشگاه برتر جهان

0

براساس رتبه بندي سال 16-2015 ميلادي، دانشگاه­‌هاي برتر در پايگاه رتبه ­بندي تايمز، دانشگاه‌هاي علم و صنعت ايران، صنعتي شريف، صنعتي اميرکبير، صنعتي اصفهان، علوم پزشکي تهران، صنعتي خواجه نصير، شهيد بهشتي و تهران در بين 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند.
رتبه دانشگاه‌هاي علم و صنعت ايران و صنعتي شريف در بازه 500-401، صنعتي اميرکبير، صنعتي اصفهان و علوم پزشکي تهران در بازه 600-501 و صنعتي خواجه نصير، شهيد بهشتي و تهران در بازه 800-601 قرار گرفتند.
دانشگاه علم و صنعت ايران با اولين حضور خود در رتبه­‌بندي جهاني تايمز توانست بالاتر از همه دانشگاه­‌هاي کشور قرار گيرد. اين دانشگاه پيش از اين در رتبه بندي آسيايي تايمز توانست رتبه 69 آسيا را کسب کند. حضور مستمر دانشگاه صنعتي شريف و صنعتي اصفهان در جمع دانشگاه­‌هاي برتر جهان نشان دهنده رشد کمي و کيفي اين دانشگاه­‌ها در امر پژوهش، آموزش، جايگاه بين المللي و صنعتي است.
بر اين اساس، دانشگاه صنعتي اميرکبير نيز در اولين تجربه حضور در جمع برترين هاي جهان توانست در جمع 600 دانشگاه برتر جهان قرار گيرد.
در فهرست 800 دانشگاه برتر جهان، موسسه فناوري کاليفرنيا همچون ساليان گذشته رتبه نخست را در اين رتبه بندي کسب کرده است. دانشگاه آکسفورد رتبه دو و دانشگاه استنفورد رتبه سه جدول را به خود اختصاص داده است. دانشگاه ­هاي کمبريج، ماساچوست، هاروارد، پرينستون، امپريال کالج لندن، انستيتو فناوري زوريخ و شيکاگو به ترتيب رتبه­‌هاي 4 تا 10 جدول را از آن خود کردند. کشور آمريکا که بيشترين دانشگاه­‌هاي اين فهرست را به خود اختصاص داده است در سال 16-2015، داراي 147 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر جهان است. اين کشور در سال 16-2015 داراي ريزش دانشگاه بخصوص در جمع برترين­ ها بوده است به نحوي که تعداد 74 دانشگاه برتر اين کشور در جمع 200 دانشگاه برتر جهان در سال گذشته، به تعداد 63 دانشگاه در سال جاري کاهش داشته است.
همچنين آمريکا سال گذشته 7 دانشگاه برتر در جمع 10 دانشگاه برتر جهان داشته که در فهرست 16-2015 به 6 دانشگاه کاهش يافته است.
رتبه بندي تايمز براي ارزيابي دانشگاه­‌ها قسمتي از اطلاعات مورد نياز خود را از خود دانشگاه­‌ها، قسمتي ديگر را از نظرسنجي‌ها و اطلاعات پژوهشي واستنادات را از پايگاه اطلاعاتي اسکوپوس تهيه مي­‌کند.
گروه رتبه بندي دانشگاه‌هاي کشور گزارش داد که پايگاه رتبه­ بندي تايمز يکي از نظام­‌هاي معتبر در سطح جهان مي­باشد که مورد توجه بسياري از دانشگاه­‌ها و موسسات آموزش عالي در جهان است.
اين پايگاه در سال 16-2015 براي اولين بار 800 دانشگاه برتر در سطح جهان را شناسايي و توسط 13 شاخص در قالب پنج معيار کلي آموزش (با وزن 30 درصد)، پژوهش (با وزن 30 درصد)، استنادات (با وزن 30 درصد)، وجهه بين المللي (با وزن 7.5 درصد) و درآمد صنعتي (با وزن 2.5 درصد) مورد رتبه بندي قرار داده است.
باوجود سرمايه گذاري کلان کشورهاي عربي حوزه خليج فارس در آموزش عالي براي ارتقاء جايگاه علمي خويش در جهان، کشور ايران با داشتن 8 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر توانست بر اين منطقه تسلط پيدا کند.
بر اساس گزارش isc، دانشگاه­‌هاي کشور عربستان سعودي که حرف اول را در حوزه آموزش عالي در بين ساير کشورهاي عربي مي­‌زنند تنها 3 جايگاه از 800 جايگاه موجود را در بين برترين­‌هاي جهان به خود اختصاص داده است.
دانشگاه­‌هاي اين کشور در سال گذشته نتوانستند در جمع 400 دانشگاه برتر جهان قرار گيرند. دانشگاه برتر اين کشور در سال 16-2015 دانشگاه ملک عبدالعزيز است که رتبه­‌اي در بازه 300-251 کسب کرده است.
کشورهاي اردن و امارات متحده عربي هر کدام داراي 2 دانشگاه در اين فهرست هستند. از اردن دانشگاه اردن و از امارات متحده عربي دانشگاه امارات متحده عربي برترين دانشگاه اين دو کشور شناخته شدند که به ترتيب رتبه‌هايي در بازه 800-601 و 600-501 را کسب کردند. از کشور قطر، لبنان، مغرب و عمان هرکدام تنها يک دانشگاه در اين فهرست حاضر شدند.
از ترکيه نيز 11 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر جهان قرار گرفتند. دانشگاه کوچ با رتبه اي در بازه 300-251 برترين دانشگاه اين کشور معرفي شد. بدين ترتيب ايران بعد از ترکيه مقام دوم منطقه خاورميانه را به لحاظ تعداد دانشگاه برتر به خود اختصاص داده است.
بر اساس اعلام گروه رتبه بندي دانشگاه‌‌ها و موسسات تحقيقاتي پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)، دانشگاه ملي سنگاپور در سال 16-2015 توانست با پيشي گرفتن از دانشگاه توکيو ژاپن رتبه 26 جهان و مقام اول آسيا را به خود اختصاص دهد.
دانشگاه پکينگ چين نيز با 6 رتبه صعود و کسب مقام 42 جهان رتبه دوم آسيا و دانشگاه توکيو با 18 رتبه نزول نسبت به سال گذشته و کسب جايگاه 43 در جهان رتبه سوم آسيا را کسب کرده­‌اند.
کشور چين با داشتن 37 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر جهان و دو دانشگاه در جمع 50 دانشگاه برتر توانسته قدرت علمي خود را همچنان حفظ کند. ژاپن و کره جنوبي هر دو در سال 16-2015 افت رتبه شديدي را تجربه کردند. ژاپن تنها داراي دو دانشگاه در جمع 200 دانشگاه برتر جهان است که نسبت به سال گذشته سه دانشگاه نزول داشته است.
دانشگاه ملي سئول کره جنوبي با رتبه 85 جهان تنها دانشگاه اين کشور است که در جمع 100 دانشگاه برتر جهان قرار گرفته است و اين در حالي است که سال گذشته اين کشور داراي سه دانشگاه برتر در جمع 100 دانشگاه برتر جهان بوده است. با اين حال کشور ژاپن با داشتن 41 دانشگاه در جمع 800 دانشگاه برتر جهان حائز مقام سوم جهان به لحاظ تعداد موسسات حاضر در جمع برترين هاي جهان در بين کشورهاي حاضر در اين فهرست مي­باشد.
به گزارش گروه رتبه بندي دانشگاه‌هاي کشور، کشور انگليس همچنان داراي بهترين موقعيت در بين ساير کشورهاي اروپايي است و 78 جايگاه از 800 جايگاه موجود در فهرست را به خود اختصاص داده است. دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کمبريج و امپريال کالج لندن به عنوان 3 دانشگاه برتر اين کشور، به ترتيب رتبه­‌هاي 2، 4 و 8 جهان را به دست آوردند.
انستيتو فناوري زوريخ با رشد 4 رتبه نسبت به رتبه بندي سال گذشته و کسب جايگاه 9 جهان توانست رتبه 4 اروپا را به خود اختصاص دهد. اين دانشگاه سال گذشته رتبه 13 را کسب کرده است. از آلمان 20 دانشگاه در جمع 200 دانشگاه برتر جهان حاضر شدند که دانشگاه لودويگ ماکسيميليان مونيخ، برترين دانشگاه اين کشور، رتبه 29 جهان را کسب کرد.

Leave A Reply