عجيب‌ترين سوالات استخدامي اپل

0

افزايش هميشگي و روز افزون توليدات اپل بدان معناست که صدها ميليون مصرف‌کننده در سراسر جهان از اين محصولات استفاده خواهند کرد و فشار ناشي از برنامه‌ريزي براي تحويل اين حجم سخت‌افزار و نرم‌افزار در مدت زماني محدود بر کارکنان اين شرکت بسيار زياد است.

به‌گزارش پايگاه خبري فن‌آوري BGR، با توجه به اين مسئوليت سنگين، تعجبي ندارد که استخدام در اين کمپاني آسان نباشد. فرآيند استخدامي و گزينشي اين کمپاني اطمينان مي‌دهد که تنها بهترين‌ها و باهوش‌ترين‌ها از دروازه اين حلقه بي‌پايان عبور کنند. درحالي که بسياري از سوالاتي که مسئولان اپل از کارمندان احتمالي خود مي‌پرسد به صورت طبيعي حول محورهايي نظير مهندسي، رياضيات، فيزيک و علوم کامپيوتر طراحي شده‌اند، اين کمپاني‌ هم مانند کمپاني‌هايي نظير مايکروسافت سوالاتي را با هدف تعيين سطح خلاقيت، مهارت‌هاي ارتباطي و توانايي حل مساله از داوطلبان خود مي‌پرسد.

بد نيست بدانيد که کمپاني مايکروسافت، نخستين کمپاني اصلي در عرصه تکنولوژي بود که سوالات پيش‌بيني نشده را در خلال مصاحبه‌هاي شغلي باب کرد که اين اقدام مايکروسافت بعدها توسط ساير کمپاني‌هاي فعال در زمينه تکنولوژي دنبال شد. از برخي از عجيب‌ترين سوالاتي که مايکروسافت در خلال مصاحبه شغلي پرسيده مي‌توان به اين دو سوال اشاره کرد: «چگونه مي‌توان يک دستگاه خودپرداز مخصوص کودکان طراحي کرد؟» يا «فرض کنيد من مادر بزرگتان هستم؛ MATLAB را چگونه براي من توضيح مي‌دهيد؟» (متلب يک محيط نرم‌افزاري براي انجام محاسبات عددي و يک زبان برنامه‌نويسي نسل چهارم است.)

در ادامه اين گزارش، به برخي از سوالات عجيبي که در طول مصاحبه شغلي توسط کمپاني اپل پرسيده مي‌شود، اشاره مي‌کنيم.

سوالات مربوط به مهندسي
سه جعبه داريم که تنها در يکي از آنها فقط سيب، در يکي ديگر فقط پرتقال و در ديگري سيب و پرتقال قرار دارد؛ روي اين جعبه‌ها برچسب‌هاي اشتباهي چسبانده‌اند که اين برچسب‌ها در واقع محتواي صحيح داخل جعبه را نشان نمي‌دهد. با گشودن يکي از جعبه‌ها و بدون نگاه کردن به جعبه، يکي از ميوه‌ها را خارج مي‌کنيد. با مشاهده آن ميوه، چگونه تشخيص مي‌دهيد که برچسب درست جعبه‌ها چه بايد باشد؟

اما سوال بعدي کمي جالب‌تر از سوال قبلي است و پاسخ به آن نياز به خلاقيت بيشتري دارد. اين سوال براي شفافيت بيشتر خلاصه شده است: چگونه مي‌توانيد الگوي داخلي يک ماشين خودپرداز را تشخيص دهيد. مثلا درصورتي‌که بقيه پول شما را ندهد، چگونه مي‌فهميد مشکل از کجاست؟ نکته اينکه شما هيچ دسترسي به تشکيلات داخلي دستگاه نداريد.

سوالات مربوط به مدير توليد
چگونه الزامات تجاري را براي يک دستگاه توستر مي‌نويسيد؟ اين چهار آيتم را از نظر اهميت به ترتيب مرتب کنيد: هزينه، طراحي، کيفيت، زمان؛ وقتي ندانيد مشکل دقيقا از کجاست، آن را چگونه حل مي‌کنيد؟

مسوالات مربوط به مهندس طراحي
مهندسان طراح در کمپاني اپل بايد در برخي مهارت‌ها بسيار زبده باشند که اين مهارتها شامل: طراحي، مهندسي، علوم مواد و ساير موارد مي‌شود. درنتيجه، سوالاتي که براي استخدام يک مهندس طراح در کمپاني اپل پرسيده مي‌شود اندکي متفاوت‌تر است. مثلا، فرد مصاحبه‌کننده گوشي آيفون خود را روي ميز مي‌گذارد و مي‌پرسد: چگونه دکمه قطع و وصل صدا را طراحي کرده يا آن دکمه را در کجاي گوشي قرار مي‌دهيد؟ چرا؟

يا 20 روش مختلف براي حذف بادکنک‌ها از يک آپارتمان ارائه کنيد!

در سوال ديگري، مصاحبه کننده، کاور پشت يک دستگاه آي‌پاد تاچ قديمي را روي ميز گذاشته و از داوطلب استخدام مي‌خواهد که جنس آن را تشخيص دهد. سپس از وي مي‌پرسد که اگر شما اين در پشت آي‌پاد را طراحي کرده بوديد، 5 تستي که آزمايش اين کاور پشت و کارآيي آن انجام مي‌داديد چه بود و چرا؟

اگر در يک قايق داخل تالابي باشيد و لنگري را داخل آب بيندازيد، اختلاف سطح آب در آنجا با ساحل چقدر تفاوت دارد؟

کدام خاصيت مواد به انعطاف پذيري و خمش فلزات مربوط است؟

توضيح دهيد که چگونه مواد به‌کار رفته در ساخت ريموت کنترل اپل‌تي‌وي را امتحان مي‌کنيد؟

سوالات مربوط به مهندسي نرم‌افزار
مهندسان نرم‌افزار در کمپاني اپل درآمد بالايي دارند؛ اما اين افراد در عين‌حال طوري آموزش ديده و به کار گماشته شده‌اند تا اطمينان دهند محصولات اين کمپاني همچنان در بهترين سطح خود توليد مي‌شوند. طبيعتا، سوالاتي که از يک مهندس نرم‌افزار پرسيده مي‌شوند حول محور مشکلات طراحي مهندسي مي‌چرخند که برخي از جالب‌ترين اين سوالات را در ادامه مشاهده مي‌کنيد:

اگر دو تخم‌مرغ داشته باشيد و بخواهيد بفهميد بالاترين ارتفاعي که مي‌توانيد از آن تخم مرغ را بدون اينکه بشکند پرتاب کنيد چقدر است، چگونه اين کار را مي‌کنيد؟

شما 100 سکه روي ميز داريد که 10 تاي آنها شير و 90 تا آنها خط هستند. شما نه مي‌توانيد آنهارا لمس کنيد و نه ببينيد. حالا بايد سکه‌هاي روي ميز را به دو قسمت تقسيم کنيد که در دو سمت تعداد شير و خط برابر باشد.

مدير بخش تامين کالاي جهاني
هرروز چند کودک در جهان متولد مي‌شود؟ چگونه مي‌توانيد هزينه‌هاي توليد يک مداد را پايين بياوريد؟

Leave A Reply