تامین مالی بنگاه های خرد

0

شیوه‌های مدیریتی، قوانین سازمانی و نوع نیاز و خواسته‌های بنگاه‌های تولیدی بر رقابت‌پذیری آنها تاثیر بسزایی دارد البته شرایط کلی اقتصاد چون رکود، تورم یا همان رشد اقتصادی رقابت‌پذیری بنگاه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  ابوالحسن خلیلی؛ عضو هیات‌مدیره خانه صنعت و معدن:

تطبیق امکانات بنگاه‌ها با فناوری روز دنیا

از مهم‌ترین مولفه‌ها برای رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی می‌توان به سه مولفه اشاره کرد:

1. مدیریت این بنگاه‌ها در بحث‌هایی از قبیل انتخاب افراد شایسته و کاردان، برنامه‌ریزی‌هایی متناسب با اساس اصول و ساختار‌های آن بنگاه‌ها.

2. تکنولوژی بدین‌صورت که بنگاه‌ها بتوانند امکانات و تجهیزات خود را با تکنولوژی روز دنیا هماهنگ سازند و از ابزارهای این تکنولوژی برای تولیدات خود استفاده کنند.

3. تامین منابع مالی بنگاه‌های خرد که البته اگر در میزان هزینه‌های شرکت به نحو مطلوبی صرفه‌جویی شود یا بتوان این هزینه‌ها را کاهش داد، فراهم کردن منابع مالی برای بنگاه‌ها هم راحت خواهد بود و هم امکان‌پذیر.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس:

دسترسی به منابعی که رقابت‌پذیری را تسهیل کنند

اول از هر چیزی باید جو و فضای مساعد اقتصادی را برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم ساخت تا بتوان در این شرایط مولفه‌های مهم در ارتباط با رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی را روشن کرد. با توجه به اینکه در شرایط فعلی اقتصاد کشور، زیرساخت‌ها برای رقابت‌پذیری مناسب نیست مثلا تورم رقم بالایی دارد و رکود حاکم شده است و بین عرضه و تقاضا هنوز تعادلی برقرار نشده، نمی‌توان انتظار داشت زمینه برای رقابت‌پذیری بنگاه‌ها مهیا شود اما به‌طور کلی می‌توان مهم‌ترین مولفه‌ها برای رقابت‌پذیری را بدین‌صورت شرح داد: 1. دسترسی به اطلاعات و امکانات روز و فناوری‌های مرتبط با بخش‌های مختلف اقتصادی. 2. درنظر گرفتن کیفیت و چگونگی تولید کالاهای تولیدی. 3. دسترسی به منابع مختلفی که رقابت‌پذیری را تسهیل کند.

4. شناخت نیاز‌ها و مشکلاتی که این بنگاه‌ها با آن درگیرند.

سیدرضا حسینی؛ استاد دانشگاه:

تعداد بنگاه‌ها به حد کافی باشد

در بحث رقابت‌پذیری مهم‌ترین نکته این است که تعداد بنگاه‌های موجود به اندازه‌ای باشد که هیچ‌کدام از آنها نتوانند روی قیمت‌های بازار تاثیر بگذارند. به این معنا که اگر بنگاهی بخواهد بیشتر از قیمت بازار قیمت‌گذاری کند، منجر به از دست رفتن تقاضا در بازار شده و درنتیجه آن بنگاه حذف و تعطیل می‌شود یا برعکس آن اگر قیمت خود را پایین‌تر از قیمت بازار قرار دهد موجب ضرر و زیان به آن بنگاه یا بازار آن خواهد شد بنابراین مهم‌ترین مساله این است که تعداد بنگاه‌ها به حد کافی باشد و نتواند روی قیمت‌ها تاثیری بگذارد.

البته گاهی قوانینی مثل قانون منع و انحصار مانع از رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی می‌شود و گاهی هم به شکل طبیعی بنگاه‌ها خود محدود هستند. پس از آن باید دید که بنگاه‌ها چگونه می‌توانند رقابت‌پذیر باشند یا اینکه چگونه می‌توانند شرایط بازار را به نفع خود تغییر دهند تا در بازار باقی بمانند. یکی از مهم‌ترین عوامل برای رقابت‌پذیری مدیریت تولید و کنترل هزینه‌هاست تا از این طریق تولیدی با کیفیت و قیمتی مناسب‌تر به بازار ارائه شود. عامل دیگر تکنولوژی تولید و بالا بردن سطح امکانات تولید است که در قیمت و کیفیت آنها هم تاثیر می‌گذارد بنابراین با این شرایط می‌توان رقابت‌پذیری بنگاه‌ها را افزون کرد.

مسعود دانشمند؛ فعال اقتصادی:

بهره‌های بالا مانع رقابت‌پذیری بنگاه‌ها

مهم‌ترین عوامل رقابت‌پذیری را می‌توان در قیمت تولیدات و کیفیت آنها خلاصه کرد. پس از آن عرضه کالا هم اهمیت بسزایی دارد یعنی شرایط برای فروش کالا و نحوه ارائه آن باید مورد توجه باشد.

مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت کالا هم به بهره‌وری سرمایه، بهره‌وری در نیروی کار و درنتیجه بهره‌وری در تولید برمی‌گردد. باید هزینه‌های تامین مالی به‌شدت کاهش پیدا کند و از نیروی کار به‌طور بهینه استفاده کرد. البته نباید غافل شد از اینکه رفتار‌های مدیریتی در تولید و افزایش رقابت‌پذیری بسیار قابل توجه است و همه ویژگی‌های رقابت‌پذیری را زمانی می‌توان تعریف کرد که مدیریتی کنترل شده و دقیق در پس آن باشد اما متاسفانه در کشور ما با بهره‌های بالای 20 و 30 درصد نمی‌توان از بنگاه‌های اقتصادی انتظار رقابت‌پذیری را داشت چراکه باوجود بهره‌های کم 8 و یا 7 درصدی در دیگر کشورها مثل ترکیه این امکان به‌طور خودبه‌خود از بنگاه‌های کشور در مقایسه با بنگاه‌های دیگر سلب می‌شود.

Leave A Reply