تحولات جدید در انتظار اقتصاد ایران

0

پاسخ این است كه گمرک خودش را برای این اتفاق خوبی که در حال وقوع است آماده كرده و امیدواریم پس از رفع تحریم‌ها تحولات جدی در اقتصاد ایران رخ دهد.

از اتاق من عملیات گمركی در بیش از ۱۰۰ گمرک قابل ردیابی لحظه به لحظه است و به جرأت می‌توانم بگویم كه بیش از ۹۵ درصد گمرک الكترونیک را در ایران اجرایی كرده‌ایم و برای همین تشریفات گمركی ما در بخش واردات ۳ روزه و در صادرات ۵ ساعته انجام می‌شود.

همچنین ایران اولین كشوری بوده كه تیر الكترونیكی (E-TIR) را اجرایی كرده است و این موضوع با استقبال اتحادیه بین‌المللی حمل‌ و نقل جاده‌ای (ایرو) روبرو شده و تأثیر مثبتی بر تسهیل و تسریع حمل‌ و نقل داشته است.

ضمن این که پیاده‌سازی دروازه مشترک مرزی با ۴ كشور همسایه و بهره‌گیری از ابزارهای كنترلی پیشرفته همچون ایكس‌ری (X-Ray) كامیونی و آراف آی‌دی (RFID) و تمامی روش‌های مدرن در ترانزیت نیز دلایل دیگر آمادگی گمرک برای ورود به شرایط پساتحریم به‌ شمار می‌رود.

این در حالی است که ایران مزیت های اقتصادی فراوانی دارد از جمله این که با ۱۵ كشور همسایه است. همچنین ایران به غیر از نفت سالیانه ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی دارد و معادل همین میزان هم واردات انجام می‌شود.

Leave A Reply