دليل مديريت بازار زعفران دنيا توسط اسپانيا/ توليد 92 درصد زعفران جهان در ايران

0

غلامرضا ميري رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران در پاسخ به اين سؤال که چرا عليرغم توليد 92 درصد زعفران دنيا توسط ايران، مديريت بازار اين محصول در دست اسپانيا است، گفت: 40 سال پيش سالانه حدود 5 الي 7 تن زعفران در کشور توليد مي‌شد و اين توليد محدود به خراسان، قائن، بيرجند، گناباد و بجستان بود.
وي با بيان اينکه در آن مقطع اسپانيا سالانه حدود 40 تن زعفران توليد مي‌کرد، افزود: با تمرکز تاجران بر روي صادرات زعفران ايران، رفته رفته صادرات اين محصول گسترش يافت.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران با بيان اينکه عوامل مختلفي بر روي روند افزايش توليد زعفران کشور مؤثر بود، تصريح کرد: با گسترش توليد و صادرات زعفران، اين محصول در سطح دنيا معرفي شد و صنايع مختلف از توليد زعفران بهره گرفتند و محصولات مختلف از اين طلاي قرمز به دست آمد.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران بيان داشت: با ورود توليدات زعفران ايراني به بازارهاي جهاني، ديگر زعفران توليد اسپانيا به لحاظ قيمت امکان رقابت با زعفران ايران را نداشت.
وي با بيان اينکه پس از گذشت تقريبا 40 سال توليد زعفران ايران از 7 تن در سال به حدود 300 تن رسيده است، گفت: به دنبال افزايش توليد زعفران ايران، اسپانيا به جاي توليد، مديريت بازار زعفران دنيا را در دست گرفت.
ميري افزود: بعد از انقلاب اسلامي بسياري از مشتريان زعفران را در دنيا از دست داديم و براي تجارت مشکلات بسياري به وجود آمد، چرا که امکان تعاملات تجاري با بسياري از کشورها را از دست داديم و اسپانيا خريدار بخش عمده‌اي از صادرات زعفران ايران شد.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران تصريح کرد: در اين شرايط ايران به توليد‌کننده زعفران دنيا و اسپانيا به مديريت کننده بازار زعفران دنيا تبديل شد.
وي با بيان اينکه زعفران اسپانيا به يک برند جهاني تبديل شده است، گفت: حتي اسپانيا زعفران کشورهاي همسايه ايران را با صادرات مجدد آغاز کرد.
ميري با بيان اينکه در حال حاضر تمامي کشورهاي خريدار زعفران مي‌دانند که اسپانيا زعفران ايران، را به آنها مي‌فروشد، گفت: با رايزني‌هايي که با کشورهاي مختلف انجام شد، برخي کشورها را مجاب کرديم که به جاي خريد زعفران ايراني از اسپانيا، مستقيما آن را از ما خريداري کنند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران تصريح کرد: عليرغم تلاش براي معرفي زعفران ايران به دنيا براي فروش زعفران با مشکلات فراواني مواجه شديم.
وي با بيان اينکه اسپانيا با توليد 700 کيلو زعفران در سال براي مشتريان تأمين کننده خوبي به شمار مي‌رود، گفت: اما ايران عليرغم توليد حدود 300 تن زعفران تأمين کننده خوبي براي مشتريان نيست.
ميري گفت: اسپانيا با مشتريان خود در سطح دنيا قرارداد يک ساله منعقد مي‌کند و در تمام اين مدت زعفران را با قيمت يکسان به آنها عرضه مي‌کند، در حالي که اين امکان براي تجار ايراني مهيا نيست و نوسان ارز و قيمت‌ها اجازه عقد قراردادهاي يک ساله را به ما براي تأمين نياز مشتريان نمي‌دهد.
وي افزود: بنابراين در اولين گام براي مجاب کردن مشتريان و متقاضيان زعفران ايران در مقابل اسپانيا با شکست مواجه شديم.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران ايران تصريح کرد: اسپانيا زعفران ايراني را فرآوري مي‌کند و به همين دليل مشتريان بيشتر تمايل دارند، تا زعفران خالص ايران را بخرند.
ميري تصريح کرد: صادرات زعفران از اسپانيا به کشورهاي مختلف شامل عوارض و تعرفه گمرکي نمي‌شود و همين موضوع هزينه‌ صادراتي را براي اين کشور کاهش و قدرت رقابت را افزايش مي‌دهد.
وي گفت: مشکل بعدي که در رابطه با صادرات زعفران و بسته‌بندي آن مواجه هستيم، اين است که معمولا خريداران زعفران بسته‌بندي در سطح دنيا به محصولي که ساخت اروپا باشد، نسبت به محصولي که ساخت ايران باشد، اطمينان بيشتري دارند و آن را خريداري مي‌کنند.
ميري گفت: هزينه حمل و نقل و بسته‌بندي هر کيلو زعفران صادراتي از ايران، حدود يک ميليون و 500 هزار تا يک ميليون و 600 هزار تومان است که اين موضوع عاملي ديگري براي افزايش قيمت صادراتي است، در حالي که هزينه حمل و نقل هوايي براي هر کيلو زعفران از اسپانيا فقط 30 هزار تومان است.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران تصريح کرد: عدم وجود ظرف‌هاي مناسب توليد داخل براي صادرات زعفران در اوزان کم هم يکي از مشکلات ديگر در صادرات اين محصول به شمار مي‌رود.
ميري با اشاره به تسهيلات گران قيمت بانکي بيان داشت: در حالي که تسهيلات بانکي با سود‌هاي 25 درصد در اختيار صادرکنندگان قرار مي‌گيرد، اما کشوري مثل اسپانيا براي تشويق صادرکنندگان خود، به آنها تسهيلات ارزان قيمت و 2.5 درصدي پرداخت مي‌کند.
وي با بيان اينکه براي صادرات 170 تن صادرات در سال صادرکننده با مشکلات بسياري مواجه است، تصريح کرد: صادرکنندگان بخش خصوصي توان مالي محدودي دارند و نمي‌توانند تمام مشکلات و موانع صادرات را برطرف کنند.
ميري بيان داشت: مباحث زيادي در کشور در رابطه با چرايي عدم بسته‌بندي زعفران براي صادرات مطرح مي‌شود، در حالي که هنوز زيرساخت‌ آن به طور کامل تأمين نشده است.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران تصريح کرد: برخي مشتريان، زعفران ايراني را براي استفاده در صنايع خريداري مي‌کنند و براي آنان خريد زعفران با بسته‌بندي ‌هاي کوچک يا گرمي اصلا اقتصادي نيست، بنابراين ما مجبور هستيم که زعفران را به صورت بسته‌هاي نيم‌کيلويي براي اين متقاضيان صادر کنيم.
وي با اشاره به مصرف حدود 50 تن زعفران در داخل کشور گفت: نبايد با مطرح کردن مسائل بي پايه و اساس صادرات اين محصول را با مشکل مواجه کنيم، چرا که بخش عمده‌اي از درآمد توليد ‌کنندگان زعفران به دنبال صادرات تأمين مي‌شود.
ميري افزود: 78 درصد زعفران ايران در 69 هزار هکتار زمين خراسان رضوي و جنوبي توليد مي‌شود.
ميري ميانگين توليد زعفران از هر هکتار را 3.5 کيلوگرم عنوان کرد و گفت: قيمت زعفران کاهش نيافته، بلکه تقريبا به قيمت متعادل نزديک شده است.
وي افزود: در چند ماه گذشته قيمت زعفران به طور کاذب افزايش يافته بود و اين امر صادرات را با مشکل مواجه مي‌کند.
رئيس اتحاديه صادرکنندگان زعفران تصريح کرد: توليد‌کنندگان نبايد از رسيدن قيمت‌ زعفران به قيمت‌هاي واقعي ناراضي باشند، زيرا افزايش قيمت اين محصول قطعا منجر به کاهش صادرات و لطمه زدن به توليد مي‌شود.
به گزارش فارس، زماني که محصول زعفران، برنج و يا هر محصول ديگر دست دلالان است، قيمت متعادل مطرح نيست و به هر قيمت دلخواه به مردم مي‌فروشند، اما به محض اين که کشاورز مي‌خواهد محصول برداشت کند، بحث تعادل قيمت و نرخ واقعي و متعادل مطرح مي شود.
همزمان با شروع برداشت زعفران توسط کشاورزان و با تلاش دلالان، قيمت گل زعفران از ۹۰ هزار تومان به يک سوم يعني ۳۰ هزار تومان کاهش يافت.

Leave A Reply