متوسط صادرات فرش دستباف ايران اعلام شد

0

حميد کارگر، ارائه يارانه حمل‌ونقل و پرداخت جوايز صادراتي را از جمله درخواست‌هاي فعالان فرش دستباف مطرح کرد که مورد دوم چند سالي است متوقف شده است.

وي بيان کرد: البته سياست کلي دولت به سمتي سوق يافته که مشوق‌هاي غيرمستقيم صادراتي ارائه دهد و انتظار صادر‌کنندگان فرش دستباف اين است که حداقل براي يارانه حمل‌ونقل، تخفيف‌هايي براي صادرات به بازارهاي هدف در نظر گرفته شود و اميدواريم در روز ملي صادرات شاهد اخبار خوشي براي صادرکنندگان باشيم.

وي با بيان اينکه در پنج ماه نخست امسال براساس آخرين آمار گمرک بيش از 1400 تن فرش دستباف به ارزش 80 ميليون دلار به حدود 80 کشور دنيا صادر شد گفت: 10 کشور برتر که به عنوان مهم‌ترين کشورهاي وارداتي فرش دستباف ايراني محسوب مي‌شوند نيز شامل کشورهاي اروپايي، آسياي شرقي و برخي کشورهاي عربي مثل لبنان و امارات هستند.

صادرات فرش‌ دستباف در انتظار رفع تحريم‌ است

کارگر، رونق صادرات فرش‌ دستباف را منتظر رفع تحريم‌ها، اجرايي شدن برجام و صادرات فرش ايراني به آمريکا دانست که در اين راستا به زودي هيات آمريکايي براي تقويت پيوند فعالان اين دو بازار‌ به ايران وارد مي‌شود.

مشکلات گمرکي در روند صادرات داريم

وي با تاکيد بر ضرورت تسهيل و کمک به فرآيند صادرات فرش دستباف گفت: متاسفانه در روند صادرات، مشکلات گمرکي داريم و هزينه‌هاي بالاي حمل‌ونقل و بيمه نيز از جمله موانع است.

او با بيان اينکه فرش ايراني در بسياري از بازارهاي خارجي شناخته شده ولي همچنان نياز به تبليغات دارد، تاکيد کرد: حتي بازار‌هاي سنتي که فرش ايراني را مي‌شناسند از تبليغات بي‌نياز نيستند، ولي تبليغات، ابزارهاي متعدد و متنوعي دارد و نمي‌توان به شبکه‌هاي اجتماعي و فناوري‌هاي جديد ارتباطي بي‌توجه بود. از سويي بنگاه‌هاي توليدي و صنعتي نيز به تنهايي نمي‌توانند در اين زمينه اقدام کنند بلکه اين کار عزم دولت را مي‌طلبد.

کارگر، شرکت در نمايشگاه‌هاي تخصصي برون‌مرزي را از جمله درخواست هاي صادرکنندگان در اين حوزه برشمرد که با شرکت در اين نمايشگاه‌ها و رصد بازارها تجارب زيادي حاصل شده و بسياري از اطلاعات و دانش کشوها به يکديگر منتقل مي‌شود.

Leave A Reply