همکاري بانک صنعت و معدن و بانک‌هاي آلمان براي سرمايه‌گذاري مشترک در ايران

0

امروز در بانک صنعت و معدن رئيس اتاق بازرگاني ايالت نيدرزاکسن آلمان و علي اشرف افخمي مدير عامل بانک صنعت و معدن ديدار کردند.

افخمي در حاشيه جلسه مذاکره با هيات اقتصادي آلمان در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: هيات آلماني يک گروه 100 نفره و با تجربه در حوزه اقتصادي هستند.

وي افزود: در زمينه‌ مختلفي از جمله خودروسازي، پتروشيمي و تکنولوژي‌هاي جديد انرژي‌هاي نو، توليد برق و نيروگاه‌ها، صنايع داروسازي قابليت سرمايه‌گذاري در ايران وجود دارد.

مديرعامل بانک صنعت ومعدن با بيان اينکه نوع همکاري سرمايه‌گذاري مشترک خواهد بود، گفت: سرمايه‌گذاران آلماني با شرکاي ايراني وارد مذاکره مي‌شوند و ما هم به عنوان بانک تخصصي در کنار بانک‌هاي آلماني براي تامين مالي اين پروژه‌ها همکاري خواهيم کرد.

وي همچنين در پاسخ به اين سوال که راهکار خروج از رکود چيست، گفت: راه خروج از رکود سرمايه‌گذاري و حمايت مالي از واحدهاي موجود است، زيرا بسياري از واحدهاي توليدي زير ظرفيت کار مي‌کنند.

افخمي افزود: معتقدم حمايت بانک‌ها و دولت از آنها بايد شتاب بيشتري بگيرد و بعد از اينکه توانستيم واحدهاي موجود را حفظ کنيم، بايد روي پروژه‌هاي جديد کار شود.

وي با بيان اينکه افزايش نقدينگي بايد به صورت مديرتي شده باشد، تصريح کرد: تزريق شديد نقدينگي موجب افزايش تورم و رشد فعاليت‌هاي سفته‌بازي و دلالي خواهد شد. اگر نقدينگي به صورت مديريت شده تزريق شود، به خروج از رکود کمک مي‌کند.

* نرخ سود در بانک‌هاي توسعه‌اي 20 تا 21 درصد است

مديرعامل بانک صنعت و معدن در مورد کاهش نرخ سود گفت: بانک‌هاي توسعه‌اي نقش حمايت از واحدهاي توليدي را دارند و اگر بتوانند نرخ سود را پايين‌ بياورند، به اين هدف کمک بيشتري مي کند. در زماني که بسياري از بانک‌ها تسهيلات با نرخ سود 27 و 28 درصد مي‌پرداختند، بانک‌هاي توسعه‌اي مانند بانک صنعت و معدن با 20 و 21 درصد تسهيلات پرداخت مي‌کردند.

*با دريافت يارانه نرخ سود را 5 درصد کاهش مي‌دهيم

وي افزود: دولت در برنامه خود پرداخت يارانه سود تسهيلات را در نظر گرفته و اگر اين امر محقق شود ما مي‌توانيم نرخ سود تسهيلات را 4 تا 5 درصد ديگر پايين بياوريم.

Leave A Reply