سه راهکار براي خروج از رکود

0

مسعود خوانساري در پاسخ به اينکه بسته خروج از رکود دولت چقدر مي‌تواند در برطرف کردن مشکلات موجود بخش توليد مؤثر باشد و برخي معتقدند بايد اين بسته دو سال پيش ارائه مي‌شد، اين‌گونه پاسخ داد که بزرگ‌ترين مشکل دولت يازدهم اين بود که دولت را با رکود تورمي يعني تورم 40 درصدي و رکود با رشد اقتصادي 6.8 – درصد.

وي با تأکيد بر اينکه دولت تمام تلاش خود را طي دو سال اخير براي کاهش تورم انجام داد، افزود: در نتيجه تورم از40 درصد به 15 درصد و به اذعان برخي آمارها تورم نقطه به نقطه به 10 درصد رسيده است که عمدتاً اين کاهش تورم از طريق انضباط مالي و جلوگيري از رشد نقدينگي و ايجاد اين باور که دولت در حال سر و سامان دادن وضعيت اقتصادي است، صورت گرفت.

وي در پاسخ به اين سؤال که برخي کارشناسان علت کاهش تورم را عوامل جهاني دانسته و چندان به حساب دولت نمي‌گذارند، با رد اين موضوع گفت: اگر تورم همانند دو سال آخر دولت احمدي‌نژاد رشد مي‌کرد و رشد نقدينگي ادامه يافته و انضباط مالي وجود نداشت، معلوم نبود، اکنون با تورم چند درصدي مواجه بوديم.

خوانساري با بيان اينکه اقتصاد طي 35 سال اخير به‌ طور ميانگين کشور با تورم 20 تا 22 درصدي مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: اگرچه کاهش تورم از 40 درصد به 10 درصد مطلوب بود، اما از آن طرف با کاهش شديد تقاضا مواجه شديم که آن هم دلايل خاص خود را دارد و از سال 91 با جهش ناگهاني نرخ ارز، قدرت خريد مردم کاهش يافت.

رئيس اتاق بازرگاني تهران ايجاد مشکل در سرمايه در گردش بنگاه‌ها را يکي ديگر از مواردي عنوان کرد که در رکود بي‌تأثير نبوده است و افزود: در نتيجه با 3 برابر شدن نرخ ارز، عدم امکان گشايش ال سي و مشکلات نقدينگي، حجم توليد نيز کاهش يافت، بيکاري ايجاد شد و به نوعي در دو سال گذشته هيچ اشتغال جديدي ايجاد نکرديم.

به اعتقاد خوانساري بسته خروج از رکود اگرچه مسکني موقت است، اما بهتر بود تا همه بخش‌هاي توليدي کشور را در نظر مي‌گرفت.

وي تصريح کرد: همين مسائل سبب شده که برخي کارخانه‌ها هم که در سال گذشته رشد توليد داشته‌اند، امسال با ذخيره انبار مواجه شده‌اند و به نوعي فروش نداشته‌اند که به دليل کمبود تقاضا بوده است.

رئيس اتاق تهران خاطرنشان کرد: فقط در بحث صنايع فقط خودرو ديده شده و از ابتدا حتي براي ارائه تسهيلات تعداد خودروها پيش بيني مي‌شد که سبب شد اختلافي در جامعه به وجود آيد و مردم گمان کنند که تصميمات دفع‌الوقت است.

وي در مورد ارائه تسهيلات به کالاهاي واسطه‌اي در اين بسته اظهار داشت که در صورت برنامه ريزي کارشناسي مي‌تواند در توليد ايجاد کند.

خوانساري نحوه اجراي کارت خريد اعتباري لوازم خانگي را هم از موارد ديگري عنوان کرد که بايد در نحوه اجراي آن مراقب باشد، تا بازار سياه لوازم خانگي ايجاد نشده و سبب افزايش يا کاهش صوري قيمت لوازم خانگي نشود.

رئيس اتاق بازرگاني تهران چند عامل را در تحريک تقاضا موثر دانست و گفت: ورود پول به چرخه اقتصاد مي تواند يکي از راه‌ها باشد، ولي اقتصاد ما بانک محور است و بانک‌ها مقدار زيادي تسهيلات داده‌اند که به دلايلي از جمله عدم رونق اقتصاد قابل پرداخت نيست.

خوانساري ادامه داد: از طرفي ما نتوانسته‌ايم، سرمايه‌گذار خارجي جذب کنيم تا اشتغال جديد ايجاد شود، سرمايه‌گذاري خارجي امري زمان بر است و با توجه به بزرگ بودن بدنه دولت سبب شده که بودجه جديد نتواند وارد چرخه اقتصاد شود و اين رکود حاصل شده است.

وي با اشاره به اينکه قيمت ارز صوري نگه داشته شده اضافه کرد: بايد نرخ ارز واقعي و تک نرخي شود، ارز سوبسيدي چيزي جز ايجاد رانت براي برخي در پي ندارد و دومين کاري که دولت انجام دهد حذف افراد ثروتمند از دريافت يارانه نقدي است.

Leave A Reply