خواب صنعتگران ايتاليايي براي صنايع کوچک ايران

0

اما سوال اينجاست که شرکت‌هاي ايتاليايي در چه زمينه‌اي فعالند و قادرند دست کداميک از صنايع ايران را بگيرند و همکاري خود را شروع کنند؟

گروه 400 نفره متشکل از فعالان اقتصادي و تجاري ايتاليايي در حالي وارد ايران مي شوند که قرار است در بخش صنايع کوچک همکاري‌هاي گسترده‌اي را از سر گيرند.

آنگونه که احمد پورفلاح به اقتصادنيوز گفته اين چهارمين و بزرگ‌ترين هيئت اقتصادي ايتاليايي است که پس از توافق ژنو به ايران مي‌آيد و شامل 400 شرکت از هزار شرکتي است که ايتاليا پيش‌تر از ورود آن‌ها به ايران خبر داده بود.

رئيس اتاق ايران و ايتاليا اظهار کرد: سفر اين هيئت به سرپرستي وزارت توسعه بازرگاني به ايران و شامل رشته‌هاي متنوع همچون خودروسازي، بخش ساخت و ساز و توليد کنندگان تجهيزات صنعتي، صنايع نساجي، ريسندگي، لوازم خانگي، کفش، سنگ، کاشي‌کاري و آجر در رابطه با محيط زيست و بسته بندي است که در اين راستا به ايران مي‌آيند.

او افزود: حضور اين شرکت‌ها نشان مي‌دهد که ايتاليايي‌ها استراتژي خود را براي فعاليت در صنايع کوچک و متوسط ايران تعريف کرده‌اند و قصد دارند تا در زمينه توليد و فروش محصولات خود در کشورمان به مطالعه و مذاکره بپردازند.

پورفلاح گفت: گستردگي شرکت‌هاي متوسط و کوچک در ايران،‌ سبب شده تا ايتاليايي ‌ها بنگاه‌هايي را به ايران آورند که توان تبادل اطلاعات با کشورمان را داشته باشند. ازاين رو اين بار تيم اقتصادي ايتاليا با نتايج ملموس‌تري ايران را ترک خواهند کرد.

او افزود: توصيه من به ايتاليايي‌ها اين بوده که به بازار ايران صرفا به چشم يک بازار مصرفي نگاه نکنند و بنا را بر اين بگذارند که با شرکت‌هاي ايراني جوينت شوند و به توليد مشترک محصول براي عرضه در بازار ايران و بازارهاي صادراتي بپردازند.

پورفلاح گفت: زير ساخت صنايع کوچکي چون کاشي و سراميک، سنگ‌هاي تزييني، چرم و نساجي و . . . را ايتاليايي‌ها در ايران بنا گذاشته اند و با توجه به تحريم و و عدم سرمايه گذاري‌هاي جديد در اين خصوص طي 10 سال گذشته پيشنهاد مي‌شود تا هيات هاي ايتاليايي به انتقال تکنولوژي و نوسازي صنايع کوک و متوسط در ايران بپردازند.

در اين باره نيز دبيرکل صنايع لوازم خانگي کشور معتقد است: پيشنهادمان نه تنها به ايتاليا بلکه به ساير کشورها اين است که نبايد ايران را به يک بازار مصرفي براي ارائه و فروش کالا تبديل کنند بلکه بهتر است به کشورمان به پايگاهي براي توليد کالا براي عرضه در بازارهاي جهاني بيانديشند.

حبيب‌الله انصاري گفت: ايران به دليل موقعيت جغرافيايي در منطقه، به دليل وجود در مسير کريدور شمال و جنوب و حاشيه کشورهاي خليج فارس قرار دارد، مي‌تواند کمک کننده صادرات باشد.

دبيرکل صنايع لوازم خانگي کشور افزود: از اين رو کشورهاي مختلف مي‌توانند در ايران سرمايه‌گذاري کنند و اين بهترين راه براي حضور شرکت‌هاي ايتاليايي است که بارها اين پيشنهاد ارائه شده است، حتي اين پيشنهاد به شرکت‌هاي چيني و ترک هم شده است.

به گفته وي، ايتاليا مي‌تواند در توسعه صنايع لوازم خانگي دارد چرا که ايران در حال حاضر آماده سرمايه‌گذاري است.

همچنين يک عضو انجمن لوازم خانگي به اقتصادنيوز گفت: ورود شرکت‌هاي ايتاليايي به ايران فرصت مغتنمي است تا ايران نيز در اين زمان خود را نشان دهد و از توانايي‌هاي خود براي فعاليت در زمينه‌هاي مختلف مذاکره کند.

فرهاد رهنما اظهار کرد: من معتقدم تا تنور حضور کشورهاي خارجي داغ است، ايران نيز بايد ابتدا صنعت و پس از آن‌ تجارت را به دنيا متصل کند.

وي افزود: ازطرفي ديگر اين فرصت طلايي ايران است تا اتاق‌هاي بازرگاني ايران و ايتاليا را به يکديگر متصل کند و به موازارت آن بخش خصوصي را در اين ميان وارد کنند.

به گفته رهنما، در اين زمان دولت مي‌تواند بخش خصوصي را وارد ميدان کند تا در زمينه‌هاي مختلف به ويژه لوازم خانگي موفق عمل کنند.

Leave A Reply